- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Rosa eller metall pansermalle?
Rosa eller metall pansermalle?
Bytta inn to fisker pga manglende øyne og kjøpte supplerte med 2 metallpansermaller da butikken ikke kunne gi ut samme sort pga karantene i karet.
Når jeg observerer disse nykomlingene er jeg veldig i tvil om de virkelig er metallpansermaller, eller om de er rosa pansermaller? Fiskebasen har ingen bilder av denne.
Buken er mye lysere enn metallpansermallene. Fargen over rygg og kinn er mer gammelrosa skjær, mens metallpansermallene har mer brunaktig farge.
I tillegg virker de slankere og lengre, men det kan jo bare være at de ikke er så velfødt. De er sikkert 4-5 cm lange.
Er dette fargevariant av metallpansermaller eller ikke?
Det er jo toskete om jeg har 2 av en 3dje sort i steden for å fylle opp de 2 opprinnelige corysortene som jeg har startet med.
Er det noen som har disse og vet forskjellene er jeg takknemlig.
Når jeg observerer disse nykomlingene er jeg veldig i tvil om de virkelig er metallpansermaller, eller om de er rosa pansermaller? Fiskebasen har ingen bilder av denne.
Buken er mye lysere enn metallpansermallene. Fargen over rygg og kinn er mer gammelrosa skjær, mens metallpansermallene har mer brunaktig farge.
I tillegg virker de slankere og lengre, men det kan jo bare være at de ikke er så velfødt. De er sikkert 4-5 cm lange.
Er dette fargevariant av metallpansermaller eller ikke?
Det er jo toskete om jeg har 2 av en 3dje sort i steden for å fylle opp de 2 opprinnelige corysortene som jeg har startet med.
Er det noen som har disse og vet forskjellene er jeg takknemlig.
Postet 22.11.05 kl 22:20
Hvilken corydoras?
Prøver på ny. Har tatt bilde - ikke de beste - men er det noen som kan hjelpe meg i å identifisere mallene.
De er kjøpt som corydoras aneus, men jeg synes ikke at de ligner de jeg har fra før.
De virker mer utstrukket i kroppen. Vet ikke om det synes, men fargen over ryggen fortsetter fram over *kinnet* (gjellelokket) til fisken som et band.
Er dette virkelig metallpansermalle?
De er kjøpt som corydoras aneus, men jeg synes ikke at de ligner de jeg har fra før.
De virker mer utstrukket i kroppen. Vet ikke om det synes, men fargen over ryggen fortsetter fram over *kinnet* (gjellelokket) til fisken som et band.
Er dette virkelig metallpansermalle?
Postet 27.11.05 kl 22:07
Postet 27.11.05 kl 22:39
Tone AndreassenSyns dette ser ut som C. aeneus, ja. Men finnene på han ene stakkaren der ser ikke gode ut...
Er det slik? Ja vel, synes at de er veldig forskjellig fra de som jeg har fra før. Men må opplyse at de nye er vel minst 1-2 cm lengre så de er kanskje voksene.
Finnespørsmålet:
Du har kanskje fått med at jeg har noen alt for flinke finnebitere: skunkbotia.
Selv om de er blitt veldig mye bedre, er det umulig å stoppe adferden helt. Det har vært spesiellt de flekkete pansermallene som det har gått ut over, men også disse har fått gjennomgå. Dette sees tydelig på finnene.
Tanken modner mer og mer mot at skunkbotia flokken må få nytt hjem.
Postet 28.11.05 kl 08:25
Jeg tror du kanskje har fått tak i en fargevariant av
C. Aenus. De finnes faktisk i flere varianter ( i tillegg til den vanlige) C. Aenus 'Black', C. Aenus 'Goldstripe' og C. Aenus 'Albino' for eksempel.
C. Aenus er den mest utbredte Corydorasen, den er ikke lokalisert til kun èn elv i Amazonas slik mange andre Coryer er. De kan også legge en real haug med egg (flere hundre!), i forhold til for eksempel Corydoras Sterbai, som holder seg på fra 30-150 "bare"....
At det derfor forekommer mindre fargevarianter og forskjeller på dem er nok ikke så rart. Synes du hadde fått tak i noen riktig fine, jeg! Spennende at de så litt mørkere ut enn vanlig Er de det, eller ser det bare sånn ut på bildet?
C. Aenus. De finnes faktisk i flere varianter ( i tillegg til den vanlige) C. Aenus 'Black', C. Aenus 'Goldstripe' og C. Aenus 'Albino' for eksempel.
C. Aenus er den mest utbredte Corydorasen, den er ikke lokalisert til kun èn elv i Amazonas slik mange andre Coryer er. De kan også legge en real haug med egg (flere hundre!), i forhold til for eksempel Corydoras Sterbai, som holder seg på fra 30-150 "bare"....
At det derfor forekommer mindre fargevarianter og forskjeller på dem er nok ikke så rart. Synes du hadde fått tak i noen riktig fine, jeg! Spennende at de så litt mørkere ut enn vanlig Er de det, eller ser det bare sånn ut på bildet?
Postet 28.11.05 kl 12:36
Endret: 28.11.05 kl 12:36
Postet 28.11.05 kl 20:53