Hvilken type chiklid er dette?

Hei.
Jeg kjøpte to chiklider for noen dager siden og fikk ikke helt med meg hvaslags type det var. Har lett her på forumet, men synes alle ser helt like ut.
Jeg håpet noen mer erfarende kunne hjelpe meg med å identifisere de. (Er litt nybegynner fortsatt)

Takk på forhånd!
Ser ut til å være apistogramma. Bittelitt usikker på hvilke så jeg lar apisto folka svare på det
Ellers så krever denne arten lav ph og fin sand da dem siler sanden igjennom gjellene på jakt etter mat.
Takk!
Dyrebutikken sa det gikk fint med grus i akvariet, men har lurt på om jeg skal bytte til sand. Er dette veldig nødvendig? Og er det mulig og bytte til sand når man har etablerte planter i akvariet?
TBL
.... har lurt på om jeg skal bytte til sand. Er dette veldig nødvendig? ...

Det ser ut til at du har fått deg et par av en oppdrettsvariant av
Apistogramma cacatuoides.

Apistogramma-slekten hører til stammen Geophagini, som betyr små jordspisere. De er med andre ord spesielt designet for å "spise" av bunnlaget.
Sanden kan for Apistogramma ofte være like viktig som vannkjemien. I naturen ernærer disse fiskene seg hovedsaklig av partikler de finner i fin sand eller slam. For å finne disse partiklene, tar de en munnfull sand, tygger og beveger sanden rundt i munnhulen, før den slippes ut gjennom gjellene og/eller munnen:

[External Image]

Matpartikler fester seg på en spesiell anatomisk struktur bak i svelget og på gjellebuene, og kan deretter svelges.
Denne atferden bedriver de vanligvis det meste av sin våkne tid.
Å nekte dem denne atferden i fangenskap, ved å holde dem i kar uten bunnlag eller med grov grus, er definitivt vanskjøtsel, og fiskene blir etter en stund ofte også syke av det.

I fin sand vil hunner grave groper til den nyklekkede yngelen sin, det går dårlig å grave når bunnlaget består av grov grus.

Nylig klekket yngel vil dessuten lett forsvinne ned i et lag med grus, og derved kan de miste mors kjærlige og helt nødvendige omsorg.

Mudder/slam vil samle seg oppå fin sand, ikke falle ned gjennom bunnlaget og ligge der og råtne, som skjer med grus.

Slam som ligger oppå sandlaget er et fint sted å finne mikroorganismer for nylig frittsvømmende yngel: man kan observere at mor leder flokken sin mot slike ansamlinger av slam, hvoretter hun ved å vifte med brystfinnene sine virvler opp slammet, og yngelen kan kaste seg over tilgjengelige mikroorganismer.

Hunnene graver sand opp mot åpningen i hulen der hun legger eggene sine, slik at åpningen blir akkurat stor nok til at hun selv kan komme inn, men for trang for rovfisk (og til og med for liten for hannen, som befrukter eggene ved å slippe sin melke utenfor åpningen og deretter vifte den inn i hulen ved hjelp av halefinnen sin). Slik graving går ikke når bunnlaget er grus.

Her er eksempler på naturlige habitater der jeg har fanget Apistogramma i Amazonas delen av Peru. Bunnen består av veldig finkornet sand, som regel med vissent løv oppå:

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Så ja; definitivt fin sand til Apistogramma.
Takk for alle svar!
Skifter til sand i dag!
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap