- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Skiftet farge over natten
Skiftet farge over natten
Postet 16.07.17 kl 13:44
Endret: 16.07.17 kl 13:46
Vikki HagevikJeg har/hadde 4 stk sebra fisk(?) ....
Dette ser for meg ut til å være Tigerbarbe, Puntius tetrazona.
Disse er kjent for å kunne bli helt mørke ved aggresjon, og ved stress. Det siste oppstår gjerne ved sykdom eller dårlig vannkvalitet, men også andre forhold i karet, som type mat eller andre fisker, kan stresse dem.
Postet 16.07.17 kl 21:21
Postet 16.07.17 kl 21:28
Noen rapporterer at fiskene fikk sin vanlige farge tilbake dagen etter en stressepisode.
Er det bare stress forårsaket av miljøendringer, ville jeg forvente at de opprinnelige fargene etter hvert kom tilbake, ja.
Du er forhåpentligvis klar over deres tilbøyelighet til finnebiting på andre fisker, særlig hvis stimen deres er for liten... og for liten stim kan nok også være litt stressende/utrygt for dem.
Er det bare stress forårsaket av miljøendringer, ville jeg forvente at de opprinnelige fargene etter hvert kom tilbake, ja.
Du er forhåpentligvis klar over deres tilbøyelighet til finnebiting på andre fisker, særlig hvis stimen deres er for liten... og for liten stim kan nok også være litt stressende/utrygt for dem.
Postet 16.07.17 kl 21:41
Postet 16.07.17 kl 23:35
Barber.
Hei, de barbene på bilde er ikke tigerbarber men purpurhodebarbe(puntius nigrofasciatus).Hannen er den flotte røde og hunnen den bleike.Har dem selv og jeg har fått yngel i sumpen.Dine ser helt normale ut.Litt artig informasjon i fiskebasen: Hannene får sterkere farger ved væromslag (endring i det atmosfæriske trykket).Prøv å legg merke til dette.De er ikke så" nappete" som tigerbarbene. Hilsen Terje.
Postet 17.07.17 kl 09:34
Postet 17.07.17 kl 12:56
purdnanHei, de barbene på bilde er ikke tigerbarber men purpurhodebarbe(puntius nigrofasciatus).Hannen er den flotte røde og hunnen den bleike.Har dem selv og jeg har fått yngel i sumpen.Dine ser helt normale ut.Litt artig informasjon i fiskebasen: Hannene får sterkere farger ved væromslag (endring i det atmosfæriske trykket).Prøv å legg merke til dette.De er ikke så" nappete" som tigerbarbene. Hilsen Terje.
endring i det atmosfæriske trykket......... kan du utdype
Postet 23.07.17 kl 20:07
Lavtrykk/høytrykk
Heisann.Jeg trodde det stod i fiskebasen,men har nok lest det i ei bok.Det er trolig overgangen fra fint til dårlig vær som frembringer flottere farger,men da sliter vel dere på vestlandet ? ,hilsen Terje.
Postet 24.07.17 kl 20:09
purdnanHeisann.Jeg trodde det stod i fiskebasen,men har nok lest det i ei bok.Det er trolig overgangen fra fint til dårlig vær som frembringer flottere farger,men da sliter vel dere på vestlandet ? :-),hilsen Terje.
hehehe ja det gjør vi nok da :-b
vel de skifter hele tiden ser jeg, frem og tilbake... hmmmm
Postet 01.08.17 kl 00:36