SAE eller FF?

Hai!

Jeg kjøpte noen fisk som gikk under navnet Siamesisk Flying fox, kanskje for å være helt sikker på å ha riktig navn?

Jeg tipper nesten på at det er SAE, siden svarte stripen ender i en stripe i halefinnen.

Men lurer på hva andre mener...

Sorry for den heller dårlige kvaliteten på bildene, men de er ikke så godt å auto-fokusere på, siden de ikke er større en 3 cm ellerno. Men man ser vel noe på disse bildene får jeg håpe.
Ja, det er SAE, Øyvind =))
Woppidoo!

Da er det vel bare å vente på at butikken får inn flere.

Takker for hjelp!
Er det ikke nok med 5 SAE, Øyvind ?

Eller sliter du med alger kanskje =((
Ja, det er de algene da... Og siden det er nok av alger her kan det jo bli litt størrelse på de i dette akvariet. Får bare håpe de spiser opp alle algene i dette akvariet i en fart
Ja, jeg regnet med at du sleit med alger, og det er ikke det kjekkeste i verden, men hvilke alger er det du har fått i karet ? Vet du navnene på dem ?

Jeg har tips på lager =))

Maren =))

Kan ikke navnene på dem, men skal se om jeg får tatt bilder av de forferdelige grønne senere i dag. De er på den invendige bakgrunnen og er som et teppe, samme på røttene i karet, og litt på plantene. Ikke noe tråder, men som plastikk som ligger over røttene og bakgrunnen.
Var lett å finne kameraet i dag, så her er det noen bilder av krapylene.
Det er nok blågrønnealger du har der. Ikke noen favoritt for SAE'r det, dessverre. Ta en titt i artikkelsamlingen her på AF så finner du mer info om denne algen.
Jippi, akkurat det jeg savnet, en liten utfordring i jule-tida
Algebekjempelse =))
Stor algeoppblomstring har jeg heldigvis ikke opplevd ennå, selv om jeg har hatt akvarier i over 15 år =))

Her er noen tiltak, Øyvind:
1) Fjern røttene, og gi dem en real omgang med en kost. En ny, ubrukt oppvaskkost e.l er tingen. Etterpå legger du røttene i fryseren, hvis dere har det
2) Fjern alle plantedeler som er hardest angrepet av algene.
3) Bytt 50% av vannet idag, og 25% dag 2 og dag 3.
4) Dekk akvariet med et pledd i 4 dager.
5) Kutt ut matingen i 4-5 dager.
6) Kjøp mange hurtigvoksende planter: Hornblad, Vasspest, Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma eller Cabomba.

Dette gjør du i en periode på 4-5 dager, Øyvind, og det skal hjelpe =))

Maren =))
Ojojoj, algebilder. Jeg liker ikke alger =((
Med gru så jeg på bildene av karet ditt, og ja karet er nok angrepet av BGA-blågrønnealger, som Bjarne sier !

Heldigvis har ingen av mine kar vært angrepet, slik som ditt Men hvis jeg oppdager bare et snev av alger, ja da dekker jeg karet med ett pledd 2-3 dager, og stanser matingen. Algene forsvinner, og tiltakene fungerer hver gang, =))

Hvordan går det med algene, Øyvind ??
Har du foretatt noen av de tiltakene som jeg nevnte tidligere ?

Klem Maren =))

Har fiskene dine følehorn foran eller er det bare at det ikke synes på bildene?
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap