- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- SAE eller FF?
SAE eller FF?
Hai!
Jeg kjøpte noen fisk som gikk under navnet Siamesisk Flying fox, kanskje for å være helt sikker på å ha riktig navn?
Jeg tipper nesten på at det er SAE, siden svarte stripen ender i en stripe i halefinnen.
Men lurer på hva andre mener...
Sorry for den heller dårlige kvaliteten på bildene, men de er ikke så godt å auto-fokusere på, siden de ikke er større en 3 cm ellerno. Men man ser vel noe på disse bildene får jeg håpe.
Jeg kjøpte noen fisk som gikk under navnet Siamesisk Flying fox, kanskje for å være helt sikker på å ha riktig navn?
Jeg tipper nesten på at det er SAE, siden svarte stripen ender i en stripe i halefinnen.
Men lurer på hva andre mener...
Sorry for den heller dårlige kvaliteten på bildene, men de er ikke så godt å auto-fokusere på, siden de ikke er større en 3 cm ellerno. Men man ser vel noe på disse bildene får jeg håpe.
Postet 25.12.05 kl 21:56
Postet 25.12.05 kl 22:21
Postet 25.12.05 kl 22:53
Postet 26.12.05 kl 10:49
Postet 26.12.05 kl 11:08
Postet 26.12.05 kl 11:29
Postet 26.12.05 kl 11:48
Postet 26.12.05 kl 11:59
Postet 26.12.05 kl 12:12
Postet 26.12.05 kl 12:23
Postet 26.12.05 kl 12:29
Postet 26.12.05 kl 12:36
Algebekjempelse =))
Stor algeoppblomstring har jeg heldigvis ikke opplevd ennå, selv om jeg har hatt akvarier i over 15 år =))
Her er noen tiltak, Øyvind:
1) Fjern røttene, og gi dem en real omgang med en kost. En ny, ubrukt oppvaskkost e.l er tingen. Etterpå legger du røttene i fryseren, hvis dere har det
2) Fjern alle plantedeler som er hardest angrepet av algene.
3) Bytt 50% av vannet idag, og 25% dag 2 og dag 3.
4) Dekk akvariet med et pledd i 4 dager.
5) Kutt ut matingen i 4-5 dager.
6) Kjøp mange hurtigvoksende planter: Hornblad, Vasspest, Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma eller Cabomba.
Dette gjør du i en periode på 4-5 dager, Øyvind, og det skal hjelpe =))
Maren =))
Her er noen tiltak, Øyvind:
1) Fjern røttene, og gi dem en real omgang med en kost. En ny, ubrukt oppvaskkost e.l er tingen. Etterpå legger du røttene i fryseren, hvis dere har det
2) Fjern alle plantedeler som er hardest angrepet av algene.
3) Bytt 50% av vannet idag, og 25% dag 2 og dag 3.
4) Dekk akvariet med et pledd i 4 dager.
5) Kutt ut matingen i 4-5 dager.
6) Kjøp mange hurtigvoksende planter: Hornblad, Vasspest, Limnophila sessiliflora, Hygrophila polysperma eller Cabomba.
Dette gjør du i en periode på 4-5 dager, Øyvind, og det skal hjelpe =))
Maren =))
Postet 26.12.05 kl 12:49
Ojojoj, algebilder. Jeg liker ikke alger =((
Med gru så jeg på bildene av karet ditt, og ja karet er nok angrepet av BGA-blågrønnealger, som Bjarne sier !
Heldigvis har ingen av mine kar vært angrepet, slik som ditt Men hvis jeg oppdager bare et snev av alger, ja da dekker jeg karet med ett pledd 2-3 dager, og stanser matingen. Algene forsvinner, og tiltakene fungerer hver gang, =))
Hvordan går det med algene, Øyvind ??
Har du foretatt noen av de tiltakene som jeg nevnte tidligere ?
Klem Maren =))
Heldigvis har ingen av mine kar vært angrepet, slik som ditt Men hvis jeg oppdager bare et snev av alger, ja da dekker jeg karet med ett pledd 2-3 dager, og stanser matingen. Algene forsvinner, og tiltakene fungerer hver gang, =))
Hvordan går det med algene, Øyvind ??
Har du foretatt noen av de tiltakene som jeg nevnte tidligere ?
Klem Maren =))
Postet 28.12.05 kl 12:10
Postet 28.12.05 kl 16:42