- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Er dette molly eller platy?
Er dette molly eller platy?
På forrige møte i Oslo akvarieklubb kjøpte jeg et par mollyer for en tier, men den ene er jeg litt i tvil om.
Den går i brakkvannskaret mitt og svømmer med mollyene, men er ennå ikke blitt gravid og har mer typisk platyfarge selv om jeg synes den har mollyfasong. Ble som sagt også kjøpt som molly.
Bilde 1: Molly eller platy?
Bilde 2: Dette er vel hvertfall en molly (ungfisk, kom i samme pose)?
Burde være greit å svare på regner jeg med og håper
Den går i brakkvannskaret mitt og svømmer med mollyene, men er ennå ikke blitt gravid og har mer typisk platyfarge selv om jeg synes den har mollyfasong. Ble som sagt også kjøpt som molly.
Bilde 1: Molly eller platy?
Bilde 2: Dette er vel hvertfall en molly (ungfisk, kom i samme pose)?
Burde være greit å svare på regner jeg med og håper
Postet 31.12.05 kl 19:33
Postet 31.12.05 kl 20:30
Platy
Hei,den øverste er en platy(mix)som noen kaller det.Har sånn selv.Den ser ut som ei hoe...Hannen er litt mindre av str.Ihvertfall ikke en molly...Irene NPå forrige møte i Oslo akvarieklubb kjøpte jeg et par mollyer for en tier, men den ene er jeg litt i tvil om. Den går i brakkvannskaret mitt og svømmer med mollyene, men er ennå ikke blitt gravid og har mer typisk platyfarge selv om jeg synes den har mollyfasong. Ble som sagt også kjøpt som molly. Bilde 1: Molly eller platy? Bilde 2: Dette er vel hvertfall en molly (ungfisk, kom i samme pose)? Burde være greit å svare på regner jeg med og håper :-)
Postet 01.01.06 kl 12:52
Postet 01.01.06 kl 15:13
Endret: 01.01.06 kl 15:14
Postet 01.01.06 kl 21:42
TerapitanktenkerSyns den øverste ser ut som platy, mens den under ligner mer på molly. Men det er bare min mening da....
Er det jeg også synes, også flere på NA. Den fargen som den lyse har, er det en vanlig farge på molly eller platy? Kan ikke huske å ha sett den fargevarianten noe sted på noen av dem..
Postet 01.01.06 kl 21:53
Postet 02.01.06 kl 20:38
Postet 29.01.06 kl 00:51
Postet 29.01.06 kl 14:31
Postet 29.01.06 kl 14:56
Postet 29.01.06 kl 15:29
Håvard Støre AndresenMolly er forskjellig genus fra platy og sverddrager. Tror ikke krysning er særlig sannsynlig. Platy og sverddragere derimot vil krysse seg.
Å? Jeg har stilt spørsmål om dette i tre dyrebutikker her i byen, og har hver gang fått til svar at platy og sverddragere IKKE krysser seg. Grunnen til at jeg har spurt, er at sønnen min har begge sorter i akvariet sitt. Det har han hatt et par år nå, og jeg har heller ikke sett noe til blandingsavkom ennå..?
Men når det er sagt, er det jo svært sannsynlig at en slik krysning skal gå an. Det er jo derfor jeg har spurt meg for også! Men hvor har du dette fra, H.S.A.? Greit å vite, så jeg kan konfrontere butikkene med det!
Postet 01.02.06 kl 23:36
Postet 02.02.06 kl 07:04