- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Kakadueciklide?
Kakadueciklide?
Hei, kan noen bekrefte eller avkrefte at dette er en kakadueciklide (hunn)?
Selgeren tok et ørlite forbehold om artsbestemmelsen, og jeg vil gjerne være sikker på at jeg skaffer den en makker av samme art, etter at den forrige hannen døde. Selv har jeg lite peiling, men etter å ha sett på denne siden synes jeg den ligner vel så mye på A. cruzi f.eks..?
Den er forøvrig temmelig liten, kanskje 3 cm.
Selgeren tok et ørlite forbehold om artsbestemmelsen, og jeg vil gjerne være sikker på at jeg skaffer den en makker av samme art, etter at den forrige hannen døde. Selv har jeg lite peiling, men etter å ha sett på denne siden synes jeg den ligner vel så mye på A. cruzi f.eks..?
Den er forøvrig temmelig liten, kanskje 3 cm.
Postet 21.01.06 kl 18:36
Postet 21.01.06 kl 20:58
Postet 21.01.06 kl 21:01
Tror også det er en hunn, men hvis du har kjøpt denne i en zooforretning så står artene på listen som følger med når det kommer inn fisk. Og er greit hvis det står merket på akvariene hvilke arter det er. Men er kanskje en som har gått igjen en stund så artsnavn er fjernet.
Hadde vært gøy å vite hvilken art det er hvis du finner det ut
Hadde vært gøy å vite hvilken art det er hvis du finner det ut
Postet 21.01.06 kl 22:06
martinHei, kan noen bekrefte eller avkrefte at dette er en kakadueciklide (hunn)? Selgeren tok et ørlite forbehold om artsbestemmelsen..
Selgeren burde nok ikke foreslått art i det hele tatt, når
h?n kan selge dette som A. cacatuoides.
Dette er garantert ikke noen A. cacatuoides, men en Apistogramma som tilhører regani - gruppen.
Tydeligst forskjell fra A cacatuoides (i cacatuoides-gruppen), sees på haleroten: hos A cacatuoides henger den sorte haleflekken sammen med den sorte sidestripen, og fortsetter ubrutt ut i halen. Din fisk har et klart lyst felt foran den sorte haleflekken. Formen på haleflekken (høy og smal) er også karakteristisk for noen komplekser innenfor regani-gruppen.
A. cruzi, som du foreslår, tilhører riktignok regani-gruppen, og eunotus-komplekset innenfor denne gruppen, men det er ikke den.
I eunotus-komplekset er det vel bare en kjent art som har en haleflekk som fisken din, og det er Apistogramma sp. Schwarzbrust. Så det er en mulighet, men lite sansynlig.
Det finnes mange andre muligheter; Apistogramma regani, A. geisleri og varianter av denne, og mange arter som enda ikke er beskrevet vitenskapelig, f.eks. A. sp. Sao Gabriel. Nevner ikke alle disse, men hadde nok helst sett bilde av voksen fisk for å øke kvaliteten på min gjetning.
Tverrstripene kan tyde på Apistogramma regani eller en variant av denne, men haleflekken er i tilfelle uvanlig smal.
Halepartiet nå, som ungfisk, gjør at jeg heller mest mot den vitenskaplig ubeskrevne arten Apistogramma sp. Masken. Den er også kjent under andre navn, bl.a. Apistogramma sp. Apache og Apistogramma sp. Carapintada. Det finnes geografiske fargevarianter av denne, de fleste befinner seg mellom Pebas - Iquitos - Rio Ucayali i den øst-peruvianske delen av Amazonas. Du kan jo sjekke med butikken om de har hatt denne fisken inne tidligere; spør da om alle tre navnene, da det varierer veldig hvilket navn den tas inn som. Den har også i noen sjeldne tilfelle vært solgt som Apistogramma sp. Peru.
Men den kan godt ha kommet sammen med noen A. cacatuoides, siden de kommer fra de samme områdene.
Og så kan det selvsagt hende at min kvalifiserte gjetning på art er helt feil.
PS. Therese: Det finnes Apistogramma-arter der også hannene har svart foran på brystfinnen, og særlig som ungfisk.
Postet 22.01.06 kl 00:39
Endret: 22.01.06 kl 00:43
Takk for grundig svar! Jeg synes dette er litt gøy..
Men uansett kan det se ut som det vil bli vanskelig å finne en makker til den nå. Er det en mulighet å kjøpe en annen Apistogramma-hann (kakadue eller macmasteri f.eks.) til den som selskap? Om det ikke blir yngel av det så blir den iallfall ikke så ensom. Eventuelt tenker vi på å kjøpe et kakadue-par i tillegg til hunnen. Vet du om slike nærstående arter vil akseptere hverandre, eller kan det være uheldig å "blande"? (Det er et lite akvarium, 63 liter.)
Med det samme: Har du en litteraturanbefaling å komme med, hva gjelder dvergciklider?
Men uansett kan det se ut som det vil bli vanskelig å finne en makker til den nå. Er det en mulighet å kjøpe en annen Apistogramma-hann (kakadue eller macmasteri f.eks.) til den som selskap? Om det ikke blir yngel av det så blir den iallfall ikke så ensom. Eventuelt tenker vi på å kjøpe et kakadue-par i tillegg til hunnen. Vet du om slike nærstående arter vil akseptere hverandre, eller kan det være uheldig å "blande"? (Det er et lite akvarium, 63 liter.)
Med det samme: Har du en litteraturanbefaling å komme med, hva gjelder dvergciklider?
Postet 22.01.06 kl 12:44
Var det jeg håpet, at det kom inn noen med virkelig kunnskap om Ap.
Jeg ville ikke hatt fler arter Ap i en 63 l. Har selv en 54 l med 3 cacatouides, og 96 l med 4 agasizzi og det er temmelig livlig i begge de kara med så få av hver, men det er godt med huler og røtter som gjemmesteder og ser for meg at det vil bli slossing hvis jeg hadde satt en art til i kara.
Vil også gjerne vite Tom C om god litteratur om Ap synes det er mye bra bøker med bilder, men lite info om de forskjellige artene generellt.
Jeg ville ikke hatt fler arter Ap i en 63 l. Har selv en 54 l med 3 cacatouides, og 96 l med 4 agasizzi og det er temmelig livlig i begge de kara med så få av hver, men det er godt med huler og røtter som gjemmesteder og ser for meg at det vil bli slossing hvis jeg hadde satt en art til i kara.
Vil også gjerne vite Tom C om god litteratur om Ap synes det er mye bra bøker med bilder, men lite info om de forskjellige artene generellt.
Postet 22.01.06 kl 13:46
martinTakk for grundig svar! Jeg synes dette er litt gøy.. Men uansett kan det se ut som det vil bli vanskelig å finne en makker til den nå. Er det en mulighet å kjøpe en annen Apistogramma-hann (kakadue eller macmasteri f.eks.) til den som selskap? Om det ikke blir yngel av det så blir den iallfall ikke så ensom. Eventuelt tenker vi på å kjøpe et kakadue-par i tillegg til hunnen. Vet du om slike nærstående arter vil akseptere hverandre, eller kan det være uheldig å "blande"? (Det er et lite akvarium, 63 liter.) Med det samme: Har du en litteraturanbefaling å komme med, hva gjelder dvergciklider?
Å finne en makker er fullt mulig; En mulighet er: hvis artsbestemmelsen er riktig, og fisken er så stor at det nå er sikkert at det er en hunn, vil den nok trives veldig bra med en av de viltfangede Apistogramma sp. Apache-hannene jeg har til overs. Hvis du er interessert skal jeg sjekke om jeg kan få bragt en av dem til Oslo om ikke så lenge. Eventuelt kan fisken din flytte til meg. Dette kan vi vel ta videre på e-post.
Jeg ville ihvertfall ikke hatt et etablert par av en annen art sammen med den i 63-literen; sjansen for at den blir "hakkekylling" er stor.
Om det vil gå bra med bare en hann av en annen art, tør jeg ikke spå, men da ville jeg i tilfellet også hatt noen andre fisker i karet, tetraer, boraras eller lign.
Når det gjelder litteratur, finnes det jo, som zippzapp sier, en god del der fotografier av artene er høyest prioritert.
Den absolutt grundigste boka mht å informere om akvariehold, artenes spesielle krav, lek og yngelpleie osv. er
"Cichliden atlas Band 1 U.Röhmer Naturgeschichte der Zvergbuntbarsche Sydamerikas Mergus Verlag GmbH". Se bilde nr. 1. Denne ble skrevet i 1998, og er derfor litt gått ut på dato i forhold de senere års mange nye funn av fisk og biotoper. Noen klare direkte feil og mangler har den, men duverden, den har info i massevis, mest av alle bøker som finnes. Den finnes både i tysk og engelsk utgave, men kan være vanskelig å oppdrive. Siden 2003 har vi ventet på oppfølgeren, (bilde 2), men den har enda ikke kommet.
Er man interessert i taxonomi, dvs klassifisering av fiskene i slekter, familier, grupper etc., og de enkelte arters og gruppers kjennetegn og forskjeller, er
"Koslowski, I. (2002): Die Buntbarsche Amerikas. Band 2 – Apistogramma & Co. Stuttgart." en fantastisk bok, selv om bildene dessverre ble litt mørke i trykken (bilde 3). Finnes dessverre bare i tysk utgave, men Mike Wise vil muligens utgi en engelsk oversettelse om ikke så alt for lenge.
Det finnes flere andre bøker, oversikt kan eventuelt sendes på forespørsel, men felles for dem er at de nok ikke er helt oppdatert hverken på navn eller nye arter, og inneholder noen klare feil mht identifikasjon.
Den absolutt siste boka / hefte som kom, "Sudamerikanische Zwrgcichliden" fra Datz, kom i september 2005. Den gir gode bilder av de fleste kjente varianter, og slektskap etc mellom de enkelte artene/gruppene/kompleksene er understøttet av undersøkelser av DNA på de enkelte arter. Denne boka lanserer også et A-nummer system for apistogramma, lik L-nummer for maller og C-nummer for Coydoras. Boka inneholder imidlertid ingen informasjon om de enkelte artenes krav, atferd, naturlig biotop etc.
Postet 23.01.06 kl 15:17