Hva er dette for ei malle ?

et id spørsmål fra en bekjent...

denne er grå, stygg og har stenaktig hud, ca str er 7-8 cm.
Aner ikke, men skjeggtråder/barter/hud kan tyde på at den er i slekt med sjokolade-/knurremalle (Agamyxis - eller no' i den dur). -Stor sjanse for skivebom! Uansett, syns den var kjempesøt, jeg! ;D
Jeg ville kanskje tippet en eller annen synodontis-art, men det er ikke lett utfra det bildet.

Ser ut til å bli en diger, sulten rugg i alle fall
det var det jeg var redd for... *sukk*
jeg har sett den malla i en butikk her, i byn men husker ikke navnet på den. vis det ikke er den så ligner den mye..
jeg spurte litt om den i butikken, den blir stor og det er en rovfisk.
den har et langt navn.
Mulig det er en Phractocephalus hemioliopterus => Red tail catfish

Ser nå et par antenner som ikke burde ha vært der så dette kan være en skivebom
90% sikker på denne
navn: Ictalurus melas

Synonyms: Silurus melas, Ictalurus melas
Common Name: Black Bullhead
Family: Ictaluridae
Subfamily: Ictalurinae
Distribution: North America: Great Lakes in Canada and U.S.A. to northern Mexico
Size: 40cm. (16ins)
Temp: 08-30°C (45-87°F)
pH.: 6.0-7.5.
huff... det var det jeg var redd for...
Visst du får låne deg ei bok med namnet "Akvariets leksikon" så kan du leite etter den under maller... Trur eg såg ei liknandes i vårt leksikon... Men har leksikonet i butikken no, så eg kan ikkje sjå etter den no
Jeg har denne boka. Den eneste jeg finner i slekta nevnt ovenfor er Ictalurus punctatus, tviler litt på at det er akkurat den arten, den er mer sølvaktig i fargene.
Men lista over synonymer er ganske lang. Er visstnok en matfisk.
Beskrives som opp til 70 cm lang. "På grunn av sin rovgrighet är denna mal inte lämplig för sällskapsakvariet."
Et av synonymene er Pimelodus blochii, men jeg synes ikke den lignet noe særlig.
Hva er dette for ei malle
Ictalurus melas

kanskje dette er den mallen du leter etter???

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap