"Verdens beste algespiser"

Det var det de kalte denne fisken da jeg kjøpte den for tre år siden.
Den er nå ca 6 cm. Ligger på bunnen, men svømmer en del. Stopper den opp å svømme, synker den til bunnen. Kan noen hjelpe med navn. (spiser forresten ikke alger, men fiskemat)
Det med at den synker om den stopper å svømme, minner meg om SAE (Siamesisk algeeter) Finnes i fiskebasen her, søk på "Siamesisk*", (ta med stjernen) så får du opp bilde og kan sjekke.

Det er helt normalt at de foretrekker fiskefôr fremfor alger med alderen.... de kan bli noen skikkelig fete og late fisk
Late i den forstand at de ikke gidder å jobbe for føden ved å gnage alger dagen lang, men heller spiser seg stappmette ved fôringstid... Hos meg var de førstemann til matfatet, og hadde slukt alt før de andre rakk frem! Det er forresten en stimfisk

På ditt bilde var det litt for uklart til sikker id, blant annet var fjeset på fisken visket ut.

Tror Tone har rett jeg. Bytt til overflatefor en periode, kanskje det lærer den å oppføre seg
Takk for svar. Fargen stemmer ikke med siamesisk algespiser på de bildene jeg har sett. Den ser ut som en sild. (pløyde søkemotor hele verden verden på latinsk navn) Finnene derimot stemmer. Men munnen stemmer ikke. Den har vend - vribare øyne. Skal ta et nytt foto og legge ut.
Det er ikke en SAE ihvertfall-men ellers så har jeg ikke peilling.
Det er helt klart ikke en SAE, klarte ikke helt å se hva det er på bildet, men jeg syntes den hørtes liten ut til å være en kinesisk algespiser på 3 år, har et par kinesere som er maks 1 år og begge to er 10cm+ Burde vært ganske mye større hvis det er en 3 år gammal kinesisk algespiser
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap