- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Marit Zoo og vannbytte
Marit Zoo og vannbytte
Siden hobbyen min er litt i dvale på grunn av oppussing så rusler jeg litt i zoo-butikker. Har litt abstinens for å si det enkelt.
På Marit Zoo på KBS senteret kom jeg i prat med en hyggelig dame. Hun kunne fortelle følgende: "Nei vi har ikke så stor tro på vannbytte, men renser filtrene ofte. Marits far har drevet med akvarier i over 40 år og han mener det er rett sånn. "
Det som er litt rart er at fisken på Marit Zoo er i god form og det meste ser greit ut. Forstå det den som kan... Er det noe vi alle har misforstått?
På Marit Zoo på KBS senteret kom jeg i prat med en hyggelig dame. Hun kunne fortelle følgende: "Nei vi har ikke så stor tro på vannbytte, men renser filtrene ofte. Marits far har drevet med akvarier i over 40 år og han mener det er rett sånn. "
Det som er litt rart er at fisken på Marit Zoo er i god form og det meste ser greit ut. Forstå det den som kan... Er det noe vi alle har misforstått?
Postet 07.11.07 kl 23:26
Postet 07.11.07 kl 23:49
Arne Kristian"Nei vi har ikke så stor tro på vannbytte, men renser filtrene ofte. Marits far har drevet med akvarier i over 40 år og han mener det er rett sånn. "
Problemet med slike mennesker er at de "ruster fast" i fortiden, og ikke innser at både utvikling og kunnskap innen akvaristikken har gått fremover... mens han står på stedet hvil, på samme sted som for 40 år siden.
Det ser ut til å være en tendens, det der. Mange eldre blir aldri klar over at ting endrer seg, og gjør som de gjorde for mange tiår siden. Heller ikke at ting kanskje kunne vært gjort på en bedre måte. De lærte èn måte, og har i grunnen aldri tenkt å finne ut mer enn det.
For eksempel gamle folk i trafikken når de kjører bil... De kjørte da sånn for førti år siden (da det knapt fantes trafikk på veiene, ingen rundkjøringer og knapt et trafikklyskryss...osv osv), så argumenterer de med at "Sånn gjorde jeg fra før du ble født, så da er det RIKTIG!! Ikke kom her og lær MEG noe nytt"
Huff, jeg gruer meg til jeg blir gammel - min store skrekk er å bli sånn. Sånn at jeg ikke innser lenger at man alltid kan lære noe nytt, at man ikke alltid "vet bedre enn alle andre" selv om man helst vil tro at man gjør det "fordi man har gjort dette så lenge".
Utviklingen går alltid fremover og er verdt å følge med på, og jeg håper jeg aldri glemmer det.
Postet 08.11.07 kl 09:33
Endret: 08.11.07 kl 09:37
Jeg er helt enig med Mona her
Det er vel ikke den store innsikten som skal til for å:
a) vite at vannet mettes med avfallsstoffer, som må fjernes med å bytte med rent vann.
b) rens av filteret fjerner en del avfall, men ofte desto mer av de viktige bakteriene i karet.
Jeg vil si at spesielt i såpass ujevnt belastede kar som butikk-kar, er det ennå viktigere enn i andre kar å bytte vann regelmessig (helst automatiske vannbytter som hele tiden tynner ned møkka), og å beholde så mye bakterier som mulig
Det er vel ikke den store innsikten som skal til for å:
a) vite at vannet mettes med avfallsstoffer, som må fjernes med å bytte med rent vann.
b) rens av filteret fjerner en del avfall, men ofte desto mer av de viktige bakteriene i karet.
Jeg vil si at spesielt i såpass ujevnt belastede kar som butikk-kar, er det ennå viktigere enn i andre kar å bytte vann regelmessig (helst automatiske vannbytter som hele tiden tynner ned møkka), og å beholde så mye bakterier som mulig
Postet 09.11.07 kl 17:23
Skifte av vann
det skifter vist bare ved behov,men d rare jeg så en dag i bakrommet da jeg snakken med ei som jobber hos marit zoo brattøra, var at hun vasket/skylte filteret ii zalo marit hadde sakt det skulle gjøres?? for det gjorde ingenting der vasket de filtrene ivertfall en gang i uken sa hun,bare tull det at en ikke skal vaske filteret i pumpen så lite sa hun, pga bakteriene de var i vannet alikevell
si det de som kan det
si det de som kan det
Postet 24.10.08 kl 05:25
Hvi ikke de bare hadde døde og døende fisk, så tror jeg noen tuller med deg, lindis.....
lindisdet skifter vist bare ved behov,men d rare jeg så en dag i bakrommet da jeg snakken med ei som jobber hos marit zoo brattøra, var at hun vasket/skylte filteret ii zalo marit hadde sakt det skulle gjøres?? for det gjorde ingenting der vasket de filtrene ivertfall en gang i uken sa hun,bare tull det at en ikke skal vaske filteret i pumpen så lite sa hun, pga bakteriene de var i vannet alikevell si det de som kan det:)
Postet 24.10.08 kl 12:49
Postet 24.10.08 kl 16:04