Er folk for lite kritiske til de som selger fisk og akvarier?

Etter å ha startet med denne hobbyen før jul, har det slått meg hvor få krav det er til de som selger akvarier og fisk.

Man kan kjøpe et akvarium til flere tusen kroner uten at det følger med en lesbar bruksanvisning.

Man kan bli sendt hjem med kar, grus, planter og 6-7 fisk på en gang, selv om de som driver butikken må vite at dette sjelden går bra.

Det selges fisk som er finnenappet, med sopp og fisk fra kar hvor det har vært flere andre fisker som har dødd uten skrupler, selv om man må vite at dette kan spolere hele hobbyen for kunden.

Jeg vet ikke hvor mange jeg har snakket med etter at jeg kjøpte akvarium, som trist har sagt: Ja, vi hadde det engang vi også, men fisken døde.
Det er faktisk langt flere enn jeg trodde, som har prøvd seg på hobbien, men gitt opp.

I stedet for å hjelpe folk i gang på en god måte, slik at de lykkes, skremmer jo bransjen interesserte vekk fra akvariehobbyen ved å være så skjødesløse med kundeinformasjon.

Selv om ikke alle kan være eksperter på alle kjeledyr og utstyr, bør man kunne forvente et minimum av produktkunnskap og veiledning

Det er zoo-butikkene som er den profesjonelle parten når folk sendes ut døra med et akvarium og en pose fisk i hånda og mer eller mindre overlates til selv å finne ut hvordan dette skal gjøres.

Jeg synes vi stiller altfor få krav til hele bransjen.


Dårlig info
er enig der... har fått dårlig med info når det gjelder fisk / utstyr..må helst spør og da er det somregel et kjapt svar man får tilbake ,
Er to sider av denne saken, og den ene er der hvor butikken svikter og lar folk kjøpe fisk samme dag som akvariet og ber dem putte oppi noen vidunder piller som skal ordne filteret. Feil sammensetning av fikser etc

Det andre er der hvor butikkene faktisk informere kunden bra, men hvor kunden skal ha fisk på dag en uansett og den fisken i en 60l, selv om den som voksen blir 20cm. Og hvis da butikken nekter å selge til kunden så blir de som regel sure og går til en annen butikk som ikke bryr seg.

Jeg har selv vært i butikker og overhørt samtale mellom ekspeditør og kunde, hvor kunden har fått masse bra informasjon om akvariehold, men likevel ikke gidder å høre på folk med mange års erfaring. Og når da ekspeditøren da nekter så selge fisk til kunden, så blei kunden småfrekk i kjeften og gikk.

Men jeg er enig at bransjen bør bedre seg, men det bør også stilles krav til den enkelte akvarist, slik at man i det minste setter seg inn i akvariehold før man går til innkjøp.

Så man skal ikke legge all skyld på zoo butikkene, for det er faktisk noen butikker som drives seriøst. Men kunden har kanskje alltid rett?
Er jo faktisk opp til oss

Så lenge vi kjøper trenger ikke butikkene å forbedre seg
Enkelt å greit

Selv prøver jeg å være litt kresen.. Men det enkle er ofte det beste også
Samme hvor kresen og nøye man er... Så kommer man ikke så mye lengre uansett

En selger vil alltid si noe godt om det de selger uansett
Jeg har hørt det samme som Tom nevner; kunder som strener inn og skal ha både det ene og det andre der og da. De gir blaffen i hva de ansatte sier, og nekter plent å høre på gode råd. Har hørt voksne som sier i mot den ansatte fordi "jeg har lovet datteren min at hun skal få fisk i dag, så det må jeg bare ha!"

Er det egentlig så rart at de ansatte gir opp etter en tid i jobben, og rett og slett ikke bryr seg lenger? Kanskje det er såpass mange kunder som krever det urimelige og vil ha det på SIN måte, at de ansatte like gjerne kan slutte å kaste bort tiden på det?

Får en kunde f.eks. beskjed om at neontetraen de ville ha EN av faktisk er en stimfisk, så sukker de liksom tungt og nesten anklager den ansatte for bare å ville tjene mer penger på dem. Kanskje føler de seg rause og sier "Ok, stimfisk.... la meg få TO da...!" (to er liksom en stim???)

Veldig, veldig mange akvarister som ender opp med et nedstøvet, tørt akvarium i boden, kan ærlig talt skylde seg selv. De er da pliktig å skaffe seg mer informasjon og lærdom om det levende livet de har påtatt seg! Man kan ikke bare skylde på butikken, eller forvente å få full opplæring i holdet der og da under innkjøpet. Kjøpe bøker og finne mer opplæring på nettet burde jo strengt tatt være deres ansvar å skaffe. Helst før de kjøper selve akvariet og fiskene...

Jeg hadde jo ikke kommet hjem med en hund en dag på impuls, uten å egentlig ane hva de spiser en gang eller hvordan jeg skulle oppdra den. Jeg hadde selvfølgelig gjort research og lært meg en hel masse på forhånd selv!

Så hvorfor mener folk at det er butikkens ansvar å lære opp folk innen akvariehold?
Synes det er for mye forlangt at de i butikken skal vite alt om alle fisker til enhver tid. Greit at kanskje daglig leder vet mye om fisk, men han kan ikke være der hele tiden, og han må ansette folk som søker på jobben, og da kan han ikke velge fritt blant folk som vet masse eller er interessert i å lære, siden det er ikke sikkert at en eneste slik person søker, og selv om de skulle søke så kan han ikke velge noen som kan masse om fisk hvis denne personen ikke skjønner kundeservice eller ikke har riktig personlighet til å jobbe i butikk.

Det er ikke alltid man kan velge og vrake i folk å ansette. Og selv om de ansetter noen de tror er flinke, så kan disse godt vise seg å ikke bry seg noe særlig når daglig leder ikke er til stede, og vil heller bare selge fisk raskest mulig slik at de slipper å bruke tid og krefter på å prate med kunder, kunder som muligens er vanskelige og frekke i tillegg.

Og som mona sier, hvorfor er det helt og holdent opp til butikken hvilken informasjon kunden får? Det må en hel holdningsendring til for at fisker skal få det bedre, for folk flest tenker ikke på fisk som tenkende/følende vesener som er i stand til å mistrives, de er bare pynt uten hukommelse (alle har vel hørt myten om at gullfisker har 3 sekunders hukommelse). Og så lenge mesteparten av befolkningen tenker slik hjelper det ikke hvor mye info de får i butikken, folk gjør slik de selv vil. Og hvis man driver butikk kan man ikke nekte å selge til alle uvitende kunder, man skal også tjene penger, det er derfor de driver butikk, ikke fordi de nødvendigvis liker fisker.
Jeg kan ikke se at noen i denne tråden påstår at ansatte i dyrebutikk skal lære seg alt om alle dyreslag så det er et dårlig argument i mine øyne. De burde kunne basic ihvertfall. Og i dagens internettsamfunn kan de også lese seg til en del eller slå opp i en bok.

Når det kommer til det med at de ansatte gir opp etter en tid så syntes jeg dette er skremmende og uansvarlig. Er det ikke bedre og nå frem til to kunder enn ingen?? Er det greit at de ansatte slutter og bry seg fordi "stakkars lille Marit" bare får kunder som ikke hører?? Hell no!
Det er ikke greit i det hele tatt.
Kunden har et visst ansvar for og tilegne seg info om fisken de ønsker og akvariet, men og sammenligne det med en hund blir for dumt. Det er virkelig ikke det samme. Og mange kunder vet ikke om at det finnes forum en gang. Kanskje de ansatte i dyrebutikken kunne vært hyggelige og informere om dette til kunden?

Det er mye og tenke på når man kjøper et dyr og da jeg selv kjøpte mine første fisk så var jeg helt blank og stolte på mannen i dyrebutikken. Det var min eneste "sikre" kilde. Jeg var av de som ikke visste om forum på internett og kjøpte akvarium med en stakkars kampfisk første dagen fordi det var gave til sambo og han måtte jo ha en liten fisk også. I ettertid og etter alt jeg nå vet hadde jeg ikke gjordt dette, men jeg vet at når det kommer til akvarium så der ikke folk på fisk som et kjeledyr på lik linje med husdyrene. Akvarie er først og fremst "pynt" som man skal sitte og se på og kose seg.

For og summere opp så ser jeg på dette som et sammarbeid mellom kunde og ansatt. Blanke kunder som innehar null info om fisk og akvarier bør kunne få en smule basic info fra de ansatte og de ansatte bør få mer respekt av kundene og bli hørt når de prøver og hjelpe.
Plussmedlem
gurimalle
Jeg synes vi stiller altfor få krav til hele bransjen.

Kravene finnes allerede i Forskrift om velferd for dyr ved omsetning.
Som du ser i §4 så kommer det også strengere krav til dokumentert utdanning 1. januar 2010.
Når det kommer til det med at de ansatte gir opp etter en tid så syntes jeg dette er skremmende og uansvarlig. Er det ikke bedre og nå frem til to kunder enn ingen?? Er det greit at de ansatte slutter og bry seg fordi "stakkars lille Marit" bare får kunder som ikke hører?? Hell no!
Det er ikke greit i det hele tatt.


Jeg har ikke sagt at det er greit, men hvis man vet litt om folk så skjønner man at dette vil skje med jevne mellomrom uansett om vi synes det er greit eller ikke.

Eller kanskje de ikke gir opp, men har en dårlig dag innimellom hvor de rett og slett ikke gidder å krangle med sure kunder. Lett for oss å sitte her og si at dette ikke er greit, men hvis man lever med dette dag ut og dag inn i årevis er det lett å bare gi f*** hvis man har en dårlig dag, f eks hvis en slektning/kjæledyr har dødd, slått opp med kjæresten etc.

Klart det hadde vært fint hvis alle kun gi 100% hele tiden hver eneste dag, men det er urealistisk å forvente det, eller stole på det fordi man synes det skal være slik.
Nå er jeg en av de som for 3 uker siden skulle tørke støv av akvariet som ikke hadde blitt brukt på ihvertfall 10 år..

Så dro ned til dyrebutikken og spurte om råd i forhold til oppstart av akvarie.. Den gangen jeg sist hadde fisk var det ingen som brydde seg stort om hvilke fisk som gikk bra sammen. Iallefall var det ingen som fortalte meg det, og ikke var jeg den gang inne i internettets verden.

Så denne gangen spør jeg "ekspertisen" om råd.
Hvor lenge bør jeg vente før jeg får fisk oppi, hvilke vil du anbefale til mitt 60 liters akvarie etc... Hva bør jeg gjøre ved oppstart..

Joda, det var bare å skylle sanden godt i vann til det ikke avga noe farge i vannet lenger, ta litt temperert vann (22-26 grader) i karet, plant plantene, tilsett oppstartsmiddel, plus to andre midler, blandt annet noe algemiddel og noe for bakterieveksten i akvariet.

La dette stå noen timer og så er det klart for fisk. Bare bruk vannet som fiskene kommer i og tilsett litt av vannet i akvariet i posen med fisk før du slipper de oppi..

Jaha, fint, spesielt for ungene sin del som lenge har ønsket seg fisk. Så jeg går jo på den.. Mye nye flotte midler på markedet siden jeg sist hadde fisk, så sier hun at det har kommet noe nytt fint som gjør at karet er klart med en gang er jo ingenting bedre enn det for en ivrig sjel.. Har ikke nok kunnskap selv i forhold til dette, så når ekspertene sier det går jeg på det. Spesielt siden jeg ikke var av de som for enhver pris SKAL ha fisk i karet med en gang. Jeg spør jo faktisk om råd..

I tillegg forklarer hun at seilfinnemollyen er en fin fisk å ha oppi. De passer godt med guppy og neontetra som er fisk som vi nybegynnere vil ha.
Dagen etter jeg hadde fått opp karet og fiskene fant jeg ut at jeg ville lese mer om seilfinnemollyen siden jeg aldri har vært borti denne fisken før. Da kommer blandt annet denne nettsiden her opp, og jeg melder meg inn og leser litt rundt... Først da ser jeg jo at ddet jeg har gjort er riv ruskende galt. I tillegg er seilfinnemollyen en fisk som kan bli stor og krever i utgangspunktet større kar en hva vi har..

Da kjenner jeg at jeg blir irritert...
Damen i butikken har jo regelrett lurt meg. Eller var hun så uvitende???

Jaja, jeg kan godt ta på meg at jeg burde undersøkt mer på forhånd selv, men når jeg da først drar på dyrebutikken for å be om råd er det for dårlig at de ikke har mer kunnskap / lurer kundene på denne måten..

Så nå skifter jeg vann til stadighet i håp om at nitritten holder seg vekke og at fisken overlever.. Tester av vannet viser at det foreløpig er bra, så håper i klarer oss gjennom denne første tiden til karet har satt seg...

Dette ble langt, men det jeg egentlig mener å si er at vi kanskje stoler FOR mye på de i dyrebutikkene også.. Jeg legger meg langflat og innrømmer at jeg burde lest mer på forhånd selv, men jeg stolte rett og slett på at ekspeditørene guidet meg på rett veg..
mona o
Jeg hadde jo ikke kommet hjem med en hund en dag på impuls, uten å egentlig ane hva de spiser en gang eller hvordan jeg skulle oppdra den. Jeg hadde selvfølgelig gjort research og lært meg en hel masse på forhånd selv!

Men (skremmende) mange andre gjør - det er bare å stikke innom feks Finn.no eller kikke i lokalavisen og se det absurde antallet mennesker som brått oppdager at de har allergi. Samme med katter. Er ikke noe spesielt for akvariehobbyen, men har mer med endel menneskers generelle innstilling til det levende å gjøre.
Spør du frisøren om du trenger å klippe deg, bør du ikke bli overrasket over svaret.
Å kreve at de i dyrebutikkene kan mye om hver fisk blir som å kreve at han som leier ut DVDer vet handlingen på alle filmene.

At de kan basis infoen er et must, men realiteten er at de fleste dyrebutikkene er på kjøpesentre som har oppe 10 timer, det er vanskelig å fylle de 10 timene hver dag med han som kan mest, eller folk som bryr seg om akkurat fisk.

Dette er kjøper sitt ansvar, sette seg litt inn i ting. Hvis det hadde vært med en manual hadde den neppe blitt lest uansett. Fisk er og blir en pyntegjenstand i folk flest sine øyne, derav trådnavn som "hvilken fargefull fisk kan jeg ha" osv. Blir så lei av folk som skal pushe ansvaret over på andre, akkurat som lavpanne som tar opp lån 5 ganger høyere enn de kan betale om renten stiger med 0,5 prosent :P
Det er virkelig pussig hvor forskjellig folk er.

Som 10-12 åring gikk jeg og min ene bror på biblioteket og ribbet dem for akvariebøker. Så dro vi med T-banen til et annet bibliotek og gjorde det samme der, lånte alt de hadde og satte oss på venteliste på de akvariebøkene som var utlånt. Så dro vi hjem og leste bøkene fra perm til perm, flere ganger.

Vi var allerede som barn istand til å skjønne at informasjon og lærdom må man skaffe seg selv! Det var ikke noe internett den gangen, men bøker, det leste vi - om og om igjen. Vi beholdt bøkene så lenge som mulig, og lånte de samme bøkene om igjen når tiden var ute så vi kunne lese litt i dem hver dag. Vi elsket akvariebøkene! Vi hadde et akvarium hver på rommene våre (vi er 4 søsken).

Så tilgi at jeg blir en smule sjokkert over at voksne mennesker sitter og fraskriver seg ansvaret for sin manglende kunnskap og skylder på butikkansatte. Jeg klarer bare ikke forstå det.
For å sette det på spissen:

Hvis man kjøper en bil, er det bilselgerens ansvar at kjøperen kan trafikkreglene?

Stiller man spørsmål, skal man selvsagt få ryddige svar. Men ved å ikke lese seg opp i faget, går man jo glipp av hele moroa!
mona o
Det er virkelig pussig hvor forskjellig folk er. Som 10-12 åring gikk jeg og min ene bror på biblioteket og ribbet dem for akvariebøker. Så dro vi med T-banen til et annet bibliotek og gjorde det samme der, lånte alt de hadde og satte oss på venteliste på de akvariebøkene som var utlånt. Så dro vi hjem og leste bøkene fra perm til perm, flere ganger. Vi var allerede som barn istand til å skjønne at informasjon og lærdom må man skaffe seg selv! Det var ikke noe internett den gangen, men bøker, det leste vi - om og om igjen. Vi beholdt bøkene så lenge som mulig, og lånte de samme bøkene om igjen når tiden var ute så vi kunne lese litt i dem hver dag. Vi elsket akvariebøkene! Vi hadde et akvarium hver på rommene våre (vi er 4 søsken). Så tilgi at jeg blir en smule sjokkert over at [I]voksne[/I] mennesker sitter og fraskriver seg ansvaret for sin manglende kunnskap og skylder på butikkansatte. Jeg klarer bare ikke forstå det.


Joda, har man fra tidlig barnsben en velidg lidenskap for en ting så setter man seg selvfølgelig grundig inn i alt. Jeg hadde lidenskapen hund, så leste det jeg kom over der. Vi hadde ett akvarie i mine barneår, men mine foreldre hadde alt ansvaret så jeg satte meg aldri inn i det selv.

Jeg er en av de som synes de i en dyrebutikk faktisk har ett ansvar for å gi grundig informasjon og inneha kunnskapen som trengs i forhold til ulike dyrearter/ fisk.
Hadde jeg jobbet i dyrebutikk hadde jeg sørget for å ha den nødvendige kunnskapen for å gi best mulig service og hjelp når noen kom innom og spurte om råd. Jeg hadde ikke følt meg komfortabel med å jobbe en plass der jeg ikke hadde ytt 100 %. Men det er nå meg da.

Jeg har ingen lidenskap for fisk, men har en interesse for det og mulig det kan bli en lideskap etterhvert. Har tidligere hatt akvarie uten sykdom og problemer med vannkvalitet og dødsfall, mulig det er derfor jeg ikke har satt meg nok inn i det. Har vel vært heldig og ting har gått av seg selv.

Og jeg kaller det ikke ansvarsfraskrivelse når man faktisk går til de man anser som ekspertisen og spør om råd. Ansvarsfraskrivelse er når man ikke forsøker å gjøre det beste ut av det og ikke spør om råd.

Og det kan ikke sammenlignes med at en bruktbilselger ikke kan ha ansvaret for trafikkskiltene, eller at en i en dvd utleier kan alt om hver enkelt film. Det blir å dra det litt vel langt spør du meg. I en utleiesjappe regner jeg med at personen bak skranken hadde sagt rett ut at han/hun rett og slett ikke hadde sett filmen og ante om den er bra eller ikke..

Dersom man går inn i en dyrebutikk og spør om råd og man ikke innehar nok kunnskap når noen spør, så bør man heller innrømme det og be folk sette seg inn i det og finne informasjon ett annet sted. Ikke stå der å gi feilaktig informasjon da iallefall...

Men dette er ett tema som er dødfødt å diskutere med folk her inne som har drevet med akvarie i mange år og har en medfødt lidenskap.
Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg så kan jeg innrømme at jeg burde ha lest mer på forhånd selv, men JA, når man går til en plass og spør om råd så bør de jammen meg si sannheten.. Uansett om det er at de ikke innehar nok kunnskap til å hjelpe meg og komme med råd.
I akkurat dette tilfellet kan jeg forstå det. selger skal selvsagt ha nødvendig kunnskap om produktene de selger, eller ha muligheten til å tilegne seg det kjapt om de blir spurt om noe de er usikre på.

Men den beste måten å øke gleden ved hobbyen er uansett å tilegne seg kunnskap på forhånd. Som i alle andre områder av livet.
case
når man går til en plass og spør om råd så bør de jammen meg si sannheten.. Uansett om det er at de ikke innehar nok kunnskap til å hjelpe meg og komme med råd.


Du har jo selvsagt rett i dette, men "sannhet" er jo relativt og det finnes derfor få entydige fasitsvar. Hva som er "sant" avhenger av ens erfaringer; og de er jo pr. def forskjellige fra person til person. Variablene i hobbyen er mange.

I trådstarters første innlegg nevnes det eksempel at kunde blir "sendt hjem" med kar, grus og fisk på én gang med påstanden om at det sjelden går bra. Det blir en påstand som kan være like rett som den er gal; mao i alle fall ingen sannhet. En nybegynner vil sannsynligvis få problemer her, mens en erfaren eller belest akvarist vil vite hva som må gjøres.

Jeg syntes det er mye bedre at en selger sier at man er usikker, enn at det blir svart galt; men ut over det så er jeg ikke med på å legge all skyld på selgerene. Det er først og fremst en egens ansvar at en har kunnskapene som kreves. Problemet er at mange har den oppfatningen at "det er jo bare fisk", og tar seg derfor ikke bryet med å sette seg inn i hva som kreves. Man kan jo alltids bare kjøpe nye...

Når det er sagt, må jeg jo bare støtte oppfordringen til Jim om at om man skaffer seg mer kunnskap om hobbyen så får man så veldig mye mer ut av den; det blir mye mer spennende å observere fiskene når man vet litt mer om hvorfor de gjør som de gjør. Eller når man vet litt om behovene til fisken i forhold til innredning og gjemmesteder; det at få gjemmesteder kan føre til at fisker gjemmer seg hele tiden, mens mange gjemmesteder fører til det motsatte f.eks. Eller dette prinsippet med "dither-fish"; kjempeinteressant... Men dette og mye mer går man jo glipp av om man ikke leser seg litt opp på hobbyen; og det er fryktelig synd. Da går man jo glipp av det morsomste med hobbyen.
Det er sikkert overraskende for noen men jeg ser for meg at mange av de som jobber i dyrebutikkene ikke har det som drømmejobben, og da blir måten de angriper ny kunnskap på litt begrenset. That's life.
Det vet jeg ingenting om, men opplæring er uansett et lederansvar. Det lar seg fint gjøre noe med og bør ikke være noen unnskyldning for noen butikk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap