Mye sykdom i butikkene?

Da jeg startet opp med akvarium for litt over et år siden. Kjøpte jeg 10 guppyer fra 3 forsjellige butikker i Oslo. Det hele startet som et mareritt med mye sykdom. Alle Guppyene jeg kjøpte døde. Jeg brukte ca 1000 kr på medisiner og det tok 3 måneder før jeg fikk utryddet sykdommen helt. Heldigvis fikk nesten alle fiskene et kull yngel før de døde, så nå har jeg fin guppystamme som er friske og raske.

Jeg vet at noen butikker har hele reoler med fisk koblet sammen på et filtersystem, da kan en syk fisk smitte mange akvarier. Jeg tror det kan lønne seg å kjøpe fisker hos private oppdrettere.
Jeg har gjort meg tilsvarende erfaringer. Det er knapt nok mulig å kjøpe verken fisk eller planter i noen dyrebutikk ( prøvd 3 forskjellige ) uten at det skjer et eller annet med karet som ikke er hyggelig. Så skjønner nå godt hvorfor folk etter hvert sverger til karantenekar.

Fiskene flyttes tydeligvis også rundt fra kar til kar, feks OTTOer som algespiser. Plantene som skal selges, settes i tanker med fisk. Så en gang et kar fullt av sebrafisk som åpenbart led av 'skinny disease'. Når jeg som amatør kan greie å skjønne at fisken er syk, så burde vel eier av dyrebutikk skjønne det, enn si den profesjonelle oppdretteren. Når fiskene ser ut som knappenåler, så burde det vel ringe noen bjeller?

Forøvrig så synes fiskene å være så svekket av inneavl, overavling og antibiotikakurer, at det er en utfordring uansett. Overdopet akkurat som fiskene i oppdrettsanleggene i fjordene, antar jeg.

Jeg synes det er en hyggelig hobby, men har så smått begynt å sette spørsmålstegn ved hele konseptet. Jeg begynner å se på dette som en usunn industri - som vi støtter ved å fortsette å kjøpe denne fisken.

Min sønn fikk en akvariebok til jul. Der sto det å lese at dyrebutikkene hadde rene, sykdomsfrie kar og at fisken burde kjøpes der framfor hos private. Da sjekket jeg baksiden av permen for å se hvem som var forfatter og utgiver. For jeg kunne ikke vært mer uenig, og mistenkte at utgiver ikke var nøytral. Men det er mulig at dette pleide å være sant en gang i tiden - men ikke nå lenger.
Jeg vil nå si det er samme business å kjøpe ihjelavlede dvergmus, dansemus, dverghamstere osv osv. I fugleavdelingene på de fleste dyrebutikker er det langt ifra optimale forhold for en gjennomsnittlig pippipp å leve, samme med kaniner og hamstere. Så vil si det er stort sett det samme uansett hva slags levende organismer du tenker å kjøpe på dyrebutikken.

"Jeg begynner å se på dette som en usunn industri - som vi støtter ved å fortsette å kjøpe denne fisken."

Gjelder ikke dette stort sett de fleste industrier? Ku-industrien i Norge er ikke den beste overalt den heller, men jeg spiser ennå taco med samvittigheten i behold.
Skal vi tenke sånn om alt må vi ganske enkelt slutte å gå mer klær, slutte å bruke elektroniske ting, brenne ned hus og bil, og bo på gressplenen naken uten tak over hodet.

Du må for all del ikke tro at jeg mener å bite deg, men jeg synes blir litt wasted å tenke sånn hvis vi ser på den store sammenhengen. Selv har jeg tro på at jeg kan gi fiskene mine et godt hjem når jeg tar de hjem til meg, de puttes i karantenekaret så fort jeg får de i hus. Dette gjelder også planter.

Jeg kjøper av både oppdrettere og butikk, men opplever ikke mye sykdom fra dyrebutikken. Jeg styrer unna alle kar med hvitprikk og fisk som ser slappe ut. Du kan spørre dyrebutikken hvor lenge de har hatt fisken, det pleier nå jeg å gjøre. Slik at feks ved kjøp av Ottoer så slipper jeg å kjøpe døende og utsultede fisk
Jeg erfarer at dette varierer voldsomt fra butikk til butikk. I enkelte butikker er man sikret å få med sykdom og fanteri, mens i enkelte andre har de forstått prinsippet med karantenekar og sunne kar til fiskene. Jeg ser alltid ann personalet, og småsnakker med de gjennom hele handelen for å se om de kan fisk, eller om det kun er en ekstrajobb for de. Har funnet meg noen få butikker som jeg stoler på.

Finn en butikk som drives av dyktige mennesker, som tydelig kan det de snakker om, det er mitt tips! Selv har jeg èn butikk som jeg slavisk bruker
Viktigheten av karantenekar kan ikke overdrives. Jeg anbefaler å ha fiskene i karantene uansett om du kjøper i butikk eller privat. Ut over det så er det også smart å høre i butikken hvor lenge de aktuelle fiskene har gått der, samt bruke noen minutter ekstra på å studere fisken i butikken før du kjøper de. Unngå å kjøpe fisk fra kar/reoler hvor det er andre syke fisk, eller fisk som ser slitne ut...

Da kommer ett nybegynner-spørsmål fra meg: Dere som har fisk i karantene-kar, hvor lenge har dere de i karantene før dere er helt sikre på de er sykdoms-frie?
SiljeO
Da kommer ett nybegynner-spørsmål fra meg: Dere som har fisk i karantene-kar, hvor lenge har dere de i karantene før dere er helt sikre på de er sykdoms-frie?

Jeg pleier å ha de i karantene 3-4 uker om jeg er usikker på formen på fiskene.
Det er nok ikke alle butikker som har like mye peilig....I vår butikk står alltid nykommet fisk i karantene før de selges Hadde jeg solgt de samme dag de kom inn,hadde de nok ikke taklet stresset (om de var veldig stresset fra før).
Av de som kommer inn hos oss og sier fiskene døde,er de som nekter å høre på oss eller som har kjøpt et annet sted...Og hver gang jeg tester vannet,er det feil for de type fiskene de har..

Hadde en kunde hos meg og hun hadde fått beskjed fra en annen butikk at det var ikke nødvendig å kjøre inn filteret med bakterier??!!da ble jeg litt paff...Dette var en helt fersk akvarist
Det er klart at det er ulik kvalitet på fisk, også mellom butikker som får fisk fr a samme grossist. Men det er også viktig å være forberdt på at fisk som du kjøper ofte har vært utsatt for mye stress. Kan i denne sammenheng vis til Franks artikkel om sykdom som starter på denne måte:

Sykdom i akvariet.
Frank Angell

Før eller siden, stifter de aller fleste akvarister kjennskap med syke fisker. Mest vanlig er dette i oppstarten. Jeg vil i denne artikkelen belyse noen av de mest vanlige sykdommene hos akvariefisk, og ikke minst, hvordan du får bukt med dem. Også årsaksforholdet vil belyses litt.

Sykdom oppstår oftest på fisk som er svekket. Svekkelsen kan komme av en rekke forhold, som: Stress, feil\ ustabile vannverdier, feil ernæring, forgiftninger, og etter skader.
Stress kan komme av mange ulike grunner. Det kan være etter flytting mellom akvarier, i forbindelse med lek, etter at du har ommøblert i akvariet, eller ved feil sammensetting av fiskene. Stresset setter ned immunforsvaret til fisken, og den blir derfor mer mottakelig for smitte. Og smitte finnes det i de aller fleste akvarier.
For å unngå stress, bør man være varsom med fisken. Det vil si at man ikke flytter den fra ett akvarie til ett annet uten å la fisken tilpasse seg vannet, spesielt temperaturen.
Sammensetningen av fisk bør man også tenke nøye gjennom, finnenappere bør f. eks aldri gå sammen med fisker med store finner\ trådete finner. Fiskene bør også ha noenlunde like krav til vannverdi og temperatur.

Fiskene setter sjelden pris på at du daglig er med hendene i akvariet og roter med planter etc., dette stresser ganske mye. Dette i kombinasjon med andre stressfaktore kan være dråpen som skal til for at begeret renner over.
Stress ved lek er ikke til å unngå, men man bør tenke seg om noen ganger om hvilke fisk man har. Det er ikke noen fordel å ha for mange fisker som hevder revir i samme akvarie.

Vannverdiene har også en del å si for fiskenes helse. Fisk som går i svært feil Ph, eller alt for høy\ lav temperatur, er mer utsatt for sykdommer enn fisker som går i optimale verdier.
Men de vannverdiene som oftest får sykdommer til å bryte ut er forurensinger, som ammoniakk og nitritt. Gode vannbytterutiner, moderat foring, og ikke minst; tålmodighet ved oppstart er det lille som skal til for å hindre sykdommer av denne grunnen.

Skader oppstår av og til i akvariet, oftest som følge av slossing mellom enkeltfisker. Dette kan være i forbindelse med lek, eller rett og slett uenighet om hvem som er "boss". Skader kan også komme av skarpe gjenstander du har satt i akvariet, eller om fisken feilberegner hvor mye plass det er mellom steiner etc.
Jeg har selv kommet hjem, og funnet en gullgurami trykket fast mellom glass og en større rot. Såret på siden var ikke pent, men fisken lever i beste velgående den dag i dag.
Vanligste sykdommer etter skader er bakteriell finneråte og sopp. Mer om disse kommer etter hvert.

Feilernæring er dessverre ganske vanlig, og skyldes at ikke alle setter seg inn i fiskens behov.
Enkelte fisker trenger kost med mye grønnfôr, andre mer proteinrik mat. Sørg for at dine fisker får det foret dem trenger. Mer om for og foring finner du i denne artikkelen.

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap