Dyrego kilden

Var innom på Dyrego Kilden på Hillevåg på tirsdag den 22.02.11. Stod og så på Gule Kuleskjell, men det så ut som de aller fleste var døde, så det var rett før jeg gikk igjen. Men så kom det en som jobbet der og spurte om jeg trengte hjelp. Da sa jeg at jeg skulle hatt noen kuleskjell, men at jeg gjerne ville ha noen som levde da det så ut til at de fleste var døde, men at jeg ville ha 12 stk dersom personen kunne finne 12 levende skjell. Personen fant 12 stk som skulle være i live. Men da jeg kom hjem og satte dem i akvariet så jeg at det var 4 stk som åpnet seg med en gang og var tomme. Fulgte med på de resterende en stund, men de så ut til å være døde. Dagen etter var jeg inne med de 4 som jeg definitivt visste var døde, og fikk etter litt om og men 4 nye. Det var da en annen person som virket som hadde litt mer peiling på skjell, så personen gravde litt nedi sanden for å finne noen som var i live. Da jeg kom hjem og fikk satt ut de 4 nye, begynte de nesten umiddelbart å grave seg ned. Jeg fant da ut at de andre skjellene jeg hadde kjøpt dagen før også var døde. I dag 24.02.11 var jeg innom med de resterende skjellene, var da samme person som hadde betjente meg dagen før, men nå fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk nye uten kvittering. Jeg hadde selvsagt ikke tatt med meg kvitteringen da jeg kjøpte skjellene. Så nå får jeg gå innom igjen i morgen og satse på at personen som betjente meg første dagen er på jobb, og at hun husker meg. Men jeg hadde håpet og trodd at de kunne stole litt på folk... Dette er bare min erfaring med Dyrego butikken på Kilden i Stavanger.
hei =)
dette kan du gjøre!!
du tar utskrivt av kontoen din hvor det står hvor mye du betalte for skjellene, så tar du med deg ALLE de døde og levende skjellene tilbake til butikken med konto utskrift og krever pengene tilbake på reklamajsonsretten, som da funger slik at hvis varen var defekt fra du tok i mot den har du rett på ny eller penge igjen, og siden de ikke klarer å gi deg levende skjell må de gi pengene tilbake.
hvis de ikke gir deg pengene igjen da, ringer du forbrukerrådet.
reklamasjonsretten er bygget på tillit mellom selger og kjøper, har du fks koks skjellene før du hev de i akvariet kan du ikke kreve reklamasjon.
så enkelt er det =)
Hei!
Takker for svar! Skal stikke innom å gjøre som du sier i morgen. Regner med at jeg får nye da.
Fikk pengene tilbake for de døde skjellene i dag, uten å måtte vise kontoutskrift.
G-altifrons sp Stavanger
hei =) dette kan du gjøre!! du tar utskrivt av kontoen din hvor det står hvor mye du betalte for skjellene, så tar du med deg ALLE de døde og levende skjellene tilbake til butikken med konto utskrift og krever pengene tilbake på reklamajsonsretten, som da funger slik at hvis varen var defekt fra du tok i mot den har du rett på ny eller penge igjen, og siden de ikke klarer å gi deg levende skjell må de gi pengene tilbake. hvis de ikke gir deg pengene igjen da, ringer du forbrukerrådet. reklamasjonsretten er bygget på tillit mellom selger og kjøper, har du fks koks skjellene før du hev de i akvariet kan du ikke kreve reklamasjon. så enkelt er det =)

Vel selv om jeg nok regnes som innhabil i denne saken da det var meg som ba kunden komme tilbake og snakke med eskeditøren som hadde solgt disse 12 skjellene, da jeg finner det rart at en såpass drevet ekspeditør plukker ut 12 tomme skjell.

Men når det er sagt så vil jeg uansett kommentere saken, da jeg ikke synes at slike innlegg som dette og oppførsel fra kunden sin side hvor han rett og slett blir sur og går for så og komme tilbake ti minutter senere og spørre eg gang til for så g si at han kommer aldri til og handle her mer og ihvertfall ikke anbefale denne butikken til andre....fair nok, men jeg hadde strengt tatt ikke verken vært uhøflig eller spydig, jeg har kun bedt kunden komme tilbake når den som hadde plukket skjellene var på jobb. For igjen det er vanskelig for andre og vite hva en annen ekspeditør har gjordt eller ikke, og dessuten er det vanskelig og faktisk vite om skjellene var kjøpt hos oss.

Så til reklamasjonsretten, ja den er der, men da skal kvittering framvises, kontoutskrift er ikke nok her, man skal også kunne bevise at her er det varen som har vært "defekt" ved kjøp, det er nemlig slik at det er kunden som har bevisbyrden ved forbrukerkjøp over disk. Og i akvariesammenheng så trenger man da i hvert fall en vannprøve. Dette hadde ikke kunden med. Dette hadde kunden vist om han tok med seg kvittering i utganspunktet for her opplyses reklamsjonsregler ved kjøp av levende fisk.

Så et par spørsmål, hvis det var 4 stk som var døde med en gang du slapp dem i akvariet, hvorfor ikke kontakte butikken med en gang og forklare sutasjonen? Og hvis du hadde mistanke om at reten var døde så burde du sjekket dette med en gang, ikke komme 2 dager senere, for på disse 2 dagene så kan det strengt tatt være slik at de har dødd i kundens akvarium, og at det er rett og slett her feilen ligger.

Fint du fikk pengene igjen, det hadde jeg nesten regnet med, for dette er normalt den praksisen vi har, men hadde akvaristene rundt om skjønt hvor mange som daglig prøver og "lure" oss for fisk og hvor mange som faktisk ikke har egnede akvarier og vannverdier for de dyrene/fisken de kjøper så hadde vi skansje sluppet og fått slike tråder som dette på norske forum og kunne brukt forumene til og spre info om hobbyen istenden for og bare snakke negativt on butikker osv.

Det er alltid mer enn en side av en sak!
Rune Evjeberg
Så et par spørsmål, hvis det var 4 stk som var døde med en gang du slapp dem i akvariet, hvorfor ikke kontakte butikken med en gang og forklare sutasjonen? Og hvis du hadde mistanke om at reten var døde så burde du sjekket dette med en gang, ikke komme 2 dager senere, for på disse 2 dagene så kan det strengt tatt være slik at de har dødd i kundens akvarium, og at det er rett og slett her feilen ligger.

Da jeg oppdaget at 4 stk var døde, tok jeg dem ut og gikk tilbake til butikken dagen etter. Hadde ikke anledning til å komme tilbake samme dagen, da jeg bor en times kjøring unna. Da forklarte jeg også at jeg trodde alle de andre også var døde, men ikke visste hvordan jeg kunne sjekke dette. Ville ikke risikere å drepe skjellene med å tvinge dem opp. Er nybegynner i akvarieverden.

Men jeg burde selvsagt tatt vare på kvitteringen og er takknemlig for at jeg fikk pengene tilbake uten den. Beklager at jeg ble litt irritert.

Men jeg pleier som regel aldri å kjøpe fisk/dyr når jeg ser at det er døde fisk/dyr i akvariet. Vil derfor anbefale butikken å fjerne alle de skjellene som er døde.
Rune Evjeberg
Så til reklamasjonsretten, ja den er der, men da skal kvittering framvises, kontoutskrift er ikke nok her

Om jeg forstår forbrukerrådet rett så tar du feil. Om du leser linken til nettsiden deres (den jeg linker til nedenfor) så står det tydelig at kontoutskrift holder når man skal bruke reklamasjonrett på en vare.
http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2
Hakasu
[QUOTE=Rune Evjeberg]Så til reklamasjonsretten, ja den er der, men da skal kvittering framvises, kontoutskrift er ikke nok her

Om jeg forstår forbrukerrådet rett så tar du feil. Om du leser linken til nettsiden deres (den jeg linker til nedenfor) så står det tydelig at kontoutskrift holder når man skal bruke reklamasjonrett på en vare.
http://forbrukerportalen.no/faq/kvittering2

Fair nok, men en kontoutskrift beviser ikke at det er akkuratt den spesifikke varen som er kjøpt. Sitat: De kan likevel kreve at du påviser at du har kjøpt varen i butikken og når du gjorde det.

Så klart har du kun kjøpt akkuratt det ene produktet så, men hva om du har kjøpt flere ting. Så det forblir nok et tolkningsspørsmål.
bra trådstarter fikk pengene tilbake når man ikke er erfaren innen skjell, så er det jo litt vanskelig å vite om skjella faktisk levde eller va døde. Han kunne jo endt med 12 døde skjell i karret en uke etterpå uten å vite at di var kjøpt døde. Er vel ikke kun kunder som prøver å lure butikker vil jeg tro:p
Tilfeldig bekjentskap
© RunarH
Reklame for plussmedlemskap