Butikker i bergen

En leser og hører så mye om dyrebutikker. Og en ser ting på fjernsyn. Ikke alt er like bra. Det finnes mange ledd dyrene skal gjennom før de når oss som kunder.

Akkurat den delen skal ikke jeg ta for meg nå, jeg skal heller ikke snakke om fiskeoppdrett, oppdrett av kaniner, rotter, fugler eller annet, men heller si noe om det å være kunde, og møtet med de som arbeider i fiskeavdelingene i dyrebutikkene. For disse menneskene har betydning for meg. De gir innhold til hverdagen min som som er et veldig bra og viktig tillegg til unger, jobb, regninger og dårlige fjernsynsprogram.

Da jeg begynte med akvarier for noen år siden var jeg helt blank, så det ble mye prøving og feiling. I en slik situasjon er en gjerne veldig lettpåvirkelig, og de som arbeider i zoobutikkene får stor påvirkningskraft. Om ansvaret de føler for oss som kunder er like påtagelig som kunnskapen de besitter tror jeg varierer sterkt. Jeg har opplevd mye feilinformasjon og mye kunnskapsløshet i de årene jeg har holdt på. Noen steder peker seg også ut som kun interesserte i få solgt mest mulig, selv om for eksempel fiskene de selger deg ikke på noen måte vil passe det karet og den fiskesammensetningen du opplyser at du har.

Men så er det slik at etter en stund finner en gjerne fram til butikker og personer en kan stole på. Butikker hvor det blant de som arbeider der finnes folk som ikke bare har store kunnskaper, men også gir deg tid som kunde til å få ta del i denne kunnskapen. Og akkurat der i dette møtet åpner det seg en ny verden. Slik at når du går ut av butikken med fiskene dine i plastpose, føler du at i tillegg til å ha fått akkurat den fisken du burde ha, så har du også blitt tatt på alvor. Du har blitt løftet opp og føler deg verdifull, samtidig som du føler at akkurat nå vet du bitte litt mer om det du holder på med enn du gjorde i går. Og du gleder deg til å komme hjem og slippe fiskene i karet hvor de skal være. Slik blir akvariehobbyen veldig spennende og givende. For mye av gleden ved hobbyen er jo nettopp å samle kunnskap.

Ofte er disse butikkmedarbeiderne også behjelpelige med å skaffe ting de til vanlig ikke har i butikken, selv om den lille tingen eller fisken du søker gir veldig lite profitt. Du føler at de strekker seg litt for deg, for å hjelpe til slik at ting vil fungere i hobbyen din. Disse flinke og seriøse butikkmedarbeiderne er med på å høyne interessen for hobbyen, og klarer samtidig å få deg til å føle at du virkelig har blitt vare på. Totalopplevelsen blir en opptur. Bedre enn tivoli.

For meg er det to butikker i Bergensområdet som peker seg ut, selv om det finnes folk andre steder også som har mye å komme med. I disse to butikkene finner jeg noen av de spesielle folkene som hjelper til med å gjøre akvariehobbyen til det den er for meg: En spennende vannverden med stadig nye utfordringer og gleder, som får meg til å ville gå videre, videre. Uten akkurat disse folkene hadde jeg gitt opp i startfasen, og hadde mistet alle de gledene jeg har fått gjennom disse årene med akvarier. Så en stor takk til dere.

Butikkene som står øverst på min liste er Midtun Zoo Åsane og Sentrum Zoo I Galleriet i sentrum.
Midtun Zoo på Midtun har også en akvarie-avdeling med hyggelig og svært kvalifisert personell for tiden.

Sentrum Zoo har jeg ikke vært i på en stund.

Disse tingene forandrer seg over tid, men for øyeblikket er det altså Midtun Zoo Åsane og Midtun Zoo Midtun som er mine personlige favoritter.
Er det flere butikker å anbefale i Bergen?? Riser på ferie til Bergen på Onsdag

-Halvor
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap