Dårlig informasjon fra butikk -> kan de nekte meg en evt. reklamasjon?

Jeg har kjøpt et Juwel-kar i en lokal dyrebutikk. Fikk beskjed av en ansatt om at jeg _måtte_ rense pumpehodet hver uke ellers kom den til å gå varm og brenne seg. Dette var noe mange ikke gjorde og fikk dermed ødelagt pumpa si på denne måten.
Vel, jeg tok til meg informasjonen og jeg har selvsagt renset pumpa ukentlig for jeg ville ikke ødelegge den. (renset= tatt ut propelleren og tørket bort alger og satt alt på plass igjen)

Her en kveld sluttet pumpa å gå, den var veldig varm. Jeg tok ut strømmen og plugget den inn igjen, og heldigvis virka den. Jeg har sjekket pumpa ukentlig og den har alltid vært ren og pen inni, men nå synes jeg den har blitt ustabil. Den var også rett satt sammen da den stanset.

I dag var jeg i butikken for å spørre om pumpa og om jeg fikk byttet den dersom dette ble et problem. Fikk da vite at det var min egen feil at pumpa var slik fordi jeg hadde åpnet den og renset den så ofte (ukentlig). Jeg burde ha skjønt(!) at dette ikke var riktig info. (tror jeg snakket med sjefen)

Jeg har alltid vært fornøyd med denne butikken, men nå sitter jeg nesten her og gaper..

Hva hadde dere gjort dersom dere var i mine sko? Satser jo på at pumpa ikke ryker, for å si det sånn..
Jeg ville nok ha funnet ut hvem personen var som hadde sagt at det skulle rense den hver uke og kontaktet ansvarlig/sjefen og forlangt å fått en ny pumpehode. Om pumpen allerede nå begynner å fuske så spørs det når den dør helt eller om den yter max.
dilla
Fikk da vite at det var min egen feil at pumpa var slik fordi jeg hadde åpnet den og renset den så ofte (ukentlig).

Tja, hva skal man si til en sånn påstand ... *hostBULLSHITkremt*

Det er tydelig at holdningen er "Hvis kunden har renset pumpa sjelden, så er det kunden sin feil at den ryker. Hvis kunden har renset pumpa ofte, så er det kunden sin feil at den ryker."

Også kjent som "Kron: jeg vinner, mynt: du taper."

Håper du gir dem et skikkelig helv***.
Har aldri hørt om et så dårlig produkt.

En god butikk har ett motto; Kunden har alltid rett!!! Får du ikke ordnet det i den butikken er du ikke kunde der lenger. Må været et forferdelig dårlig produkt som ikke tåler å bli vasket? Har aldri hørt om noe som er så dårlig som dette tilfellet. Nei, bytt butikk!!!
Inaktiv bruker
Mener å huske fra da jeg var selger, at hvis kunden har fått feil informasjon er det reklamasjonsgrunn. Sjekk forbrukerkjøpsloven for mer informasjon.
Fant en link her: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/hvem-har-ansvaret-for-feilen
MacFish
Mener å huske fra da jeg var selger, at hvis kunden har fått feil informasjon er det reklamasjonsgrunn. Sjekk forbrukerkjøpsloven for mer informasjon. Fant en link her: http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/hvem-har-ansvaret-for-feilen

Det gjenstår vel da bare å bevise at du som kunde har blitt feil informert da? Infoen er vel vel ikke skriftelig, så derfor vanskelig å bevise
Inaktiv bruker
Et godt poeng, men det er nok viktig å finne ut HVEM som var på jobb og sa det som ble sagt og ta det derfra.
Slike saker beviser at det er viktig å sette seg inn i hva man kjøper selv også, siden det er så mye feil-/mangelfull informasjon fra butikkpersonal.
MacFish
Et godt poeng, men det er nok viktig å finne ut HVEM som var på jobb og sa det som ble sagt og ta det derfra. Slike saker beviser at det er viktig å sette seg inn i hva man kjøper selv også, siden det er så mye feil-/mangelfull informasjon fra butikkpersonal.

Så sant så sant. Juvel er vel ikke akkurat kjent for kvalitets pumper. I alle fall ikke pumpene som følger med som standard i karene. Har sett utrolig mange juvel kar, har 3 selv, men sjeldent at ikke org pumpa er tatt ut. Jeg vil kalle de pumpene for søppel, noe også jeg leser mellom linjene til trådstarter
Inaktiv bruker
Har hatt Juwel selv også og det første som forsvant fra karet var filtrene. Det eneste positive jeg har sett med dem, er at de fine til å ta unna den "oljefilmen" som kan dukke opp på overflaten.

ON-topic: finn ut hvem som var på jobb og ta det opp med sjefen at denne personen gir feilaktig informasjon om produktene. Kan det være på grunn av dårlig opplæring...?
Juwel-pumpene er ikke direkte søppel, de er bare billige og ikke særlig bra. Uansett så skal de både tåle å bli renset hver uke, og å ikke bli renset på en måned eller to. Jeg ser ikke noen grunn til at hyppig rensing kan være skadelig for pumpa, så hoved-momentet i denne saken, etter min mening, er at å prøve å legge skylden over på kunden er 100% rent pissprat, og så lett gjennomskuelig at det er tragisk. Facepalm worthy, for å si det på godt norsk.
Jeg må jo si at jeg ble passelig irritert, og det tror jeg han også merket. Prøvde å styre meg fordi jeg liker dem, det er jo det verste av alt. Alle er jo så søte og greie.
Sa at det ble litt "Damned if you do, damned if you don't". Du taper uansett.

Håper virkelig pumpa holder, den er passe til mitt bruk - når den virker, altså.
Kan man bytte ut pumpe eller er det bare juwel sin som kan passe ned i boksen`?
Du kan fjerne hele kassa og sette inn annet filter =)
Er ikke det et H*******s styr, da? Det er jo fullt av vann og fisk :p
dilla
Er ikke det et H*******s styr, da? Det er jo fullt av vann og fisk :p

Som nevnt tidligere er det ikke mange jeg har sett MED filter i av disse karene, men det må da være mulig å bruke en kniv på dette. vet ikke om det er silikonert fast eller hva det er, men skal da ikke være så umulig antar jeg?
LOFFA
[QUOTE=dilla]Er ikke det et H*******s styr, da? Det er jo fullt av vann og fisk :p

Som nevnt tidligere er det ikke mange jeg har sett MED filter i av disse karene, men det må da være mulig å bruke en kniv på dette. vet ikke om det er silikonert fast eller hva det er, men skal da ikke være så umulig antar jeg?

Det er festet med silikon i noen av modellene:
Tråd om fjerning av juwel-filtre fra Practical Fishkeeping
Frister ikke å begynne å sloss med filterkassa. Satser på at butikken er medgjørlig dersom pumpa ryker. Det er vel garanti på slikt uansett?
Plussmedlem
dilla
Fikk da vite at det var min egen feil at pumpa var slik fordi jeg hadde åpnet den og renset den så ofte (ukentlig).

De kan si hva de vil. Bruksanvisningen til Juwel sier at du skal rengjøre den minst en gang i måneden.

Pumpa er tydeligvis ny. Du har derfor all grunn til å reklamere på den.
Det er to års garanti på slike pumper.
Ser ikke noen grunn til at butikken skal være vanskelige på dette. De får ny pumpe fra Juwel likevel, antar jeg.

Jeg har forøvrig to slike pumper. Jeg har ikke renset de på ca. 5 - 6 år.
Stopper de kun når jeg skal rengjøre filteret. Det skjer kanskje et par - tre ganger i året.
(Det skjer ikke oftere fordi jeg har utvendige filtre også.)
Takk, Loomis! Har jo lest dette men tydeligvis glemt det. :/
Om pumpa stopper igjen skal jeg jaggu ta med bruksanvisningen med til ham jeg snakket med i dag.
Enda litt mer om en kjøpers rettigheter.

Du behøver ikke finne frem til hvem du har prata med i butikken, eller forsvare deg mot "manglende kunnskaper" under bruken av dette filteret. Så lenge du ikke har påført filteret noe skader under rengjøring, har butikken en "meget dårlig sak".

Som det også påpekes i innlegg ovenfor, kommer en handel mellom privat kunde og butikk inn under forbrukerkjøpsloven. Denne loven kan til og med gå lenger, enn den garanti som produsenten har gitt på produktet. En filterpumpe vil jeg faktisk tolke helt opp mot 5 år.

Dersom "butikksjefen" overhode ikke er lydhør for dine argumenter, skal du bare stilt og rolig fortelle han at du overlater saken til forbrukerrådet, slik at den kan avgjøres der.

Dersom butikken har et "snev" av seriøsitet, ordner han opp umiddelbart. Og - han forstår at han har like dårlig odds, for å vinne denne saken som en snøball overlever i hel...e!

Lykke til!

- Tore -
Plussmedlem
Mountain
Denne loven kan til og med gå lenger, enn den garanti som produsenten har gitt på produktet. En filterpumpe vil jeg faktisk tolke helt opp mot 5 år.

"Småelektrisk" kaller bransjen det.
Denne Juwel-eccoflowpumpa er for billig, antar jeg.
Tror ikke Forbrukerrådet vil være uenig i det.
Et dyrt Eheim-filter blir noe annet. Da ville jeg nok ikke godtatt 2 år.
Tilfeldig bekjentskap
© Frode Storheim
Reklame for plussmedlemskap