Kjøp av akvarie fisk i dyrebutikk

Jeg skal kjøpe en ny fisk til akvariet mitt idag. Jeg har et 60l sekskantet akvarium med to malawi og to maller. Jeg lurer om alle malawier går sammen? Og Hva slags spørsmål jeg burde stille og hva jeg bør vite? Burde jeg se etter sykdommer og slikt?
Hei, skal ikke uttale meg bastant om dette siden malawi ikke er mitt bord, men det forekommer meg at 60 liter er altfor lite for malawi. Se f.eks. her.

Håper noen med mer kunnskap om dette kikker innom tråden din

Edit: PS - hvilken type malawi har du? Og hvilke maller?
Nei, alle malawi-arter går ikke sammen...de har forskjellige vaner, krav og temperamentet.
Som Kuledrøm sier, 60 liter er nok i minste lagt for disse ciklidene. Hvis du har vann-verdier som passer til malawi-arter, kunne du for eksempel bytte over til levendefødere...da får du nok mer ut av akvariet ditt. Hvis mallene er såkalte "algeetere" (som du sier i en annen tråd), er nok disse også av en art som trenger mer plass enn hva du har.
Selv om afrikanske ciklider ikke er et felt jeg har erfaring i, er det i hvert fall 1200 arter i Malawi sjøen, i tillegg til maller som er tilpasset livet i lag med de fiskene. De største må ha noe sånt som ti tusen liter++ og ned mot 6cm lange som godt kan bo i 60-100 liter.
Alle Malawier "går sammen" i Malawi sjøen, fordi den er såpass stor. Men sjøen har alt i fra vegetarianere til rovfisk som lever som en norsk gjedde, så ingen kan gi noe godt råd uten å vite hva du har. Mange av de jeg har sett i dyrebutikker trenger vel 180-250 liter akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap