Akvafisken

Hei, er det noen som har handlet hos Akvafisken i Moss? Prismessig virker de gunstige på fisk. Noen som har erfaringer? Er man i Moss så må man selvfølgelig innom Dahl's, men...

Mvh
Øyvind
Ja, Anders på Akvafisken har god peil på fisk og er et trygt sted å handle. Ofte kan han levere kvalitetsfisk til lavere priser enn de fleste andre. Han er en entusiast som har tatt hobbyen et steg lenger.
Ok, det høres jo betryggende ut, da blir det nok en tur dit i morgen

Mvh
Øyvind
Da ble det besøk hos Akvafisken i dag. Litt spesielle lokaler, i et nedlagt fabrikklokale så det ut til. Jeg må ha lov til og si at jeg ble litt sjokkert over tilstanden til veldig mange av karene. De var rett og slett møkkete, så ustelte ut, med grumsete vann og algefylte ruter, noen var så ille jeg måtte stikke nesa helt inntil for og se fiskene. Når det er sagt, så var det god service, han visste godt hva han hadde og ikke hadde i de mange karene fordelt på flere rom. Jeg kjøpte med 5 unge scalarer og 20 kardinaltetraer, usikker på om dette fristet til et gjenbesøk. Synes at det frister mer og kjøpe når karene ser innbydende ut, blir vanskelig og få tiltro til at disse karene tas vare på av en sann entusiast, men mulig jeg kom på en dårlig dag.

Måtte jo innom Dahl's også, skulle ha 4 ting der, men det ble ingen. Der var det ganske så tomt i karene nå, og ingen av de aktuelle artene hadde han inne, ventet ny leveranse 4.2.

Mvh
Øyvind
Mulig at det er slik fiskene vil ha det? Jeg har en kamerat som har 11 tanker gående i huset, ene tanken hans kan en ikke se inn i tanken, for det er slik den fisken oppi der liker det, grumsete vann, fullt i alger, helt naturlig sier han, ikke vet jeg. Kommer ikke på hva den heter, men skal spørre han neste gang.
Det er mulig at fiskene ikke nødvendigvis lider av uklart vann og alger, det er vannverdiene som teller, men dersom dette hadde vært og anbefale hadde vel flere butikker kjørt karene sine slik. Som kunde mistet jeg lysten til og handle, og handlet det lille jeg gjorde fra to av karene som så ganske ok ut. Litt merkelig og ikke pakke avispapir rundt posene nå på vinterstid også. Når jeg kom hjem, så to av scalarene halvdøde ut i posen, sto vertikalt i posen, og fortsatte med det når tiden kom for og slippe de ut i karet.
Usikker på om de kommer til hektene igjen, men det er jo sånn som kan skje selvfølgelig, men bidrar ikke til no "gofølelse"

Mvh
Øyvind
Nei ser den. Rart at posene ikke ble isolert mot kulden ja, virker litt useriøst da ja...
Hvordan kom du til butikken? Var Du ikke i bil, eller hvordan ?
Ikke altid jeg får pakket fisken inn, når jeg handler. Sån generelt, har ikke vært i Akvafisken.
Det lurte jeg på også, Roland. Det er kjøperens ansvar å holde fiskeposene varme nok til de kan komme innomhus igjen. Om vinteren har jeg alltid med meg isoporboks eller termo-bag med oppvarming i hvis jeg har tenkt å handle fisk.

Er ikke alltid så rent i karene der, nei...burde kanskje advart mot det. Jeg har imidlertid hatt mer problemer med fisker som har kommet fra "rene" kar i dyrebutikken...det kan se pent ut, men vannet er ikke nødvendigvis bra for fiskene mht. sykdom og/eller vannverdier.
Jeg var der for første gang nylig, og hadde nok litt samme opplevelsen som deg, Spermwhale. Tror ikke det hadde blitt noe fisk den dagen hvis det hadde vært planen... Men ting tyder vel på at det slettes ikke er verste plassen å handle fisk, til tross for en mildt sagt scruffy stil
Joda, jeg kom i bil, men er vant til at fiskene pakkes inn med aviser på vinteren, kan jo hende man skal innom et annet sted og da blir det fort kaldt i bilen i løpet av en time eller to, så synes det er en service man kanskje kunne forvente nå på vinteren.

Jeg er enig i det at det ikke nødvendigvis er en direkte sammenheng mellom kvaliteten på fisken og hvordan salgsakvariet ser ut. Dog synes jeg det er mer givende og handle når jeg ser at tankene er godt vedlikeholdt, det er lett og se fiskene, det inngir tillitt og øker kjøpelysten, i hvertfall hos meg. Når det er sagt, fiskene ser ut til og trives sålangt, så får vi se om det blir flere besøk.

Mvh
Øyvind
Jeg ville aldri finne på å parkere og gå fra en bil med fisk i 2 timer om vinteren, selv med avispapir. Kjølebag er fint...bare å varme opp elementene hvis man ikke har varmepakninger !

Er forsåvidt enig i at det er mer fristende å handle fisk i en velstelt butikk. Ville bare si at det betyr ikke alt.
Klart mere fristende å handle, hvor der er rent å pent .
Enig i at det er litt "rufsete". Her er det ikke noe bling bling, men kvaliteten på fisk og kunnskapen til Anders er upåklagelig, samt at utvalget av fisk er enormt, her får du det meste til en grei pris. Jeg har handlet mye der og aldri hatt problemer med fisken jeg har kjøpt. Anbefales å ta en tur, men lukk øynene for at det er "rufsete", konsentrer deg om fiskene og ikke om lokalene.
Det var egentlig det jeg gjorde når jeg var der, fokusere på fiskene mener jeg. Lokalene var greie nok. Jeg var også fornøyd med service og kunnskapen hans, samt utvalget og prisene på fisk. Det var "kun" selve karene jeg reagerte på, så jeg var definitivt fokusert på fiskene For og holde de lave prisene, og med så mange kar, er det sannsynligvis ikke nok tid til vannbytter, skraping av glass, slamsuging etc, og det bar de aller fleste av karene preg av. I flere av de var det et par cm tykt lag med brunt bunnslam, og mange var det vanskelig og se fiskene i, da rutene var dekket med et tykt lag alger, måtte stikke nesa tett opp i for og se fiskene. Det betyr ikke at vannkvaliteten er dårlig, men ble litt naturlig skeptisk siden dette var mitt første besøk der. Fiskene jeg kjøpte har det gått bra med, så jeg kommer kanskje til og stikke en tur nedom igjen, Dahl's og Akvafisken ligger så nære hverandre uansett.

Mvh
Øyvind
Akvafisken
Det er ryddet opp, etter flere ringte mattilsynet om forholdene i den butikken. Fremstår nå som ryddig og rent.

Mvh
Heidi Anita Uryn
Plussmedlem
Til info.
Ryddingen hos Akvafisken hadde ingenting med Mattilsynet å gjøre. Faktum er at Mattilsynet var der flere ganger på kontroll, uten at de kunne påpeke alvorlige feil.

Butikken har flyttet og satser mer på det som kan kalles "vanlige" kunder, og det er i den forbindelse ting er shinet opp.

Husk at det vi ser på som fantastisk flotte, strøkne akvarier ofte kan være ille for fiskene å bo i.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap