Hva slags utvalg syns dere en god nettbutikk bør ha?

Hei!

Jeg har sitti å tenkt litt på hele konseptet med nettbutikk; tenkt litt på hva jeg syns en god nettbutikk bør ha av utvalg. Jeg syns de bør ha godt utvalg på fòr, pumper, deler til pumpene de fører, alt "smått" sånn som håver og varmekolber ol., samt tester og noen dekorasjoner.
Men personlig syns jeg mange kunne droppet f.eks. akvarier over en viss størrelse, siden frakten ofte blir helt hinsides, og ødelegger for de gode prisene man får oppgitt i nettbutikken. Selv har jeg aldri handlet noe større enn en pumpe i nettbutikk pga. nettopp fraktpriser/porto. Litt irriterende når man finner kjempetilbud på f.eks. akvarier og oppdager at frakt ødelegger for muligheten til å kjøpe billig.

Noen andre som har noen tanker om dette?
Nettbutikker jeg liker å handle i fører alltid de kjente kvalitetsmerkene og de største produsentene. Jeg er sånn. Jeg kjøper ikke billige og ukjente merker, eller fra produsenter med dårlig rykte (som det forferdelige Prodac).

Folk handler mer og mer på nettet. Dette fører til at ting man før ikke solgte på nett, i dag blir solgt nettopp der.

Ta eksempelet mangroverøtter og redmoor-røtter. Folk liker å se trerøttene først, og kjøper helst ikke usett siden form er så viktig, og man gjerne er ute etter noe bestemt. Men da kan nettbutikkene rett og slett nummerere røttene (et nummer på en liten papirlapp som festes på hver enkelt trerot), ta bilde, og legge dem ut en og en i nettbutikken. Da kan folk plukke akkurat de røttene de vil ha, selv om de sitter på andre kanten av landet!
Er klar over at det vil føre til litt merarbeid for butikken (nummerering og fjerning av røttene etterhvert som de blir solgt, og å legge ut nye), men jeg tror nok butikkene ville solgt mye, mye flere røtter, samt at folk da kanskje slengte på noen flere ting i handlekurven samtidig når de først var der

Før i tiden, da Akvasia i Trondheim var litt mere pålitelige og oppe og gå, bestilte jeg en hel sekk med mangroverøtter fra dem ved et par tilfeller. Den sekken kostet 600 kr, og ble sendt pr post. Jeg fant alltid mange røtter jeg likte i sekken. Noen få ble aldri brukt, men for 600 kr (som en eller to røtter fort kan koste i butikk!) så var det verdt det. Og det var litt "julaften" å få den sekken og åpne den, gledet meg veldig til å se hva jeg hadde fått!
Det med røtter har jeg ikke tenkt på, men er helt enig der. Husker ikke riktig hvor jeg har sett det, men jeg har vært innom en nettbutikk som gjør det nettopp slik du beskriver. Det var veldig nyttig; nettopp røtter vil vel de fleste ha en viss formening om hvordan ser ut før de kjøper dem.

Også det du skriver om anerkjente merker kan jeg kjenne meg igjen i. Jeg går for JBL og Tetra-produkter; det er sikkert flere "sikre" merker, men disse to har jeg brukt og er fornøyd med. Og en har jo lest diverse om andre merker som er mindre flatterende.....men for en nettbutikk er det kanskje for snevert å kun holde seg til de tradisjonelt gode merkene?

Personlig syns jeg at et av hovedpunktene for nettbutikker må være kjapp levering og god service; i og med at det eneste som i realiteten taler mot en nettbutikk er at man ikke får varen umiddelbart.

Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap