Blir jeg lurt?

jeg har funnet en utrolig billig nettbutik i danmark.

den heter http://www.cichlidecentret.biz/

f.eks en am top at-1000f koster 95dk (102nok.)og så koster portoen til norge 160dk (165nok.)

102
165
=267 nok. dette er 60% av prisen i med vanelige netbutikk...

det lønner seg jo og kjøpe en del om gangen... (for at porto skal bli mindre. for vær ting..

er det noen negative oplevelser her ifra...=
Martin på cichlidecentret har jeg bare positive erfaringer med. Les mer her.
Det som er negativt,det er norsk toll det !!
Husk å legge til disse omkostningene også.Alle varer(unntatt bøker) som kommer over kr.200.- blir belastet .
Pakken hentes på det vanlige postkontoret/post i butikk.
Det er når prisen på selve varen er over 200 kr at man betaler toll. Hvis varen er under 200 kr, men med frakt blir det over 200 kr betaler man ikke toll.
Mvjnz
Det er når prisen på selve varen er over 200 kr at man betaler toll. Hvis varen er under 200 kr, men med frakt blir det over 200 kr betaler man ikke toll.


Det er IKKE riktig! Varen(e) og frakt blir lagt sammen, og overstiger det 200NOK, betales det toll og avgifter, hvis det er avgiftspliktige varer.

Jeg fikk selv noen varer fra utlandet denne uken, og da var frakt lagt til prisen på varene, og avgift beregnet ut fra det.
Da er det feil.

FAQ fra posten;

Spørsmål 3:
Vareverdien på min sending er bare litt over 200 kroner inkludert porto. Posten må da forstå at porto ikke skal regnes med i grunnlaget når den avgiftsfrie grensen på 200 kroner vurderes. Hvorfor kan ikke Posten være litt mer serviceinnstilt og utlevere sendingen min avgiftsfritt?

Svar:
Posten må forholde seg til Tollvesenet sitt regelverk og er ikke gitt mulighet for å utøve skjønn ved vurdering av den avgiftsfrie grensen på 200 kroner. Ved vurdering av om en sending kan utleveres avgiftsfritt, må portoen være tydelig spesifisert på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen. Er ikke portoen spesifisert, så har heller ikke Posten lov til å trekke denne fra ved verdifastsettelsen. For å få sendingen utlevert avgiftsfritt, må du snarest be avsender om å sende deg en faktura som spesifiserer portoen. Dersom du sender denne til Posten i tide, så kan status for sendingen endres og deretter utleveres avgiftsfritt. For at Posten skal yte den service du forventer, må du selv forsikre deg om at din avsender i utlandet spesifiserer portoen på fakturaen/forsendelsesdokumentene som medfølger sendingen.
AquaLife
[QUOTE=Mvjnz]Det er når prisen på selve varen er over 200 kr at man betaler toll. Hvis varen er under 200 kr, men med frakt blir det over 200 kr betaler man ikke toll.


Det er IKKE riktig! Varen(e) og frakt blir lagt sammen, og overstiger det 200NOK, betales det toll og avgifter, hvis det er avgiftspliktige varer.

Jeg fikk selv noen varer fra utlandet denne uken, og da var frakt lagt til prisen på varene, og avgift beregnet ut fra det.

Kanskje de har forandret reglene da, for det pleide å være slik jeg skrev.

Edit: Sjekket nettopp tollens webside og den sier

Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Det vil si at det må betales merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.


Kilde

og:

Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

* Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.


Kilde
Jeg ser det blir nevt at vi må betale 25% i merverdiavgift inn til norge.
Moms betales også i nettbutikken i utlandet,det blir mye moms når en plusser dette sammen.
Er dette riktig?
frosken
Jeg ser det blir nevt at vi må betale 25% i merverdiavgift inn til norge. Moms betales også i nettbutikken i utlandet,det blir mye moms når en plusser dette sammen. Er dette riktig?


Norge er ikke med i EU, så vi i Norge betaler ikke tysk moms for eksempel, om vi handler derfra. Tyskland er med i EU.

Danmark er vel også med i EU, så da skal man heller ikke betale dansk moms.

Dette er noe som normalt trekkes fra i kassen når man skal betale i en nettbutikk hos EU land, når man har lagt inn adressen sin og Norge som land.
Så hvis man handler i en dansk nettbutikk, og den danske momsen ikke automatisk fjernes når man er registrert med norsk adresse, så er det feil. Da bør man kontakte nettbutikken og forhøre seg om rutinene.

Man ser selvsagt ikke noe fratrekk på momsen før man er registrert som kunde med norsk adresse. Da vet jo ikke nettbutikken at du er fra Norge, før man har gjort det.

Når jeg handler i de tyske nettbutikkene jeg bruker, logger jeg meg på med en gang jeg går inn i nettbutikken. Da blir alt jeg legger i handlekurven automatisk fratrukket momsen med det samme, så innholdet i handlekurven ser jeg uten moms.
Oppsumering?
kan noen gi meg en oppsumering?

si at jeg logger meg inn på en dansk nettbutikk og så kjøper jeg varer for 300kr. og så kommer frakt på 200kr.

dette er jo 500kr. er det noe mere avgifter jeg får før jeg henter pakken på posten.


foresten betaler man frakt på nettsiden eller der du henter pakken.?
Men jeg mener det er opp til butikken om de orker bryet med å fikse momsfritak i salgslandet. Jeg har aldri opplevd dette.
Neon Bebop
Men jeg mener det er opp til butikken om de orker bryet med å fikse momsfritak i salgslandet. Jeg har aldri opplevd dette.


Det er vel ikke noe å orke. De er lovpålagt å gjøre det. Hvis de ønsker å selge, og det gjør jo de fleste butikker, så fjerner de momsen til kunder i land utenfor EU. Sånn er EU reglene!

Handler man mellom EU land derimot (bor i et og kjøper fra et annet), så er det andre regler som gjelder. Men Norge er altså ikke med i EU.
Man skal bare betale moms en gang, og det blir i dette tilfellet til Norge.
Philip Lauritzen
kan noen gi meg en oppsumering? si at jeg logger meg inn på en dansk nettbutikk og så kjøper jeg varer for 300kr. og så kommer frakt på 200kr. dette er jo 500kr. er det noe mere avgifter jeg får før jeg henter pakken på posten.


Oppsummering? Har du egentlig lest innelggene her? Svaret på det står jo rett ovenfor innlegget ditt!

Du må betale moms til Norge, noe som er 25%, og i tillegg et gebyr fordi posten fortoller for deg. Disse gebyrene husker jeg ikke i hodet, men det er noe i retning av en hundrelapp.


Philip Lauritzen
foresten betaler man frakt på nettsiden eller der du henter pakken.?


Man betaler selvfølgelig frakt til de som har lagt ut frakt for deg, og det er til stedet som selger varene.
Fant en kvittering på noe jeg bestilte fra Danmark og da betalte jeg 25%moms på varer og frakt. i tillegg kom fortollingsutgifter til posten på 156,80 pluss 39,20 i MVA.
Den danske moms blir trukket fra når du bestiller så du skal ikke betale moms 2 ganger.
Sølvi Gullaksen
Fant en kvittering på noe jeg bestilte fra Danmark og da betalte jeg 25%moms på varer og frakt.

Bare for å spesifisere for andre som er ukjente med dette:
de 25% Sølvi her nevner, er altså moms til den norske stat. Det betales ved utlevering av pakken på posten.

Sølvi Gullaksen
i tillegg kom fortollingsutgifter til posten på 156,80 pluss 39,20 i MVA.


Der var størrelsen på fortollingsgebyret, ja

Det er to ulike gebyrer mener jeg å huske. Ved en viss beløpsgrense øker gebyret til et par hundre kroner eller litt over. Men hva beløpsgrensen er husker jeg ikke, og jeg orker ikke rote rundt på tollpost sine sider nå.
Staten ved TULLvesnet ødelegger morroa med å ta inn produkter som er vanskelig tilgjengelig i Norge. Slik har det vert i alle tider. 200-kroners grensa har ikke vert justert på sikkert borti 30år!

I enkelte miljøer er det gått sport i å finne måter å omgå dette på... men det er et helt annet tema.

Mitt personlige syn er at denne grensen burde være minst 2000Kr. Slik det nå er ender man jo med å betale over dobbel pris på varen om man er så uheldig at valuttakursen endrer seg litt mellom kjøp og ankomst Norge og varens pris i utgangspunktet er veldig nært men ikke over 200Kr.

Beklager hi-jacking. Kjente bare frustrasjonen bygde seg opp mens jeg leste tråden.
Toll- og avgiftsfrie sendinger:
Sendinger fra utlandet med vareverdi inntil NOK 200,- samt gavesendinger fra privatperson til privatperson med vareverdi inntil kr 1000,-, er toll- og avgiftsfrie med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakk.

Tollvesenet har innvilget Posten tillatelse til å forenkle den lovpålagte tollbehandlingen av sendinger til privatpersoner med verdi mellom 200-1000 kroner. Dette innebærer at du betaler avgifter og forenklet tollbehandlingspris ved utlevering. Du betaler Posten Kr 108,- for forenklet tollbehandling per oppdrag.


Sendinger med vareverdi over NOK 1000,- koster fortolling Kr 217,- per oppdrag når Posten fortoller for deg.

På akvarieutstyr betaler du ikke toll, bare moms. Tar vi da utgangspunkt i ei pumpe på 199 NOK, 200 NOK eller 1000NOK med samme porto, 200 NOK fra Danmark blir regnestykkene slik:

1. Pumpa koster 199 kr, altså avgiftsfri. Det er kun portoen som kommer i tillegg, totalt 199 + 200 = 399 NOK og du henter pakken på posten uten noe mere dikke darier.

2. Pumpa koster 200 kr og er dermed avgiftspliktig. Du må betale moms på varen og frakten + et gebyr til posten.
200 + 200 = 400 + 25% moms= 500 + gebyr til posten 108 kr = 608 kr.

Fordi at du nå er over 200 kr grensa må du betale 209 kr i gebyr og moms på pumpa.
Husk at det er toll.no sine valuta kurser på fortollingsdagen som gjelder.

3. Pumpa koster 1000 kr og er dermed avgiftspliktig. Du må betale moms på varen og frakten + et gebyr til posten.
1000 + 200 = 1200 + 25% moms= 1500 + gebyr til posten 217 kr = 1717 kr.

Posten, eller rettere sagt tollen bryr seg ikke om du har betalt moms eller ikke i avsenderlandet. Det er fakturabeløpet som er avgjørende.

De fleste nettbutikker som sender til Norge fra f eks Sverige, Danmark og Tyskland som jeg har brukt, tekker fra moms slik Mona beskriver tidligere i tråden. Hvis de ikke gjør det kan du send en mail til nettbutikken og be dem trekke fra avgiftene.

Dette gjelde selvfølgelig ikke i land som ikke har moms, f eks USA, Kina osv.



Klipper og limer litt ukritisk her nå men...:

Nils Vollstad
1. Pumpa koster 199 kr, altså avgiftsfri. Det er kun portoen som kommer i tillegg, totalt 199 + 200 = 399 NOK og du henter pakken på posten uten noe mere dikke darier.


Forutsatt at fakturabeløpet oppgitt i eksport/import papirene IKKE er innregnet frakt.

Nils Vollstad
Det er fakturabeløpet som er avgjørende.


Nettopp. Om avsender oppgir forsendelsens verdi til 199,- + frakt (deklarert verdi blir da 399kr), blir du like fullt avgifts-krevd for hele beløpet.
Avsenders dokumentasjon er avgjørende.
Bare for å forvirre enda litt mer, siden det bare nevnes posten her. Noen utenlandske butikker bruker ikke posten, men f.eks UPS. Da kommer regningen i ettertid, noen ganger ganske lang tid i ettertid. Du betaler altså for varen til butikken på nett, og så betaler du tollavgiftene til UPS i ettertid.

UPS bør man følge litt med (eneste jeg har erfaring med). De kan nemlig gjerne sende regning selv om varens verdi er under 200 kroner. Men dersom du da foreviser en faktura som viser varens verdi, så frafaller de kravet. Noe mer arbeid, men følg med
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap