Noen som har prøvd å kjøpe levende fisk fra aquabid.com ?

Sitter å titter på Bettas HM her på aquabid.com, siden Lasse (min kjære kamfisk) tok kveld igår pga en rekke uforutsette uheldige hendelser.

Jeg tror nok at de kan sende fisk så langt og at den overlever, de har jo trossalt levende fisk på dyrebutikken som jeg er ganske sikker på at de ikke avler fram selv =) Jeg lurer bare på om noen personlig har prøvd å få sendt en fisk, hva frakten kom på og om den overlevde =)
Jeg har importert et kampfiskpar fra AB jeg bor riktignok i Australia da, så reisen er noen få timer kortere ned hit fra Thailand, men de kom frem i helt perfekt tilstand og satt en uke i karantene hos importøren (en regel her) og innen 3 dager hos meg lekte de.

Så jeg har god erfaring med det, men du burde være klar over at det er enkelte selgere der som er svindlere, så du burde betale med kredittkort eller paypal, og ikke godta noen snåle betalingsmetoder.

Paret kostet ca 250, og frakt + importgebyr + karantene kostet ca 200.
Ok, det hørtes fint ut, venter enda på mail fra han som sender de fra tyskland til norge, men skal ha rådene dine i mente, tusen takk for at du svarte =)
MinIris
Sitter å titter på Bettas HM her på aquabid.com, siden Lasse (min kjære kamfisk) tok kveld igår pga en rekke uforutsette uheldige hendelser. Jeg tror nok at de kan sende fisk så langt og at den overlever, de har jo trossalt levende fisk på dyrebutikken som jeg er ganske sikker på at de ikke avler fram selv =) Jeg lurer bare på om noen personlig har prøvd å få sendt en fisk, hva frakten kom på og om den overlevde =)

Det er et sjansespill og sende slike fisk til Norge og kanskje ulovlig også.

For det første så kan de bli liggende i Tollen i Norge i laaaaang tid, noe de ikke overlever. Skal man sende dette lovlig så må man ha import tilatelse fra Mattilsynet.

Det som går er å sende egg fra Aquabid, og annet utstyr som tåler lang forsendelse.

For å lykkes med å sende fisk uten tilatelse fra Mattilsynet er man på grensen av loven. Har hørt at det har lykkes ved å ikke merke pakken med fisk og bruke en privat fortoller eller forsendelse inklussive fortolling som f.eks EPS.

I EU er det post firmaer som har spesialisert seg på å sende dyr inkl fisk. Håper at regelverket blir synkronisert slik at dette kunne være mulig til norge også.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap