Bestilling av akvarie

Heisann,
Jeg bestilte et akvarium for 3 dager siden fra aquaristikshop.com
Det er et 250L akvarium med møbel og alt. Vekta på den var ca 70kg. Det jeg lurer på er om noen har en viss formening om hvor mye som kommer i tillegg av frakt osv, når jeg skal betale ut pakken inne på posten.
Hva fraktkostnadene blir vet jeg ikke men du må iallefall betale 25% mva.
Men det kommer vel ikke på mer enn 2000kr ?
aquaristikshop trekker automatisk av tysk moms (17%) når du går til kassen etter at du har registrert deg.
Jeg får alltid lagt til fraktkostnadene samtidig slik at det du betaler (bruk paypal) er fulle kostnader for varen hjem til deg.
I tillegg kommer norsk moms på 25% av dette beløpet.

Momsen betaler du på postkontoret når du henter varene.
Funker glitrende!
Vedr. frakt av akvarier skriver de jo følgende:

Aquariums, aquarium combinations and furniture must be delivered by lorry through a forwarding company.
The delivery costs depend on the place you live and the weight. Therefore, these costs cannot be calculated online in advance. In case you are interested in purchasing an aquarium, an aquarium combination or aquarium cabinets, please contact us to inquire about the delivery costs.

Så du burde kanskje ta kontakt med de vedr. dette. Opp til 31,5 kilo er jo fraktkostnadene ca. kr 350 men dette blir noe annet.
Bestilling av akvarie
Ook, er bare redd for å få en skikkelig bakoversveis når jeg skal hente varen. Har aldri bestilt fra utlandet. Men når jeg hadde betalt så fikk jeg en mail, med ordesbekreftelse

378.07 EUR Subtotal
- 11.34 EUR Discount 3%
+please inq EUR Shipping costs
---------------------------------
= 366.73 EUR Total
=================================
Ja,frakta kommer som sagt i tillegg. Et sted mellom 500 og 1000 om jeg skal tippe. Og så får du 25 % mva på toppen av det hele.
Bestilling av akvarie
Okei, tusen takk for svar!
Frakt og mva vil da trolig ligge på ca. kr 2000. Med den usikkerhet som da foreligger til hva frakta egentlig vil utgjøre.
Lykke til.
Kim Roger Nilsen
Ook, er bare redd for å få en skikkelig bakoversveis når jeg skal hente varen. Har aldri bestilt fra utlandet. Men når jeg hadde betalt så fikk jeg en mail, med ordesbekreftelse 378.07 EUR Subtotal - 11.34 EUR Discount 3% +please inq EUR Shipping costs --------------------------------- = 366.73 EUR Total =================================

Høres merkelig ut om butikken sender noe som helst uten at du betaler frakta først.
Bestilling av akvarie
Hei igjen, fikk en ny melding av de. Hva betyr det? Må jeg betale enda 666.73 EUR? Eller er det bare det at de har regna ut frakta og moms, som jeg må betale når jeg skal hente ut pakken fra posten?

Your customer No.: 16#### please confirm the delivery costs and inform us back how
you wanna pay these costs 213#####

Our Project No..: Der Ausführer der Waren, auf die sich dieses Handelspapier
bezieht, erklärt, dass diese Waren, soweit nicht anders angegeben,
präferenzbegünstigte EU-Ursprungswaren sind.

Pos. Product No.. Designation Quantity

Unit Price

Rebate

Total price

0001 438011 Juwel Rio 240 dunkelbraun 1,00 Stck

378,07 EUR

378,07 EUR

0002 VK-10 Versandkosten Ausland 1,00

300,00 EUR

300,00 EUR

0003 RB19 Rabatt 19% 1,00

-11,34 EUR

-11,34 EUR

Payment Conditions: Kreditkarte Total: 666,73 EUR

Dispatch: VK-10

Du må betale €300 for frakt.
Totalpris blir dermed €666,73.
I tillegg kommer norsk mva 25% basert på tollvesenets omregningskurs den uken forsendelsen tollbehandles.

De vil at du bekrefter fraktprisen og hvordan du vil betale.

Ble dette egentlig særlig billig?
Ser at feks. Dahls dyrerike tar NOK4495 pluss frakt. Inkl norske forbrukerrettigheter.
Det ble overhode ikke billig. Er det mulig at jeg får tilbake pengene? :S
Inaktiv bruker
Jeg tror dessverre ikke det, for du har jo bestilt det ikke sant, da har jo de sendt den....blir ikke 666,73 E , 6000 norske kr.? (suger i matte!)
Du kan helt sikkert avbestille det hele. De kan da ikke ha sendt det når dere ennå ikke har avtalt for betaling av frakta?
Når bestilte du? (dato) 3-4 dager siden? No problem.bare send de en mail og si at du vil avbestille. Dette fungerer uten problemer. Jeg har selv gjort det hos de flere ganger.

5. Right to cancel the order or to return goods of the ordering party

The customer who orders something will not be bound to his declaration of agreement to the sales contract if he cancels the order within 2 weeks upon receipt of the first delivery. It is not necessary to give reasons for the cancellation, but it has to be done in writing, with mail, fax or e-mail. To meet the deadline, it will be sufficient to send the cancellation of the order in time to:

Company Happy Diskus - e.Kfr., Ernst-Gessner-Str. 8, 08294 Loessnitz, Germany

The right of the ordering party to cancel the order does not apply to goods that have been made to customer's specification, or where it is obvious that the goods have been specially tailored to his personal needs, or goods that are not suitable to be sent back due to its nature, or that might become spoiled quickly (especially water plants). If you use the goods before returning them, we have the right to withhold that part of the price, provided by law, for the loss of value by such usage. This can be avoided by returning the goods unused and in the original packing.
Charlotte Ødegaard
Jeg tror dessverre ikke det, for du har jo bestilt det ikke sant, da har jo de sendt den

De sender nok ikke før de får siste rest av betalingen. Den risikoen tar de ikke.
Kim Roger Nilsen
Det er et 250L akvarium med møbel og alt. Vekta på den var ca 70kg. Det jeg lurer på er om noen har en viss formening om hvor mye som kommer i tillegg av frakt osv, når jeg skal betale ut pakken inne på posten.

Når det gjelder frakt fra utlandet er det ulike regler som gjelder.

1. Tollen bruker egne kurser som du finner her for omregning av ulik valuta. Men du får en hvis oversikt med å bruke div valutakalkulatorer f eks E24 sin.

2. Det er ulike praksis fra ulike butikker og salgsteder når det gjelder om de trekker ifra merverdiavgifter, legger på avgifter osv. Dette fremkommer isåfall på fakturaen. I verste fall må du betale dobbel merverdiavgift.

3. Fraktprisene varierer mye, avhengig av hvilke fraktavtaler selger har, ulike omkostningspriser, ekstra for pakking, fortolling og ikke minst hvilket selskap som selger bruker som transportør. Det er selvfølgelig mulig for kjøper å ordne med egen forsendelse hvis du har gode fraktavtaler eller kan ordne dette på en eller annen måte.

4. Fraktprisene er selvfølgelig avhengig av fraktvekt. Og da enten beregnet utfra faktisk vekt eller volumvekt. Og du må bestandig betale for det som er dyrest. Tillegg kan komme på spesialgods osv.

5. Alle varer med en verdi over 200 kr med gjeldene valutakurser, må det betales moms på. Du må da betale moms på hele fakturabeløpet + et fortollingsgebyr til den som fortoller dette for deg. Her er det selvfølgelig ulike prissettinger på både ulike tollgrunnlag og hvilket forma du bruker. Posten har f eks forenklet tollgebyr på kr 110 for forsendelser under 1000 kr og kr 217 over 1000 kr.

Posten har i tillegg begrensninger på hvor store /pakker du kan motta. Dette gjelder både vekt, volum, lengde og totalt omkrets.

Så prisen på dette akvariet med frakt moms og gebyrer vil bli 666,73 EUR x 8,17 + ca 300 kr i gebyrer x 125 (moms) = ca 7200 NOK

Kim Roger Nilsen
Hei igjen, fikk en ny melding av de. Hva betyr det? Må jeg betale enda 666.73 EUR? Eller er det bare det at de har regna ut frakta og moms, som jeg må betale når jeg skal hente ut pakken fra posten? Your customer No.: 16#### please confirm the delivery costs and inform us back how you wanna pay these costs 213##### Payment Conditions: Kreditkarte Total: 666,73 EUR

Butikken ber deg jo bekrefte leveringskostnadene samt informere dem om hvordan du vil betale disse. Dessuten skriver de at betalingsbetingelsene deres er ved kredittkort.

Dette tyder på at du ikke har betalt noe ennå, altså ikke selve akvariet heller, og da kan det ikke være noe problem for deg å sende dem en e-post hvor du avbestiller.

F.eks. slik: Re. customer No. 16xxxx Please note that due to the high shipping cost, I cancel my order. Best regards ........
Bestilling av akvarie
Takker for alle svar, jeg fikk avbestilt akvarie, og pengene tilbake. Dette ble for dyrt! Bestiller fra dahlsdyrerike, takk for den som anbefalt den siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Johansen
Reklame for plussmedlemskap