Rare aquatics

Hei!
Rare aquatics

Er denne butikken til å stole på? Virker troverdig da.
De mener det går fint å sende fisk til Norge, men er ikke sikker, noen som vet?

Annet om butikken?
Ser de sender "ekspress" over natten ,men om dette gjelder til Norge er vel litt tvilsomt. Når det gjelder over natten sending her i Norge ,så må en undersøke på forhånd om det gjelder i ditt distrikt. Her hos meg og i mange områder rundt meg ,blir dette ikke praktisert ,da kommer posten til vanlig tid uansett.
Har prøvd dette en gang og aldri mer da jeg mottok en pakke med mange dyre fisker søm var døde da jeg mottok de. Disse var til opplysning sendt fra Norge,men ville nok uansett vært veldig skepisk til en over natten sending fra utlandet.
Tror de sender på ganske så proff måte...Butikkene mottar jo fisk fra Sør amerika, Thailand og Singapor hele tiden.
Lurer på om de sender på denne måten.
Har sendt mail, men ikke fått svar enda
Det er noe helt annet å sende til importører enn å sende til privatfolk.
Når de sendes til grossister ,er fiskene dopet ned for å tåle påkjenningen og de må våkne opp under overvåking igjen. Dette er noe mange påpeker "jammen de sender jo fisk fra langtvekkistand" og det går jo bra . Sånn er det bare ikke når det gjelder oss vanlige folk .Har sett video-opptak om hvordan denne prossesen foregår med massesending av fisk og det er noe helt annet enn å sende over natten med post.
Om du skal ha dem levert over natten fra utlandet blir de sendt med DHL eller TNT som betyr at frakten gjerne blir dyrere enn selve fisken du bestiller. Om det deklareres som fisk så krever Mattilsynet at du er har import papirene i orden.

Å ta fisk med over grensen selv er ikke noe problem men Toll og Mattilsynet kan lage trøbbel bår det kommer per post eller bud. Det har jeg selv opplevd, reker kan overleve på kontoret dems en uke men fisken dauer før du får den.
Emil E
Tror de sender på ganske så proff måte...Butikkene mottar jo fisk fra Sør amerika, Thailand og Singapor hele tiden. Lurer på om de sender på denne måten. Har sendt mail, men ikke fått svar enda :)

En kan da spørre seg selv hvorfor ikke norske butikker og privat personer ikek sender i Norge. Og spesielt hvorfor de ikke sender med express over natta. Posten garanterer at pakken er fremme kl 09.00 dagen etter stort sett hele norge. Men på enkelte lokal plasser før 16.00. Dette gjelder ikke finnmark.
Jeg har bestilt mye over nett med express tidligere og det har alltid gått bra. Sist var det noen døde, men var også - grader..

Så jeg er veldig spent på om du har fått svar fra disse??
Hvis posten finner ut at pakken inneholder fisk, blir den stoppet.
Det er ikke tillatt å sende fisk/dyr med posten i norge. Derfor er det få/ingen som tar sjansen. Det er også ytterst få andre transportfirma i norge, som gjør dette. Jeg har sjekket. Eneste/beste muligheten til å få sendt, er om man kontakter en sjåfør direkte, og får han/hun til å ta med pakken. Har gjordt det mange ganger, med hell.
Å sende fisk med fly derimot, er ingen problem. Men det koster jo litt.
Sølvi Gullaksen
Det er noe helt annet å sende til importører enn å sende til privatfolk. Når de sendes til grossister ,er fiskene dopet ned for å tåle påkjenningen og de må våkne opp under overvåking igjen. Dette er noe mange påpeker "jammen de sender jo fisk fra langtvekkistand" og det går jo bra . Sånn er det bare ikke når det gjelder oss vanlige folk .Har sett video-opptak om hvordan denne prossesen foregår med massesending av fisk og det er noe helt annet enn å sende over natten med post.

Dette er vel ikke lovlig i norge??
Jeg har selv vært med på importert av rokker, og vært med på import av koi. Vi har fått fisk fra Japan og Peru bla.a. Har aldri sett "dopet" fisk.
I noen tilfeller brukes ren oksygen i posene, utenom det tilsettes ingen ting.
Fra Japan har frakt tatt over 48 timer. Da med kasser med mye og stor fisk. Litt svinn blir det på store importer, men vanligvis går det overaskende bra.

Den nervøse tiden er etter flyet har landet, og papirmølla må gjøres ferdig, før du får fiskene med deg, og får gitt de nytt vann.

Men som sagt, aldri hørt om dopet fisk.
Det vet jeg ingeting sikkert om dessverre.
Så en film for noen år siden om dette ,skal se om jeg kan klare å finne den igjen. Har ellers hørt om dette ellers også så regnte med at det var lovlig.
Ellen Myhre
En kan da spørre seg selv hvorfor ikke norske butikker og privat personer ikek sender i Norge. Og spesielt hvorfor de ikke sender med express over natta. Posten garanterer at pakken er fremme kl 09.00 dagen etter stort sett hele norge. Men på enkelte lokal plasser før 16.00. Dette gjelder ikke finnmark. Jeg har bestilt mye over nett med express tidligere og det har alltid gått bra. Sist var det noen døde, men var også - grader.. Så jeg er veldig spent på om du har fått svar fra disse??

Skal svare ganske enkelt på dette. Forskrift om transport av lenvende dyr og dyrevernsloven er viktige saker når det gjelder dette med sending. Å sende fisk med express over natt med posten, vil bryte noen av de reglene som står der.

Når det gjelder flyfrakt, så lar det seg ordne så lenge man er villig til å betale for frakta. Og jeg kan si med en gang at, man skal kjøpe mye og dyr fisk før dette lønner seg. Ofte rundt 2-3 tusen kroner for en isopor eske på 10kg. Ikke sikkert det lønner seg engang, men hvis det er fisk som man har vært på jakt etter lenge så betyr jo ikke prisen noe.

Mitt tips er at hvis man slår seg sammen og tar en helgetur og kjører å hente fisk, så vil dere komme mye billigere ut, evt fly til oslo og hente fiskene og ta med de på flyet hjem igjen vil også være et billigere alternativ.
Har igjen snakket med posten, og de bekrefter at det ikke finnes noe forbud om å sende fisk hos de. De anbefaler ikke vanlig sending på grunn av temperatur svigninger. Og ville da heller ha anbefalt express over natta. Men noe forbud om sending av fiskene hadde de ikke pr. 2012 iallefall.
Bare for å ta det en gang til. Selv om posten tillater dette, så vil man begå et lovbrudd. Så hvis man ønsker å støtte dette så får det bli opp til den enkelte.
B. Amundsen
Bare for å ta det en gang til. Selv om posten tillater dette, så vil man begå et lovbrudd. Så hvis man ønsker å støtte dette så får det bli opp til den enkelte.

Ser den, men jeg klarer ikke finne de lovene du mener. Hadde vært utrolig kjekt om du hadde en link eller lignende??
[URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20090619-097.html&emne=DYREVELFERD*&&]her er en link til dyrevelferdsloven[/URL]

Og her har du en link til transport av levende dyr. her vil man bryte en del lover om man sender med ekspress over natt

Hvis man ønsker å bryte noen av disse lovene får bli opp til den enkelte, og jeg tviler på at de butikkene som kjenner til disse lovene ikke ønsker å utsette sin virksomhet for denne typen lovbrudd.
B. Amundsen
[URL=http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-20090619-097.html&emne=DYREVELFERD*&&]her er en link til dyrevelferdsloven[/URL] [URLBLOCK1] Hvis man ønsker å bryte noen av disse lovene får bli opp til den enkelte, og jeg tviler på at de butikkene som kjenner til disse lovene ikke ønsker å utsette sin virksomhet for denne typen lovbrudd.

Bare for å pirke litt da så gjelder vel disse lovene ikke akvatiske organsimer, og heller ikke akvariefisk slik jeg ser det.
Skjønner ikke at jeg gidder å skrive noe mer i denne tråden.
Det virker som du ikke ønsker at disse lovene var til, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å gjenta meg selv så mange ganger.

Hvis du leser i dyrevelferdsloven så er fisk også inklusiv. og det finnes også egne lover for transport av akvatiske organismer hvis du gidder å søke selv.

Uansett hvilken av lovene du prøver å unngå så vil du bryte en av disse lovene med å sende fisk med posten.

Tråden har jo spora helt av, vi er jo langt vekk i fra det trådstarter spør om.

B. Amundsen
Skjønner ikke at jeg gidder å skrive noe mer i denne tråden. Det virker som du ikke ønsker at disse lovene var til, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg gidder å gjenta meg selv så mange ganger. Hvis du leser i dyrevelferdsloven så er fisk også inklusiv. og det finnes også egne lover for transport av akvatiske organismer hvis du gidder å søke selv. Uansett hvilken av lovene du prøver å unngå så vil du bryte en av disse lovene med å sende fisk med posten. Tråden har jo spora helt av, vi er jo langt vekk i fra det trådstarter spør om.

Jeg beklager virkelig at jeg spurte da. Grunnen til at jeg spørr er jo for å få klarhet i div i forhold til sending av fisk. Ikke for å plage deg, eller for å unngå regelverket. Å jo, jeg GIDDER å søke og lese selv. Jeg har også vært i telefon kontakt med mattilsynet som skal håndheve disse regelverkene.

Man spørr jo gjerne fordi man ønsker å finne en måte som er til det beste for fisken, og holder seg til de gjeldene lovene som angår dette.

Til orientering har jeg jobbet for dyrevelferd over lengre tid, og det er visse grunner til at jeg spurte om sendingen av fisk. Å det var IKKE for å bryte reglene, eller for å skade fisken.

Men den sarkastiske tilbakemeldingen din synes jeg var meget unødvendig, og dersom du ikke har mer vettugt å svare så kunne du heller latt være. Det burde du vel uannsett siden det plaget deg så mye å svare.....

Å dersom DU vet bedre enn både mattilsynet, dyrleger og posten selv så burde du vel informer de om lovverket????

Siden de ikke er enige i din tolkning av loven ang sending av fisk tenker jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap