Erfaringer med Aquael 327 liter hjørneakvarie ?

Jeg har i dag et 250 liters akvarie på 100x50x50, som jeg trenger å flytte, men dit det skal flyttes er det akkuratt ikke plass...

Så nå har jeg søkt nettet rundt etter gode alternativer og funnet ut at jeg nok må satse på et hjørneakvarie - og med Aquael 327 får jeg jo både flere liter og plass.

Jeg finner et bra bilde av det her, men finner ingen sider med detaljinfo :

Jeg har aldri fått til plantene i det gamle akvariet, så når jeg først skal satse på noe nytt er jeg opptatt av nok og riktig lys, osv.

Har noen erfaringer med disse akvariene ?

Og jeg lurer egentlig på det meste... som kvalitet, mål utover 92cm veggplass, belysning, passende pumpe, passende Co2-anlegg, passende bakgrunn, osv.

Back to Nature-bakgrunnene er jo flotte, men de blir for dyre for meg. Jeg må nok heller satse på noe slikt
eller noe slikt .

Gode råd mottas med takk !
Har ikke dette karet selv, men flere andre aquael-kar. Dem er jeg stort sett strålende fornøyd med.

Dette karet du har sett på har 10mm glass, og dette er tykt nok i massevis. De faktiske målene finner du på webzoo sin side.
Desverre er det ganske dårlig med lys i dette hjørnekaret, men dette er ett gjennomgående problem for hjørnekar. 60W er jo ikke noe å rope hurra for

Alternativet, er å kjøpe bare selve karet, og så lage armatur\ bord selv. Du kan da få plass til mye mere lys, og kan velge T5, som du får mer lys pr cm rør fra.
Jeg ville uansett gått for en løsning der jeg laget armaturet selv, på grunn av den kjedelige plastfølelsen slike ferdigarmaturer gir. Om bildet stemmer med hva du faktisk får av armatur, er dette vesentlig bedre enn for ett par år siden, så det er jo ikke helt gærnt Men alikevel, jeg hadde nok snekra selv

Det følger ikke med hverken varme eller filter, og jeg ville nok gått for en eheim proII 2128. Dette er ett filter som vil greie å ta unna dritten, selv om du overbefolker en del. Akkurat dette filteret har også integrert varme, slik at du får vekk mest mulig av teknisk utstyr fra karet.

Bakgrunn: liker godt den juwel-bakgrunnen, da denne bygger svært lite ut i karet. Billig er den også Mona O har montert slik i ett kar, resultatet ser du her
Selv er jeg ikke kommer lengre enn at bakgrunnene står i skapet

Når det gjelder Co2, får noen andre si sin mening Her har jeg alt for lite peiling til å uttale meg. Syntes uansett at det blir litt vel drøyt med Co2-tilførsel med den lave belysningen karet kan tilby som orginalt.
Takk for svaret, Frank !

Snekkerferdighetene mine tilsier nok at jeg bør finne noe andre har snekret... he he

Den modellen webzoo selger er nok en annen med hel buet front og andre mål - 124x87 - og ikke 92x92 som er det jeg har plass til. De har ikke noe bilde av møblet, men den plastarmaturen så jo kjip ut.

Det er denne jeg mener :
[External Image]

Søkte på Bioplast ettersom det står at dette er noe Aquael har overtatt produksjonen av fra dem og fant disse to sidene, som ser ut til å være samme akvariet:
(nederst)

[External Image]

Ser ut til at det kan gå an å bytte ut de armaturene der med T5 ? Og kanskje sette på noe mer i bakkant. Antar at det er et dekkglass med her som beskytter mot vannsøl.

Ser ut til at det er gjort plass til ledninger og slanger i den lille trekanten helt bakerst. Det er jo praktisk da.

Men lurer på hvordan finishen på selve møbelet er. Ettersom produsenten heter Bioplast. Er det bøk eller er det noe litt kjipt plast-laminat-greier tro ? Ser jo fint ut på bildet da...

Ser at Agua Karolin selger dette også, så jeg har sendt en mail dit og bedt om mer info.

Var ikke klar over at det var to ulike modeller

Uten at jeg tøt si det sikkert, vil jeg tro at det er plass til 1x24w T5 i bakkant av eksisterende belysning, og kanskje 39W foran.
Om det er plass til dette, vil du få en total lysmende på 123W, altså ennå vesentlig lavere enn hva lyskrevende planter vil like.
Å bytte ut eksisterende rør med T5 vil gi 18W mere lys, altså det koster mer enn det smaker...
Dette er ulempen med hjørnekar, plassen til lys er minimal.

Når det gjelder kvaliteten, er jeg temmelig sikker på at dette er plast, med laminatfilm over. Dette er noe de fleste kar leveres med, enten dem heter det ene eller det andre
tenkte bare jeg skulle skrive dette bare som et lite tips..jeg har hatt hjørnekar i 2 år..Det var noe jeg hadde lyst på veldig lenge, å da det kom inn i hjemmet var det praktfult Men jeg merket fort at det ikke var så veldig praktisk..Dette jeg hadd var på 450L så det var ganske lang inn mot veggen..Det var rett å slett et mareritt å få slamsugd helt inne i karet. Måtte stå på en stol og strekke meg bakover..Skikkelig irriterende..Men det er sikkert bedre med det du skal ha siden det er litt midre..Men det er veldig greit siden det tar midre plass med hjørnekar

Lykke til
Hei nila-84:

Et poeng du har der.
Hadde det hjulpet om du hadde et langt stivt plastrør i enden som du monterte slamsugeren på - så du slapp å nesten stupe oppi karet ?
Har tenkt på den ideen når jeg står med hele armen nedi det karet jeg har i dag, men aldri prøvd.

Noen som har prøvd noe slikt ?
Fioline
Hei nila-84: Et poeng du har der. Hadde det hjulpet om du hadde et langt stivt plastrør i enden som du monterte slamsugeren på - så du slapp å nesten stupe oppi karet ? Har tenkt på den ideen når jeg står med hele armen nedi det karet jeg har i dag, men aldri prøvd. Noen som har prøvd noe slikt ?

Det var ingen dum ide Takk for tipset..Får prøve det på 720L når d kommer i gang..man må liksom stå i stupestilling der å får å nå hekt inderst...¤ler¤
Takk for inspirasjon til å lese mer om lys, Frank.

Leser at jeg bør ha 0,5 watt pr liter vann. Hvis det stemmer bør dette karet opp i rundt 160 watt. Det må jo bli ganske varmt også.

(Og da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke får til plantene i det akvariet jeg har i dag... der har jeg nemlig bare 60 watt på 250 liter... )

Kan man montere slike rør i en akvarietopp tro ? De tar vel ikke så stor plass.

[External Image]
Hqi blir grasat varme, og jeg frykter at du vil trenge kjøleanlegg til karet, om du går for slikt lys I tillegg trenger du selve lampen, som inneholder elektronikken til lyset. Du kan selvsagt strippe en slik lampe, eller forsøke å få tak i delene løst, for å bygge det inn i toppen av karet, men jeg vil tro at det blir svært mye plunder.

Alternativet er å fjerne hele\ deler av toppen på karet, og ha en slik lampe hengende fra taket over karet. Du vil da selvsagt trenge dekkglass
Om jeg selv skulle prøve meg på dette, ville jeg hengt en lampe med ett rør på 100-150W i bakkant av karet, og beholdt rørene foran.
Men Hqi er skammelig dyrt, så det blir nok ikke slikt hos meg
Jeg konkluderer med at hjørneakvarier ikke er tingen.

Ser ellers ikke ut til at noen av akvarieprodusentene leverer standard armaturer som inneholder nok lys, uansett form eller størrelser på akvariene – her er det et stort potensiale for forbedringer.

Takk for alle gode råd !

Fioline
Ser ellers ikke ut til at noen av akvarieprodusentene leverer standard armaturer som inneholder nok lys, uansett form eller størrelser på akvariene – her er det et stort potensiale for forbedringer.

Helt klart noe som burde forbedres fra produsentenes side!
Jeg har utrolig nok kjøpt et billig komplett kar (54 liter) som tilbydde lys på 0,46 watt/liter

Andre jeg har kjøpt har 0,35 w/l og 0,32 w/l. Skulle gjerne hatt litt mer, men knudrete å begynne å endre ... i hvertfall for meg.
Både Aquastabil og Aqualine leverer akvarier med nesten så mye lys du vil ha. ( T5 rør med reflektorer og du kan sette inn flere om du vil. )
Pluss om du går inn på produsenter av akvarier til saltvann, Deltec eller noen andre, vil du finne akvarier med mere lys enn noen akvarieplante trenger.
Men det koster deretter.
Fioline

Joda, Akvastabil leverer standard armatur med nok lys i. Man må bare være villig til å betale regninga. Synd at de er så ufattelig høyt priset de toppene til akvastabil.

Tar man 528 literen som eksempel kan denne leveres med 2 paraboler med 2x80 T5 rør hver, som gir 320 W. Skal man ha inn mer må man fikle litt samt at det begynner å bli rimelig trangt i den toppen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap