JBL NovoPrawn - nytt for til reker

JBL har kommet med et nytt for, spesielt utviklet til små reker (type caridina/neocaridina). Det er små perler på 2-3 mm som blant annet inneholder 5% spirulina, og cellulose for at rekene skal kunne utvikle sterke skall samt redusere problemer med skallskifting. Man gir 1-2 perler per reke om dagen, og perlene skal holde seg stabile i opptil 24 timer uten å gå i oppløsning.

Jeg har testet dette foret til rekene mine, og de virket svært fornøyde! Mye mer entusiasme enn ved foring med TetraWaferMix, iallefall. Hele "familien" har sittet i samme område i hele dag, og puslet med perlene og rundt om i grusen. Fikk til og med øye på de første rekebabyene som er født i dette karet! De er et par dager gamle, ca 3 mm store. Umulig å ta gode bilder av dem med mobil, men legger ved et tappert forsøk.

Man får kjøpt dette foret hos tropefisk.no (ligger under mallepiller, umulig å linke dit).
Antar at det er mange rekefreste som setter pris på tipset

Når det gjelder linker, er det slett ingen umulighet
Her er linken til lekkerbiskene
Om du vil linke til produktene på tropefisk, er det bare å bruke adressen i linken over. Bytt ut tallene bakerst med varenummeret som den aktuelle vare har, og vips; så har du en knall lenke
Aha, tusen takk for tipset! =)
Eller enda enklere, trykk på "anbefal" under produktet. Dette virker både på enkeltprodukter, og på hele produkt grupper.
Jeg har sett det fôret for en stund siden hos en tysk nettbutikk jeg bruker mye. Men spesielt interessant var det da jeg leste en artikkel om en dame som hadde brukt "broren til JBL NovoPrawn"; nemlig JBL NovoCrabs, og fôret Amano-rekene sine med det. Og de ynglet! Hun fikk altså til oppdrett på Amanorekene sine i akvarium, noe som går for å være veldig vanskelig fordi yngelen ikke lever opp. Hun tok annethvert vannbytte med ferskvann, og annethvert med saltvann, i tillegg til altså å bruke JBL NovoCrabs.
Og Amanorekenes avkom vokste opp i karet hennes!

Siden man ikke vet sikkert hvilke av de to som gjorde utslaget, eller om det var begge i kombinasjon (salt og ferskvannsbytter annenhver gang sammen med dette spesielle fôret)...?

Interessant er det iallefall

PS!
Jeg skal forsøke å finne igjen artikkelen, men jeg tror jeg la ut link til den her en gang.


EDIT:
Jeg ser nå at Wilma Duncan skriver i artikkelen at hun fôret dem med "crab pellets". Så da er jeg plutselig i tvil om JBL NovoCrabs er det samme, men det er jo et rimelig begrenset utvalg av fôr som heter noe slikt og til denne typen skalldyr, så det må vel være den?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap