Falsk trygghet med 'billige' tilbakeslagsventiler..!

Kjøp ikke billigste produkt! Det er ikke alltid det "lønner seg"....
Kjøp kvalitetsmerker du kjenner og vet kvaliteten på. Det har vært mitt motto innen akvariehobbyen.

Så skulle jeg ha tilbakeslagsventiler til luftpumpene mine en gang, og nettbutikken skrev ingenting om merke. Ok, jeg nølte litt, men bestilte og fikk 10 stk, helt umerkede, i en zip lock-pose. Aner ikke hvem som har produsert dem, men de ser slik ut som på bildet her.

Vanligvis har jeg kjøpt Tetra sine tilbakeslagsventiler, men siden ikke denne nettbutikken hadde det merket, gjorde jeg altså et unntak og kjøpte disse billige drittgreiene.

I dag slo jeg av luftpumpen til Corydoras-yngeltanken, da de hadde nettopp fått artemia og skulle spise litt i ro og fred. Tilfeldigvis skulle jeg inn på akvarierommet igjen kort tid etterpå, for jeg glemte noe der. Akkurat da får jeg øye på luftslangen og vannet som renner rett igjennom "tilbakeslagsventilen" og mot luftpumpen...! Og luftpumper er ikke vanntette, det vet vi, så om kort tid ville alt vannet rent ut på gulvet i stedet! Flaks over all flaks, jeg så det i tide og fikk løftet alt opp i hodehøyde så vannet rant tilbake i slangen og ned i yngelkaret. Pumpen er nå satt høyere enn yngeltanken, selv om det er en upraktisk plass, inntil jeg får kjøpt noen kvalitets-tilbakeslagsventiler!

Møkkadings!
Aldri mer billigartikler. Jeg bare visste det ville være dumt å kjøpe slik dritt.
Jeg foretrekker å satse på det trygge og kjente, så dette bekrefter bare det jeg allerede mente;
ikke mer billige ukjente merker for meg på noe!

Jeg gidder ikke ha vann over hele gulvet for å spare noen lusne kroner der og da.
Og siden det ikke alltid er praktisk å ha luftpumpene plassert OVER akvariet, så eksisterer altså disse tilbakeslagsventilene som en sikkerhet for å unngå vannlekkasjer uansett hvor og i hvilken høyde du plasserer luftpumpene.... Kiss my....!


NB! Unnskyld hissig språkbruk, men her var det så nære ulykke at jeg ble skikkelig irritert..:!
Fint at du har satt inn bilde av den, når det ikke er navn på produsent, er det greit å se hvordan den ser ut!!!
Inaktiv bruker
En god læresetning: Tilbakeslagsventiler skal man aldri stole 100% på, og man skal alltid sette opp teknikken slik at man ungår hevertprinsippet, mao. luftpumpene høyere enn inntaket.

Svein
Svein A
En god læresetning: Tilbakeslagsventiler skal man aldri stole 100% på, og man skal alltid sette opp teknikken slik at man ungår hevertprinsippet, mao. luftpumpene høyere enn inntaket. Svein


Er fristet til å si: Tullball. Da kan man jo droppe dem helt! Det er jo nøyaktig dette de skal forhindre. Komplett idiotisk å lage et sikkerhetsprodukt som skal gi valgfri plassering av en luftpumpe, også "legge fett på smøret" ved å måtte henge/sette luftpumpen høyere enn vannet likevel!

Men, jeg får vel bare gjøre det heretter. Gidder ihvertfall ikke kjøpe flere slike, når man likevel må henge opp/plassere pumpene høyt.
Nå er jeg sikkert dum.
Har hørt om dette mange ganger så jeg skjønner at det er et reelt problem.
Men jeg skjønner ikke hvorfor, hva er det som løfter vannet og lager hevert?

Jeg har luft pumpe i et par kar. Men de står ikke på så mye, synes det bråker.
Jeg har bryter til strømmen på pumpene så disse skrur jeg av og på.
Har aldrig hatt noen ventil på disse. Har noen Cm. fra vannet og opp til kanten av tanken og vannet renner
da ikke oppover?
Ingen som kan forklare meg dette?
Hvis man rykker i slangen vil det føre vannsøylen over kanten slik at heverten starter.

Må innrømme at det har skjedd hos meg også. Bruker ikke ventil, men har en hylle på veggen over akvariene til luftpumper.
Den typen der virket ikke noe særlig hos meg heller. Trodde det var co2 den ikke likte. Jeg har heldigvis mer enn en ventil på co2 slangene. Mer enn to også
Håvard Støre Andresen
Hvis man rykker i slangen vil det føre vannsøylen over kanten slik at heverten starter. Må innrømme at det har skjedd hos meg også. Bruker ikke ventil, men har en hylle på veggen over akvariene til luftpumper.


Okey, skjønner.
Tror ikke dette blir noe problem for meg, har 4-5 cm
fra vannet og opp til kanten. Klarte ikke å få til noe hevert her.

Hei Håvard.
Det går meget bra med gjeddene har nå skilt ut
en han og en hun så for jeg se om det blir noe yngel når de blir modne
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap