Tetratex EX 700 eller 1200 til 240 liters akvarium?
Har et Juwel Rio 240 akvarium med 3 cichlider, en stor og to mindre.
Har hørt mye bra om Tetratec EX filtrene så skal teste et slik,
men er litt usikker på hvilket jeg skal velge:
Tetratec EX 700
Specifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 250 liter
Vannmengde: 700 liter/timen
Forbruk: 13 watt
Tetratec EX 1200
Spesifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 500 liter
Vannmengde: 1200 liter/timen
Forbruk: 21 watt
Ut fra spech ville jeg tro at EX 700 rekker, men butikken mener at
det er akkurat på grensa og at jeg heller bør velge et EX 1200.
Et argument er spesielt at produsentene ofte overdriver litt når de oppgir hvor mange liter de holder til.
Prisforskjellen er liten så dette spiller ingen rolle,
men iom at akvariet er på soverommet så spiller støy en rolle.
Det vil riktignok kunne stå inne i Juwelskapet men det er jo langt fra lydtett, det er åpent bak og dørene er ikke helt tette
Og EX1200 støyer visst mer enn EX700 men lite i forhold til ytelse.
Så kort sagt, om EX700 blir på grensa og ikke vil bli stort bedre
enn det innvendige juwelfilteret som allerede er der så er det ingen hensikt i å kjøpe dette, om EX1200 vil være langt bedre for fiskene så er dette kjekt å vite.
Setter pris på alle kommentarer!
Har hørt mye bra om Tetratec EX filtrene så skal teste et slik,
men er litt usikker på hvilket jeg skal velge:
Tetratec EX 700
Specifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 250 liter
Vannmengde: 700 liter/timen
Forbruk: 13 watt
Tetratec EX 1200
Spesifikasjoner:
Akvariestørrelse: opp til 500 liter
Vannmengde: 1200 liter/timen
Forbruk: 21 watt
Ut fra spech ville jeg tro at EX 700 rekker, men butikken mener at
det er akkurat på grensa og at jeg heller bør velge et EX 1200.
Et argument er spesielt at produsentene ofte overdriver litt når de oppgir hvor mange liter de holder til.
Prisforskjellen er liten så dette spiller ingen rolle,
men iom at akvariet er på soverommet så spiller støy en rolle.
Det vil riktignok kunne stå inne i Juwelskapet men det er jo langt fra lydtett, det er åpent bak og dørene er ikke helt tette
Og EX1200 støyer visst mer enn EX700 men lite i forhold til ytelse.
Så kort sagt, om EX700 blir på grensa og ikke vil bli stort bedre
enn det innvendige juwelfilteret som allerede er der så er det ingen hensikt i å kjøpe dette, om EX1200 vil være langt bedre for fiskene så er dette kjekt å vite.
Setter pris på alle kommentarer!
Postet 02.10.06 kl 23:38
Postet 02.10.06 kl 23:58
Hei.
Jeg har hatt en EX 700 i en 220l og det har gått veldig fint.
Hadde jeg kunnet velge igjen hadde jeg nokk gått for 1200'n, dette er fordi jeg har lest her på AF at man bør bruke et filter som er beregnet for dobbel størrelse av karet...
Eneste grunnen til at jeg ikke valgte 1200 da jeg kjøpte var at den ikke fikk plass som håndbagasje hjem fra tyrkia:P
700'n lager etter min mening ikke en lyd, så om 1200 støyer litt mer burde det ikke være noe som helst problem
Her er en link om 1200'n
Mvh Sondre.
Jeg har hatt en EX 700 i en 220l og det har gått veldig fint.
Hadde jeg kunnet velge igjen hadde jeg nokk gått for 1200'n, dette er fordi jeg har lest her på AF at man bør bruke et filter som er beregnet for dobbel størrelse av karet...
Eneste grunnen til at jeg ikke valgte 1200 da jeg kjøpte var at den ikke fikk plass som håndbagasje hjem fra tyrkia:P
700'n lager etter min mening ikke en lyd, så om 1200 støyer litt mer burde det ikke være noe som helst problem
Her er en link om 1200'n
Mvh Sondre.
Postet 03.10.06 kl 00:23
Postet 03.10.06 kl 00:32
Det finnes ikke for strore filtre, så jeg ville uten ett snev av tvil, gått for 1200modellen.
I tillegg er jeg styggelig redd at uten ekstra sirkulasjon, vil du få meget liten vannbevegelse med 700L\t.
Mener at også Tetra oppgir denne gjennomstrømmingen uten motstand, og da er den fort halvvert med ett godt og møkkete filter.
Powerhead vil da være eneste måte å få tilstrekkelig bevegelse på vannet, og da er jo den økonomikse gevinsten fort spist opp
I tillegg er jeg styggelig redd at uten ekstra sirkulasjon, vil du få meget liten vannbevegelse med 700L\t.
Mener at også Tetra oppgir denne gjennomstrømmingen uten motstand, og da er den fort halvvert med ett godt og møkkete filter.
Powerhead vil da være eneste måte å få tilstrekkelig bevegelse på vannet, og da er jo den økonomikse gevinsten fort spist opp
Postet 03.10.06 kl 10:42
1200 indeed
takker for gode tilbakemeldinger, det blir helt klart en 1200 på meg
Ser frem til å kaste ut juwelfilteret, men er det noen hensikt
i å beholde pumpa i drift?
Ser frem til å kaste ut juwelfilteret, men er det noen hensikt
i å beholde pumpa i drift?
Postet 04.10.06 kl 05:14
Postet 04.10.06 kl 07:37
Gjør som Bengt sier, kjør på med begge filtrene i sving, til du har fått opparbeidet en fin kultur i det nye filteret. Denne prosessen tar minst 6 uker
Om du på liv og død skal ut med den heslige, sorte boksen, bør du ha svampene fra filtrene der rett over i det nye filteret, uten at de blir liggende i luft i mere enn noen minutter, og at filteret raskt startes
Legg i såfall de brukte svampene slik at de er de første som møter det "skitne" akvarievannet
Om du på liv og død skal ut med den heslige, sorte boksen, bør du ha svampene fra filtrene der rett over i det nye filteret, uten at de blir liggende i luft i mere enn noen minutter, og at filteret raskt startes
Legg i såfall de brukte svampene slik at de er de første som møter det "skitne" akvarievannet
Postet 04.10.06 kl 10:14
Postet 05.10.06 kl 03:22
Postet 05.10.06 kl 10:10