Forskjeller på de forskjellige merkene når det kommer til midler for vannverdier?

Har alltid brukt NORAQ pH/KH +, GH/TH etc.. men ser at
f.eks TetraAqua selges billigere på nett enn det jeg betaler
i butikk fo NORAQ sine som er ganske dyre.

TetraAqua ser også flytende ut mens NORAQ er pulver.

Er det forskjeller på disse eller er de like gode?
Siden du først er inne på noe for å spare penger:
Hvorfor betale i dyre dommer for noe som er svært billig utenfor akvariebutikken?

Natron er det samme som brukes i Ph\Kh pluss. Billigere alternativ er bikarbonat fra Webzoo, om en er storbruker av dette.
Hardheten på vannet bestemmes av mengde oppløst kalsium og magnesium i vannet. De fleste Gh\Th+ produkter basserer seg på blandingsforholdet 80\20 (Kalsium\ magnesium).
Dette er såre enkelt å etterligne.
Gips, f.eks alabastergips\ steingips på panduro, er ren kalsiumsulfat, altså det samme som brukes i de fleste Gh+ produkter (noen bruker kalsiumklorid, denne er litt mere lettløselig enn sulfat). Dette i kombinasjon med billig magnesiumsulfat fra aquazoo (finner den under PMDD), gir meget billig øking av Gh

Om du er ute etter kjemiske betegnelser, har gips denne: CaSo4+7H2O, Magnesiumsulfat er MgSo4, og bikarbonat NaHCO3
Frank Angell
Siden du først er inne på noe for å spare penger: Hvorfor betale i dyre dommer for noe som er svært billig utenfor akvariebutikken? Natron er det samme som brukes i Ph\Kh pluss. Billigere alternativ er bikarbonat fra Webzoo, om en er storbruker av dette. Hardheten på vannet bestemmes av mengde oppløst kalsium og magnesium i vannet. De fleste Gh\Th+ produkter basserer seg på blandingsforholdet 80\20 (Kalsium\ magnesium). Dette er såre enkelt å etterligne. Gips, f.eks alabastergips\ steingips på panduro, er ren kalsiumsulfat, altså det samme som brukes i de fleste Gh+ produkter (noen bruker kalsiumklorid, denne er litt mere lettløselig enn sulfat). Dette i kombinasjon med billig magnesiumsulfat fra aquazoo (finner den under PMDD), gir meget billig øking av Gh ;) Om du er ute etter kjemiske betegnelser, har gips denne: CaSo4+7H2O, Magnesiumsulfat er MgSo4, og bikarbonat NaHCO3 ;)

Omg! for et innlegg! Er helt surr oppi mitt hue nå... Skulle hatt noe enkelt og billig til å heve GH, men det du sier Frank, er ikke enkelt! Sorry mac.
mArTii =)
Omg! for et innlegg! Er helt surr oppi mitt hue nå... Skulle hatt noe enkelt og billig til å heve GH, men det du sier Frank, er ikke enkelt! Sorry mac.

Gh kan enkelt, og billig heves med å tilsette gips i byttevannet. Om man ønsker optimal plantevekst, tilsetter man litt magnesiumsulfat også, da i 20-25% av mengde gips.

Er ikke værre en det Som med alle vanntilsettinger, er det lurt å prøve ut effekten i en bøtte vann, utenfor akvariet, for å se hvor mye effekt man har.
Selv brukte jeg å tilsette ca 2 gram gips pr 10L vann, dette løftet Gh med ca 10 Såre enkelt, kan man kalle det
Frank Angell
[QUOTE=mArTii =)] Omg! for et innlegg! Er helt surr oppi mitt hue nå... Skulle hatt noe enkelt og billig til å heve GH, men det du sier Frank, er ikke enkelt! Sorry mac.

Gh kan enkelt, og billig heves med å tilsette gips i byttevannet. Om man ønsker optimal plantevekst, tilsetter man litt magnesiumsulfat også, da i 20-25% av mengde gips.

Er ikke værre en det Som med alle vanntilsettinger, er det lurt å prøve ut effekten i en bøtte vann, utenfor akvariet, for å se hvor mye effekt man har.
Selv brukte jeg å tilsette ca 2 gram gips pr 10L vann, dette løftet Gh med ca 10 Såre enkelt, kan man kalle det
Såre enkelt...
Hvor kjøper man gips forressten ? :S
Står i innlegg 2 Panduro er min leverandør av gips.
Ok... Hva er panduro :S ?? Nett, butikk?
Panduro
Hobbybutikk

Ok. Hjemmeside?
Frank, ser ut som du vet mye om dette. Vet du hvordan jeg kan øke KH. Har hørt at denne drar opp både ph og gh, bare mer stabilt... Mulig jeg surrer veldig her nå, men det får så være
Panduro
Hei, panduro! Er du en sånn panduroguru eller noe eller, sånn at hver gang det er noen spørsmål om panduro, så svarer du? Siden navnet ditt er jo også panduro...
Nei det er nok helt tilfeldig. Har handlet en del der på utsalget i Trondheim. De har sikkert utsalg i Oslo også.
Karl Kristian
Frank, ser ut som du vet mye om dette. Vet du hvordan jeg kan øke KH. Har hørt at denne drar opp både ph og gh, bare mer stabilt... Mulig jeg surrer veldig her nå, men det får så være

Øking av kh finner du oppskrifta på i innlegg 2 Er bare å bruke Natron, eller bikarbonat, så øker du Kh villig vekk.

Stemmer at å øke Kh vil øke Ph samtidig. Dette er ikke til å unngå, med mindre en tilsetter Co2 tilsvarende natronmengden. Grunnen er at det er en meget tett sammenheng mellom Kh, Ph og Co2.
Man kan altså ikke øke Kh, uten at dette påvirker Ph oppover. Motsatt gjelder for Co2, økt mengde Co2 vil senke Ph.
Men Gh har ingen ting å si i denne forbindelse

Eneste som kan være grunnlag for misforståelse, er å bruke kalsiumkarbonat til å heve Ph. Noe av denne vil spaltes etterhvert, og da får man overskudd av kalsium i vannet, som igjen trekker opp Gh.

Skal ikke ta denne kjemien nå, er for trøtt til at alle kjemiske betegnelser kan bli rett
Natron?
Endelig fant jeg mye av det jeg lette etter ang. vannkjemien.
Har du tanker du vil dele om "AS Instant cichlid salt" som de selger på webzoo?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap