PH-penner og nøyaktighet?
Postet 14.10.06 kl 00:23
Endret: 14.10.06 kl 00:36
DonaldP.S. Nå får Håvard fnatt; en overskrift som begynner på liten bokstav!:-)
Stemmer det
Måleresultetet kommer etter få sekunder.
Det er viktig å være obs på at lysrør ol. kan påvirke målingen. Apparatet må dessuten kalibresres jevnlig. Aller helst mellom hver gangs bruk.
Når det gjelder nøyaktighet er dråpetester like, hvis ikke mer nøyaktige.
Postet 14.10.06 kl 00:40
Helligbrøde!
Takker for svar!
Er det en dråpetest du kan anbefale fremfor andre?
P.S. Det er helligbrøde å skrive PH, selv om det er i begynnelsen av en setning.
Er det en dråpetest du kan anbefale fremfor andre?
P.S. Det er helligbrøde å skrive PH, selv om det er i begynnelsen av en setning.
Postet 14.10.06 kl 01:00
Endret: 14.10.06 kl 01:01
Postet 14.10.06 kl 01:34
Postet 14.10.06 kl 13:26
Postet 14.10.06 kl 14:22
Endret: 14.10.06 kl 14:22
Postet 14.10.06 kl 14:23
Endret: 14.10.06 kl 14:24
pH penner er dønn nøyaktige.
Forutsatt for at de er kalibrerte. ( dette gjøres minst en gang pr mnd.)
pH 4 og pH 7 hvis den brukers mest til bløtvann.
pH 7 og ph 9 til hardtvann.
Maks levetid på proben er 2 år. men de blir trege etter 1 år. Her er det også forutsettninger. Det er viktig at proben blir oppevart nedsenket i KCL. Eller som produsenten sier, med noen dråper av konserveringsveske på svampen i lokket hvor proben sitter. (Dette er KCL.) Det er også viktig å skylle proben i destilert vann, før og etter bruk.
Forutsatt for at de er kalibrerte. ( dette gjøres minst en gang pr mnd.)
pH 4 og pH 7 hvis den brukers mest til bløtvann.
pH 7 og ph 9 til hardtvann.
Maks levetid på proben er 2 år. men de blir trege etter 1 år. Her er det også forutsettninger. Det er viktig at proben blir oppevart nedsenket i KCL. Eller som produsenten sier, med noen dråper av konserveringsveske på svampen i lokket hvor proben sitter. (Dette er KCL.) Det er også viktig å skylle proben i destilert vann, før og etter bruk.
Postet 14.10.06 kl 14:40
Postet 14.10.06 kl 14:40
Postet 14.10.06 kl 22:54
Postet 14.10.06 kl 23:15
Her har kranvannet en ph på mellom 8.2 og 8.4 (!), så jeg er totalt avhengig av ph-penn.
Jeg har for øyeblikket to ph-penner
En Milwaukee, og en Hannah. Milwaukee'en virker veldig bra forresten, hendig format og rask. Har brukt den nå en periode og inntrykket er bra.
Den kjøpte jeg hos danske CichlideCentret.biz for 395,- danske kroner. Bra pris. Pluss på frakt og norsk moms. Pennen ankom i min postkasse etter kun 5 dager
Den forrige jeg hadde var en Hannah penn, og før det igjen var det en "Trans Instruments". Den første brukte jeg i halvannet år, før den takket for seg. Nummer to mistet jeg i gulvet en rekke ganger... og ved siste uhell nå i høst så ble den lekk og dermed ubrukelig.
I en ukes tid hadde jeg altså ingen ph-penn, før de nye kom i posten, og det var et mareritt! Kun dråptester.... det ble for unøyaktig. Brukte en hel pakning med dråpetester på den uka, fordi jeg bytter så mye og ofte vann og må justere så veldig på ph, og da særlig i Cory-yngel karene. Så derfor kjøpte jeg to ph-penner nå, for å ha en i reserve i tilfelle det samme skjer igjen!
To ph-penner kan f.eks. vise at kranvannet har en ph på 8.2.
Men iflg. fargeskalaen på Tetras dråpetest, er den bare 7.5.
Der bommer altså dråpetesten med hele 0.7! (Det kan nesten se ut som dråpetesten er mer unøyaktig på høy ph? for den viser mer nøyaktig rundt 7)
Jeg har for øyeblikket to ph-penner
En Milwaukee, og en Hannah. Milwaukee'en virker veldig bra forresten, hendig format og rask. Har brukt den nå en periode og inntrykket er bra.
Den kjøpte jeg hos danske CichlideCentret.biz for 395,- danske kroner. Bra pris. Pluss på frakt og norsk moms. Pennen ankom i min postkasse etter kun 5 dager
Den forrige jeg hadde var en Hannah penn, og før det igjen var det en "Trans Instruments". Den første brukte jeg i halvannet år, før den takket for seg. Nummer to mistet jeg i gulvet en rekke ganger... og ved siste uhell nå i høst så ble den lekk og dermed ubrukelig.
I en ukes tid hadde jeg altså ingen ph-penn, før de nye kom i posten, og det var et mareritt! Kun dråptester.... det ble for unøyaktig. Brukte en hel pakning med dråpetester på den uka, fordi jeg bytter så mye og ofte vann og må justere så veldig på ph, og da særlig i Cory-yngel karene. Så derfor kjøpte jeg to ph-penner nå, for å ha en i reserve i tilfelle det samme skjer igjen!
To ph-penner kan f.eks. vise at kranvannet har en ph på 8.2.
Men iflg. fargeskalaen på Tetras dråpetest, er den bare 7.5.
Der bommer altså dråpetesten med hele 0.7! (Det kan nesten se ut som dråpetesten er mer unøyaktig på høy ph? for den viser mer nøyaktig rundt 7)
Postet 15.10.06 kl 13:17
Endret: 15.10.06 kl 13:37
Postet 15.10.06 kl 14:28
Postet 15.10.06 kl 20:46
biXenJeg har fått meg en slik Hannah. Men hvordan bruker man kalibreringsvesken? Stapper man pennen nedi posen liksom? Jeg snakker ikke om hvordan man kalibrerer, men akkurat hvordan man måler væsken :) Og det er 3 med her, 4.01 7.01 og 10.01
Jeg pleier å tømme kalibreringsvæsken i et shot-glass Jeg bruker 7.0 kalibreringsvæsken. Så stikker jeg pennen nedi og lar den stå der en liten stund. Viser pennen da 7.0 så er den korrekt. Viser den noe som helst annet, må du kalibrere den og skru til den viser 7.0, enten det da må skrus oppover eller nedover.
Postet 18.10.06 kl 12:27
DonaldMona, jeg lurer på om jeg skal velge Milwaukee eller Trans Instruments sin. Milwaukee er jo billigere, samt at denne har temperaturmåling. Men strengt tatt har jeg ikke behov for temperaturmåling. Du virker fornøyd med begge, men dersom du skulle velge, hvilken hadde du kjøpt?
Tja, jeg liker egentlig formatet på Milwaukee sin, jeg Den er rund, og god å holde i. Virker rask.
Men den var hakket mere tungvindt å gjøre klar til første gangs bruk, for den må stå to timer i noe bruksanvisningen kaller "oppbevaringsvæske" først for å "aktiviseres". Denne merkelige væsken fulgte naturligvis ikke med...(NB! Det er IKKE destillert vann eller rensevann!! Det skal ikke brukes til å oppbevare pennen i, kun skylling)
Så jeg sendte en email til Danmark (siden det var hos Cichlidecentret.biz jeg kjøpte den), og svaret sa at jeg skulle la pennen stå i to timer i ph 7.0 væsken (avslått). Så kunne jeg kalibrere den som vanlig. Og DA funket den, etter det. Fikk det altså ikke helt til, før jeg hadde latt den stå i to timer i denne væsken (jeg håpet jo jeg kunne hoppe over det trinnet på bruksanvisningen, men..eh...
Milwaukee-pennen ser slik ut (se bilde), jeg har lagt mobilen min ved siden av for å gi bedre inntrykk av pennens størrelse.
![[External Image] [External Image]](http://akvaforum.no/images/forum/11069_061018123144_1.jpg)
Postet 18.10.06 kl 12:31
Endret: 18.10.06 kl 12:46
Postet 18.10.06 kl 12:47
Ja, for meg er det tvingende nødvendig, et absolutt must!
Kranvannet hos meg har ph på over 8, og alle fiskene jeg har skal ha ph mellom 6 og 7, noen enda lavere.
Dråpetester er for omtrentlige i hva de angir av verdi, tidkrevende og sølete. Noe herk!
En dråpetest-flaske bruker jeg opp på i overkant av en uke....
Det sier seg selv at en investering på noen hundrelapper for pennen har tjent seg selv inn mange ganger ifht dråpetester på ett år....!
Nei, jeg kan ikke være uten, jeg er totalt avhengig av min ph-penn. Jeg hater å ikke vite nøyaktige ph vannverdier. For meg holder det ikke med "sånn cirka deromkring". Jeg vil vite!
Og jeg bruker min ph-penn mange ganger pr dag.
Den uken jeg var uten ph-penn her fordi den gamle ble mistet i gulvet....*grøss* For et søl og herk å drive med dråpetestene!
Kranvannet hos meg har ph på over 8, og alle fiskene jeg har skal ha ph mellom 6 og 7, noen enda lavere.
Dråpetester er for omtrentlige i hva de angir av verdi, tidkrevende og sølete. Noe herk!
En dråpetest-flaske bruker jeg opp på i overkant av en uke....
Det sier seg selv at en investering på noen hundrelapper for pennen har tjent seg selv inn mange ganger ifht dråpetester på ett år....!
Nei, jeg kan ikke være uten, jeg er totalt avhengig av min ph-penn. Jeg hater å ikke vite nøyaktige ph vannverdier. For meg holder det ikke med "sånn cirka deromkring". Jeg vil vite!
Og jeg bruker min ph-penn mange ganger pr dag.
Den uken jeg var uten ph-penn her fordi den gamle ble mistet i gulvet....*grøss* For et søl og herk å drive med dråpetestene!
Postet 18.10.06 kl 12:52
Endret: 18.10.06 kl 12:54
Hehe, ja ok da skjønner jeg! Jeg måler bare en gang i uken, og tilegg vist jeg fyller vann på ekstra. Det er ikke så viktig for meg da, men jeg skulle kanskje kjøpt meg en? Bare den billigste da eller er det noe med kvalitet/kvantitet? Det er jo mer interessant om det finnes en digital en for nitrit! Den liker jeg å vite nøyaktig(som alle andre tenker jeg)
Postet 18.10.06 kl 13:03
Endret: 18.10.06 kl 13:04
Postet 18.10.06 kl 13:08