Jeg tror nok ciklidene dine bryr seg lite om størrelsen
River de i filler små planter, er jeg redd de går like mye løs på store.
Men har du prøvd å bruke planten Anubias? De har veldig seige og tjukke blad, og de aller fleste fisker lar dem derfor være i fred. De må festes på røtter og steiner med fiskesene eller annen tråd som ikke går i oppløsning, da de bruker litt tid på å gro seg fast (røttene klorer seg fast til underlaget). De skal ikke plantes i grus eller sand med hele rotsystemet, da de har lett for å råtne. Rot-trådene kommer ut fra en fortykket del av roten, en slags liten "stokk", som kalles rhizomen. Denne rhizomen må ikke plantes ned under sand eller grus, da har den lett for å råtne og planten dør. Jeg pleier å bare legge en sten eller noe over rot-trådene på sandbunnen. Da er rhizomen over sanden, og steinen holder plantene på plass. Rot-trådene finner selv veien ned i sanden etterhvert.
Tropica skriver dette om Anubias:
"If planted on the bottom the rhizome must not be covered because it tends to rot. It flowers frequently under water. It is not eaten by herbivorous fish."
Jeg har også pleid å kile fast røttene til Anubias i sprekker og kiler jeg finner i trerøttene jeg bruker i akvariene. Det er alltid noen sprekker her og der man kan benytte til å lure inn noen rot-tråder
Det holder med noen av rot-trådene, bare nok til at planten ikke flyter avgårde. Etterhvert vil planten selv kile seg bedre fast ved at røttene vokser ut og kryper langs trerota, både på overflaten og ned i sprekker. Og i prosessen klorer den seg fast med røttene
På dette bildet ser du hvordan jeg har brukt Anubias både oppå og tett rundt trerota.