Spm om Jebo akvarium salongbord
Hei
Vi lurer på å gå til innkjøp av eit akvarium som også er eit salongbord.
(bilde ser du her: http://www.akvasia.no/produkter.asp?ID=1250 )
Er det nokon som har erfaringar med slike salongbord ? positive og negative ?
Korleis fungerer mating, slamsuging og vannskifte her ?
Det som eg har tenkt er å tømme 54 literen med sterbai foreldre og ein haug med barn og ha dei i salonbordet. Reknar med dei syner lite igjen, men det er O.K. Evt. kan eg ha oppi eit par av annen fisk oppi også som syner litt igjen.
På forhånd takk for alle svar
Mvh
Reidun
Vi lurer på å gå til innkjøp av eit akvarium som også er eit salongbord.
(bilde ser du her: http://www.akvasia.no/produkter.asp?ID=1250 )
Er det nokon som har erfaringar med slike salongbord ? positive og negative ?
Korleis fungerer mating, slamsuging og vannskifte her ?
Det som eg har tenkt er å tømme 54 literen med sterbai foreldre og ein haug med barn og ha dei i salonbordet. Reknar med dei syner lite igjen, men det er O.K. Evt. kan eg ha oppi eit par av annen fisk oppi også som syner litt igjen.
På forhånd takk for alle svar
Mvh
Reidun
Postet 08.01.07 kl 11:19
Det som bokstavelig talt slår meg er at det må da forplante seg mye lyd ned i karret hver gang noe legges/slippes ned på glassbordet. Fiskene setter nok ikke pris på jevnlig dunking.
Er også skeptisk til kvaliteten på filtreringen i Jebokarrene. Oppfostring av yngel krever mye fór med dertil filtrering og vedlikehold.
Postet 08.01.07 kl 12:22
Postet 08.01.07 kl 12:56
Det hadde eg ikkje tenkt på, at det blir mykje lyd, men det høyrest logisk ut.... No er dette bordet tenkt i ein "kosekrok" og ikkje det daglege stuebordet, men likevel.
Eg såg for meg at dette blei kjempefint, men no vart eg litt i stuss.
Eg forar berre ein gong dagleg no, har slutta å fore yngelen ofte, men filterkapasiteten er dårleg likevel kanskje ? (hvis eg ikkje har fleire fiskar oppi ? I 54 literen er der 4 vaksne og nermare 30 yngel og barn, fleire av dei skal til nye heimar snart. + ottocinclus)
og enda noko eg ikkje hadde tenkt på: at eg ikkje kan bruke hevertprinsippet..... då blir jo slamsuging umogleg ?
æsj, prøver å tenke ut moglegheiter for at det skal bli bra likvel.... men det var ikkje så enkelt... men vil gjerne høyre fleire positive / negative sider om fleire har erfaringar eller merknader.
Mvh
Reidun
Eg såg for meg at dette blei kjempefint, men no vart eg litt i stuss.
Eg forar berre ein gong dagleg no, har slutta å fore yngelen ofte, men filterkapasiteten er dårleg likevel kanskje ? (hvis eg ikkje har fleire fiskar oppi ? I 54 literen er der 4 vaksne og nermare 30 yngel og barn, fleire av dei skal til nye heimar snart. + ottocinclus)
og enda noko eg ikkje hadde tenkt på: at eg ikkje kan bruke hevertprinsippet..... då blir jo slamsuging umogleg ?
æsj, prøver å tenke ut moglegheiter for at det skal bli bra likvel.... men det var ikkje så enkelt... men vil gjerne høyre fleire positive / negative sider om fleire har erfaringar eller merknader.
Mvh
Reidun
Postet 08.01.07 kl 13:50
Jeg har selv akkurat dette bordet og er ganske fornøyd selv. Det eneste som jeg oppfatter som en dårlig løsning på dette karet er filterløsningen. Den består av to powerhead pumper hvor den ene bare sirkulerer vannet mens den andre sender vannet rundt bordet til en filterboks. Problemet er at filterboksen renner over etter en ukes bruk, vannet renner da ut til siden og ned i boksene ved siden av. I den ene boksen så er det hull til ledningen, så der renner vannet ut på gulvet. På den andre siden sitter halvparten av ballastene til lyset, disse kortsluttes og ryker hvis de står under vann.
Jeg har flyttet den ene pumpen over til filter boksen og satt i blåsvamp, har også samme løsningen i den andre enden. Har tegnet en tegning for å illustrere.
P.S
Der jeg kjøpte karet så var veiledende pris 6990,- og jeg betalte 1500,-
Det var helt nytt, men kunden som kjøpte det klagde da det rant vann ut på gulvet og fikk nytt. Butikken trodde det var en lekasje i karet og solgte det billig til meg. Grunnen til at det lakk var som jeg skrev lengere opp. Etter at jeg bygde om filtrene så har jeg ikke hatt noe problemer med karet og det fungerer fint.
Når det gjelder Eika's utsagn om at det er dårlig belysning så vet jeg ikke helt hva han sikter til, det sitter seks 18W T5 rør i bordet og dette er mer enn bra nok. Jeg har Malawi i karet og bruker bare tre av lysene da det blir mer enn lyst nok.
Konklusjonen blir at Jebo generelt er overpriset i forhold til kvalitet.
Med litt Petter Smart fiksing på filter siden så er dette et spennende og annerledes kar som gjør seg fint i en "kose krok" men det kan ikke sammenlignes kjente merker som Aquastabil og Juwel. (selv om de medfølgende filterne til Juwel karene heller ikke holder så veldig høy standard.)
Jeg har flyttet den ene pumpen over til filter boksen og satt i blåsvamp, har også samme løsningen i den andre enden. Har tegnet en tegning for å illustrere.
P.S
Der jeg kjøpte karet så var veiledende pris 6990,- og jeg betalte 1500,-
Det var helt nytt, men kunden som kjøpte det klagde da det rant vann ut på gulvet og fikk nytt. Butikken trodde det var en lekasje i karet og solgte det billig til meg. Grunnen til at det lakk var som jeg skrev lengere opp. Etter at jeg bygde om filtrene så har jeg ikke hatt noe problemer med karet og det fungerer fint.
Når det gjelder Eika's utsagn om at det er dårlig belysning så vet jeg ikke helt hva han sikter til, det sitter seks 18W T5 rør i bordet og dette er mer enn bra nok. Jeg har Malawi i karet og bruker bare tre av lysene da det blir mer enn lyst nok.
Konklusjonen blir at Jebo generelt er overpriset i forhold til kvalitet.
Med litt Petter Smart fiksing på filter siden så er dette et spennende og annerledes kar som gjør seg fint i en "kose krok" men det kan ikke sammenlignes kjente merker som Aquastabil og Juwel. (selv om de medfølgende filterne til Juwel karene heller ikke holder så veldig høy standard.)
Postet 08.01.07 kl 14:48
Endret: 08.01.07 kl 14:50
Postet 08.01.07 kl 14:49
Postet 08.01.07 kl 16:45
Jebo salongbord filter
Hei Zapp. Jeg kommer oxxo fra Hønefoss har akkurat kjøpt et jabo salongbord brukt fra butikken. de sa det var problemer med filter løsningen. Er ingen Petter Smart og lurte på om du kunne hjelpe meg med å fikse problemet.
Blå svamp? Hører dette er dyrt, om du tilfeldigvis har noe til overs, og om jeg kan få kjøpe dette av deg. Setter veldig stor pris på om du kan hjelpe meg mvh. Remi.
Du kan nå meg på remi_guss@hotmail.com
På forhånd takk!
Blå svamp? Hører dette er dyrt, om du tilfeldigvis har noe til overs, og om jeg kan få kjøpe dette av deg. Setter veldig stor pris på om du kan hjelpe meg mvh. Remi.
Du kan nå meg på remi_guss@hotmail.com
På forhånd takk!
Postet 08.11.07 kl 08:31
Eikavi hadde ett sånt i butikken og kan ikke si jeg blei spess imponert.. det var pent men ikke noe mer enn det dårlig belysning, dårlig filterløsning, virka ikke som fiskene trives noe spess, er for lavt så er problematisk og bytte vann siden man ikke kan bruke hevert
Helt en ig med deg, vi har også dette i butikken.
Men på 33 literen så har de jaggu meg kjørt inn dobbel T5, og det er ikke tull=)
Postet 08.11.07 kl 08:46
Reidunog enda noko eg ikkje hadde tenkt på: at eg ikkje kan bruke hevertprinsippet..... då blir jo slamsuging umogleg ?
Bare et lite hint til akkurat den biten av problemet:
det finnes batteridrevne slamsugere, som denne fra Eheim. Da trenger man ikke hevertprinsippet.
Så jo, slamsuging er mulig uten hevertprinsippet, med hjelp av batterier
Hvorfor ikke bygge noe stilig akvariebord selv? Ta utgangspunkt i et helglass-akvarium og bygge rom for filter osv?
Eheim batteridrevet slamsuger, bilde fra Tropefisk.no :
Postet 08.11.07 kl 08:51
Endret: 08.11.07 kl 08:53