Tetratex EX1200 og støy

Hei, har endelig fått meg et EX 1200 til Juwel 240 liter'n min,
det har nå vært i drift en mnds tid og skal straks få røska ut
Juwelfilteret omsider..

Men.. nå siste uka så har Tetratec'n begynt å støye ganske bra,
det kommer en høy summelyd fra motoren.. har prøvd å riste i filteret, samt stoppa og starta det som anbefalt.. men lyden gir seg ikke.

Litt av grunnen til at jeg kjøpte akkurat Tetratec EX'n var at det er stillegående så dette er litt skuffende, det var jo også svært stillegående de første ukene.

Noen som har opplevd noe lignende, eller har noen tips ellers?
Gørr og sånt som "kleber" seg rundt propellen i pumpehuset kan i blant få propellen til å gi fra seg lyder når den snurrer. En liten kontroll og avtørkning med papir, sjekke at ikke noe planterester eller annet gørr har satt seg fast, kanskje vil fikse problemet? Sjekk også at propellblokken er skrudd skikkelig inn i sporet sitt og sitter fastskrudd slik den skal.

Vet ikke om det siste gjelder Tetratec også, det gjelder iallefall Eheim. Lyder fra motoren kan komme av gørr som sitter der og hindrer normal bevegelse i deler som skal snurre uhindret.
Men jeg skulle tro prinsippet er det samme uansett Eheim eller Tetratec, da propellen er en typisk slitasjedel som skal kunne skiftes ut ved behov.

Jeg sier ikke at den er slitt nå, altsåfilteret er helt nytt, jeg mener bare at du bør sjekke at den er skrudd skikkelig inn og at ikke gørr har samlet seg der.
har nå utført Maintenance som beskrevet i manualen, bl.a tatt ut og renset renset impeller & shaft uten at dette hjalp.

Sjekket også at motoren er under vann i bøtta da dette kunne være en kilde til støy ifølge manualen, det er den garantert.
Det tøt t.o.m ut vann da jeg plasserte motoren tilbake på toppen av bøtta så det er nok vann i bøtta.

Skrudde så filteret på igjen og det hørtes et lite sekund ut som det var blitt mindre støy men i løpet av noen sekunder var summelyden tilbake.
Det er rimelig kraftig lyd, man hører den på andre siden av leiligheten for å si det sånn, selv om det er en liten leilighet.

noen andre forslag?

Ta det opp med forhander, dette høres ikke normalt ut på ett så nytt filter, med så liten belastning (ikke med voldsom belastning engang )
kan nok dessverre se ut som du har rett.. surt å måtte betale for returporto + at jeg må kjøpe nye svamper/vatt til Juwelfilteret som i utgangspunktet skulle kastes ut men ser ikke ut som jeg har noe valg :/ Tør ikke akkurat ta sjangsen på å skru opp motoren, kan være litt i strid med garantien..
Så lenge det er noe feil på filteret skal du da få dekket returporto (og porto for erstatningsvare eller reparert produkt). Kontakt butikken og forklar situasjonen, så tilbyr de seg sikkert å sende deg en ferdigfrankert returlapp el.l.
another_visitor
har nå utført Maintenance som beskrevet i manualen, bl.a tatt ut og renset renset impeller & shaft uten at dette hjalp. Sjekket også at motoren er under vann i bøtta da dette kunne være en kilde til støy ifølge manualen, det er den garantert. Det tøt t.o.m ut vann da jeg plasserte motoren tilbake på toppen av bøtta så det er nok vann i bøtta. Skrudde så filteret på igjen og det hørtes et lite sekund ut som det var blitt mindre støy men i løpet av noen sekunder var summelyden tilbake. Det er rimelig kraftig lyd, man hører den på andre siden av leiligheten for å si det sånn, selv om det er en liten leilighet. noen andre forslag?

Har samme pumpe som du nevner. Har du sjekket alle koblinger og slikt på slangene at de sitter 100%. Fikk en gang en slik skarp summende lyd fra min og det viste seg at den fikk inn luft i den en koblingen på insugsslangen i bendet der det går over akvariekanten. Det var så lite at det ikke lakk noe vann, men det kom luft og det var nok til at det ble støy.

Det er også riktig det det som Aasgård sier ang. porto ved retur. Er det en feil så skal det dekkes.

Vil også få sagt at jeg håper du ikke er redd for TetraTech i fremtiden. Har kjørt dette filteret siden det kom på markedet og er kjempefornøyd.
Inaktiv bruker
Henger meg på de andre.
Har 2 TetraTec her som fungerer 110% bra.

Returporto ja,du må betale returporto men får igjen hvis det er feil på filteret.
Bare husk å legge ved kvitering for utlagt porto så ordner det seg
Skal selfølgelig ikke koste deg noe som kunde hvis det er feil på filteret.

/jan
Jeg har også et TetraTec Ex 1200 stående å gå i mitt 375 liter. Mitt er fortsatt lite tyst som graven. Det står vel og merke inne i akvarieskapet, men selv når jeg åpner døra der, er det ikke noe lyd å snakke om. Selvfølgelig vil alle filteret gi fra seg lyd i mer eller mindre omfang, men mitt er iallefall fortsatt like støysvakt som da jeg kjøpte det. Og effekten i det er fortsatt udiskutabelt bra.
fortsatt støy
Hei Tetratec eiere, må bare høre med dere igjen om dette, er det ngen av dere som har noe som helst summing fra motorhodet på filteret deres?
EX 1200'n min summer fortsatt og butikken mener dette er normalt, jeg mener fortsatt denne summelyden ikke skal være der ut fra det jeg har lest om EX filtrene samt tilbakemeldingene deres frem til nå.

Tenker ikke på lyden av vann som renner gjennom el.l men en summing fra selve motorhodet som er ganske irriterende, noen ganger er den lav andre ganger høyere men den er alltid der.

Har alle utenom meg fortsatt helt stillegående Tetratec EX filtre?
another_visitor
Hei Tetratec eiere, må bare høre med dere igjen om dette, er det ngen av dere som har noe som helst summing fra motorhodet på filteret deres? EX 1200'n min summer fortsatt og butikken mener dette er normalt, jeg mener fortsatt denne summelyden ikke skal være der ut fra det jeg har lest om EX filtrene samt tilbakemeldingene deres frem til nå. Tenker ikke på lyden av vann som renner gjennom el.l men en summing fra selve motorhodet som er ganske irriterende, noen ganger er den lav andre ganger høyere men den er alltid der. Har alle utenom meg fortsatt helt stillegående Tetratec EX filtre?

At det er en summelyd er det jo selvfølgelig. Men den er ikke sjenerende på noen som helst måte. At det er 100% stille kan det jo ikke bli. At den av og til kan summe litt ekstra det gjør den, men det gjør alle de andre pumper/filter jeg har også. Hverken jeg eller folk som har vært her har sagt noe annet enn at de reagert på at de går stille.
Kom på en ting. Kjører du noen utløpsrør(de med små hull i)? Og eventuelt hvor mange?
Jeg har også et EX 1200 filter og er svært fornøyd med lydnivået. Helt stille kan det jo ikke bli, men den vesle lyden som er er helt akseptabel. De ulydene jeg har opplevd er mest pga. luft inne i pumpa. Jeg hadde problem med luft i pumpa og det viste seg at det var en sprekk i vinkelen på innløpet der den går over kanten på akvariet. etter litt silikonering så var den saken løst.
Sprekken var så liten at det ikke kom noe vann ut men lufta kom seg inn.

Den andre ulyden jeg har vært borti var en slags pipe/hylelyd. Den viste seg å komme ifra hullene på utløpsrøret. Etter at jeg borret hullene litt større, var ulyden vekke.

Mitt råd er å gå nøye over slangene og koblingene for å utelukke evt. falsk luft. Dersom du har et skarpt lys og lyser på baksiden av innløpsslangen imot deg selv vil du kanskje kunne se boblene på vei inn i pumpa, det gjorde iallefall jeg. Det andre jeg ville gjort var å koble ifra strålerøret på utløpet og høre om lyden forandret seg.
slik var lyden på mitt filter: http://www.box.net/shared/313yr2i678
noen som har lignende during på sitt?
(skru opp lyden litt iom at opptaket er gjort med mobil)
Syntes det kan høres som at det er noe galt med impeller/aksling, evt. gummiproppene som akslingen sitter i.
Er den så "grov" i målet, eller er opptaket mettet med statisk støy?
Om det faktisk er pumpelyden dette, hørtes det ikke helt friskt ut.
Imidlertid hørtes helt klart lyden ut til å ligge på en annen bølgelende enn det impelleren roterer med (3500rpm om jeg husker rett).
det der hørtes ikke helt bra ut nei.. Har nettopp kjøpt meg et tetratec ex 1200 selv og det eneste "ulyden" jeg kan fortelle om er at jeg "hører at den bruker strøm" når jeg bøyer meg ned og legger øret inntil. Altså, det er en svak summe lyd som jeg såvitt registrerer når jeg røyser meg opp igjen..
Ikke den "pumpe" lyden jeg hørte på opptaket ditt. (la merke til at det var en del "falsk" støy på opptaket, men hørte godt nok).
fikk heldigvis byttet filteret som støyet til slutt og det nye har ikke hatt det samme problemet, grattis med ny EX 1200
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap