Produktomtale: Planteboka Encyclopedia of Aquarium Plants
Etter litt forskjellig erfaring med plantene i min halvårige akvaristiske karriere, hvor noen døde og noen har det topp, så tenkte jeg å investere i en bok med litt mer informasjon. Valget falt på Encyclopedia of Aquarium plants. Det har jeg ikke angret på foreløpig.
Som navnet tilsier er dette en engelsk bok. Kjøpt på Amazon.com, kan kjøpes her.
Boken inneholder bla. dette:
- God og detaljert beskrivelse på plantenes oppbygning, hvordan de fungerer generelt og i vann samt hvilke stoffer og påvirkninger de trenger for å vokse.
- Informasjon om vannkvalitet og filtrering (for fisk og planter)
- Valg av bunnsubtrat og hvordan det påvirker planter
- Plantevalg til ditt aktuelle akvarie
- Plantemåte for forskjellige typer planter
- Lys, mating,beplantning og fiskevalg, greit oppsummert.
- Vedlikehold av kar med hensyn til fisk og planter
- En egen del med forslag til oppsett av kar med tanke på plantevalg, design osv.
Det som gjør boken god i min mening er at informasjonen henger på greip, informasjonen er bra illustrert, oversiktlig og godt tilgjengelig. Foreksempel fikk jeg i går to nye planter, åpnet boka og leste om disse, fikk informasjon om hva de trengte i karet, hvordan de vokser, og på Anubias arten fikk jeg tipset om at den store delen av roten må være i fritt vann for at den skal overleve. Bra illustrasjoner og bilder gjør at jeg lett kjenner igjen planten, og det er alfabetisk sortert. Vet ikke om den har de absolutt mest sjeldne plantene her, men mye bra informasjon uansett.
Man får mange gode tips angående alger, hvorfor man må finne en balanse mellom de forskjellige ting planter trenger (det er ikke bare til å koble til co2) og en veldig bra oppsummering av stell akvariet trenger som alle nybegynnere burde hatt.
Jeg kan rett og slett ikke annet enn å anbefale denne boken hvis du er habil i engelsk og vil lære mer om plantene dine, enten du vil de skal overleve eller vokse fortere. Boken er også av bra kvalitet og har hardt cover.
Full pott
(La ikke til bilde av boken da jeg er usikker på copyright reglene med det)
Som navnet tilsier er dette en engelsk bok. Kjøpt på Amazon.com, kan kjøpes her.
Boken inneholder bla. dette:
- God og detaljert beskrivelse på plantenes oppbygning, hvordan de fungerer generelt og i vann samt hvilke stoffer og påvirkninger de trenger for å vokse.
- Informasjon om vannkvalitet og filtrering (for fisk og planter)
- Valg av bunnsubtrat og hvordan det påvirker planter
- Plantevalg til ditt aktuelle akvarie
- Plantemåte for forskjellige typer planter
- Lys, mating,beplantning og fiskevalg, greit oppsummert.
- Vedlikehold av kar med hensyn til fisk og planter
- En egen del med forslag til oppsett av kar med tanke på plantevalg, design osv.
Det som gjør boken god i min mening er at informasjonen henger på greip, informasjonen er bra illustrert, oversiktlig og godt tilgjengelig. Foreksempel fikk jeg i går to nye planter, åpnet boka og leste om disse, fikk informasjon om hva de trengte i karet, hvordan de vokser, og på Anubias arten fikk jeg tipset om at den store delen av roten må være i fritt vann for at den skal overleve. Bra illustrasjoner og bilder gjør at jeg lett kjenner igjen planten, og det er alfabetisk sortert. Vet ikke om den har de absolutt mest sjeldne plantene her, men mye bra informasjon uansett.
Man får mange gode tips angående alger, hvorfor man må finne en balanse mellom de forskjellige ting planter trenger (det er ikke bare til å koble til co2) og en veldig bra oppsummering av stell akvariet trenger som alle nybegynnere burde hatt.
Jeg kan rett og slett ikke annet enn å anbefale denne boken hvis du er habil i engelsk og vil lære mer om plantene dine, enten du vil de skal overleve eller vokse fortere. Boken er også av bra kvalitet og har hardt cover.
Full pott
(La ikke til bilde av boken da jeg er usikker på copyright reglene med det)
Postet 30.01.07 kl 13:18
Endret: 30.01.07 kl 13:20
Flott omtale, biXen!!
For de som lurer, boka er på 208 sider, så her er det mye god lesing. Vurderer sterkt å kjøpe denne. Ser at den er å få tak i her i landet også, men til en noe styggere pris.
Hva kom denne på med frakt fra Amazon?
PS: du er hjertelig velkommen til å bruke infoen i boka, i plantebasen vår
For de som lurer, boka er på 208 sider, så her er det mye god lesing. Vurderer sterkt å kjøpe denne. Ser at den er å få tak i her i landet også, men til en noe styggere pris.
Hva kom denne på med frakt fra Amazon?
PS: du er hjertelig velkommen til å bruke infoen i boka, i plantebasen vår
Postet 30.01.07 kl 13:38
Takk for det Frank. Skal se om jeg ikke får oppdatert litt i plantebasen når jeg cruiser innom nå og da.
Må bare si igjen at bildene i denne boken imponerer meg, det er ikke slik at bildene er ett eller annet rask som ikke ligner på det du har selv, det var faktisk meget bra plantebilder, av mange av de forskjellige typene i arten. Tror andre enn nybegynnere også kan ha glede av den her
Frakta for meg kom på 8-9 dollar, så totalen er vel ca. 170-180kr.
Må bare si igjen at bildene i denne boken imponerer meg, det er ikke slik at bildene er ett eller annet rask som ikke ligner på det du har selv, det var faktisk meget bra plantebilder, av mange av de forskjellige typene i arten. Tror andre enn nybegynnere også kan ha glede av den her
Frakta for meg kom på 8-9 dollar, så totalen er vel ca. 170-180kr.
Postet 30.01.07 kl 14:48
Veldig, veldig bra omtale! Har hørt om den boken tidligere, men ikke så mye at jeg fikk noe særlig lyst til å kjøpe den. Nå derimot, vurderer jeg sterkt å bestille den!
Spesielt bra for meg, som i utgangspunktet har generellt dårlig peiling på planter, men allikevel ønsker å lære mer om det.
Keep up the good work!
Spesielt bra for meg, som i utgangspunktet har generellt dårlig peiling på planter, men allikevel ønsker å lære mer om det.
Keep up the good work!
Postet 30.01.07 kl 14:51
Postet 30.01.07 kl 18:20
Postet 30.01.07 kl 19:44