Amtra oak bark extrakt (senking av Ph), noen med erfaringer?

Har nå kjøpt en liter av denne. Lurer på om noen har erfaring med den?

Min ph er 7,1 - 7,2.
Har hørt at amoniakk blir til ammonium med ph under 7, og denne er mindre giftig.
Dette blir også bedre for mine rødmunntetraer som annkommer snart

Da det kun skal senkes fra 7,2 til f.eks 6,8... er det da viktig med noen tillvenning prosess? Blanding? Jeg fyller karet med en slange fra utslagsvasken ved vannbytte.

Jeg ville ikke dryppet dette stoffet direkte i karet. Det gjør aldri jeg. Jeg bruker også eikebarkekstrakt til senking av ph, men ikke det samme merket som deg. Og jeg tar det aldri direkte i karet!
Husk at dette er skikkelig surt, det er ren syre. Søler du en dråpe på klærne dine, etser den en blek flekk i stoffet.... så pass på. Dette er ikke noe du vil bomme på doseringen av eller la fiskene få ufortynnet rett i hodet. Derfor anbefaler jeg at du blander det ut før du tømmer det i akvariet.

Du skriver ikke hvor stort karet ditt er, men det burde vel ikke være så mye bryderi å blande ut dette i bøtter først? Ihvertfall en bøtte, slik at dråpene blir tynnet ut i ti liter vann i allefall, og ikke blir fullt så konsentrert.

Det jeg gjør, er å fylle litt ekstrakt i korken til flasken. Så holder jeg den over en bøtte vann, og tipper korken forsiktig noen ganger mens jeg teller dråpene. Hvis ditt merke eikebarkekstrakt er like sterkt som mitt (som jeg antar det er), så burde seks-sju dråper være en grei startdose i en ti-liters bøtte for å senke ph med 0.4. (fra 7.2 til 6.8) Prøv det, bland det litt, og mål ph. Utifra resultatet du får, vet du om du må øke eller minske antall dråper. Hvor mange dråper du skal bruke, avhenger jo også av kh i vannet ditt.

En dråpe er så mangt så dette må du teste frem. Jeg sier bare omtrentlig slik jeg er vant til å bruke HS Eikebarkekstrakt. Dessverre er dette merket gått ut av det norske markedet (det er et nederlandsk produkt), så jeg har gått til innkjøp av Amtra sitt, jeg også. Men foreløbig har jeg ikke testet det, da jeg fremdeles har en flaske av HS igjen
I korken er det 2 kammer når jeg fyller den innerste senker det ph fra ca 7,6 til 7,0 i en 180 liter, som Mona sier dette er sterke saker så prøv deg forsiktig fram. Vil absolutt anbefale en elektronisk ph-måler når man holder på med dette. Senk ikke mere en 0,5 i timen.
Takk for svar

Karet er 530 liter. Aner ikke Kh. Jeg har Ph test, sånn med dråper. Hadde tengt å prøve i en bøtte først ja Jeg har også en sprøyte jeg tengte å bruke, så jeg får målt i mg.

Jeg kan blande det ut i en bøtte først, også tømme det i et rom bak bakgrunnen, der kolben, innvendigpumpa, og utevendigpumpa er.
[External Image]


Der skulle det vel gå greit å tømme en tiliter utblandet ph senkedose, kjapp regning så er det rommet på over 25 liter. Da blir vannet sugd inn i pumpene. Der legger jeg slangen når jeg fyller vann også... Så om jeg gjør det samtilig så er jeg vel trygg?

Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap