Noen som vet navnet på de japanske karene de har i tropehagen?

Hei jeg var en tur innom tropehagen zoo og så et akvarium jeg likte veldig godt. Det var HELglass uten silikon (fordi kantene var buet) men jeg husker ikke navnet på produsenten, det var fra Japan eller Kina eller noe sånt og begynte på R, tror det var noe som lignet på "richon" eller noe sånt. Jeg har ikke sett noen andre akvarier med de målene så det var egentlig perfekt (83,5 x 37 x 52). Er det noen som kan hjelpe meg?
Nano-kar?
Er det et Nano-akvarie du mener? Disse heter cocoon.
nei et vanlig et med målene 83,5cm x 37cm x 52 cm
Mufcy
Hei jeg var en tur innom tropehagen zoo og så et akvarium jeg likte veldig godt. Det var HELglass uten silikon (fordi kantene var buet) men jeg husker ikke navnet på produsenten, det var fra Japan eller Kina eller noe sånt og begynte på R, tror det var noe som lignet på "richon" eller noe sånt. Jeg har ikke sett noen andre akvarier med de målene så det var egentlig perfekt (83,5 x 37 x 52). Er det noen som kan hjelpe meg?

"Resun" og de er fra Kina. Ikke så verst, jeg har kjøpt et 63l m/alt utstyr- 700kr, det var verdt den prisen
Det er garantert et Resun akvarie. Jeg kjøpte en 226 liter av merke Resun hos Tropehagen en gang. Det er kinesisk merke, og de er akkurat slik du beskriver, uten "sømmer" eller silikonfuger, men i helstøpt glass med svakt buede fronthjørner. De er pene å se på, det er jeg enig i.

Men....Jeg ble ikke så imponert over kvaliteten på armaturet da. Alt er i helplast, til og med hengslene til armaturet er av plast (!). Og armaturet sitter fast i øvre plastramme på karet, du får det ikke helt av. Det vippes opp når man jobber i karet bare. Men det med hengslene var altså et stort minus etter min mening, da de lett knekker etter en tids bruk.
Takk for svar Noen som har andre erfaringer med Resun?
Jeg syns de er veldig rimelige (et akvarie på 83,5x37x52cm 160l? med bord pumpe og annet for 2200kr, er ikke det billig?)
Det høres jo ikke verst ut, men jeg kjenner ikke kvaliteten på utstyret... Var det på Bystasjonen de hadde dette tilbudet?
Resun er ett merke som Tropehagen selger mye av. Fordelen er en lav pris, ulempen er en kvalitet som ikke topper lista.

Karet; De buede hjørnene gjør det dønn umulig å rense glasset med skrape eller algemagnet. Svamp\ vatt er derfor det som må til.
Har ikke hørt om alvorlige lekkasjer ennå fra fuger.
Møbel; Billig, enkelt, men greit nok. Bør ikke utsettes for alt for mye søl, siden dette er laminert spon.
Armatur; Har sprettet opp ett par slike, og regelrett fått sjokk. Kablene som brukes, er avissolert\ montert for hånd. Dette innebærer at dette ikke er noe presisjonsarbeid, og i begge armaturene jeg har demontert, har det vært stor brannfare på grunn av for mye issolasjon som er fjernet. Den ene kabelen hadde 2-3 cm åpen leder, noe som er helt uakseptabelt.
Fordelen er den store fôrluka, som gjør det enkelt å gi fiskene mat fra flere sider.

2200.- for hele oppsettet er en pris midt på treet. Husk på at utstyret som følger med er i minste laget, og av billigste merke. Forsøk å bytte til større pumpemodell, selvsagt ved å betale mellomlegget mellom modellene.
Ja det var på Bystasjonen/Bergen storsenter
Kar med bua glashjørner
Eg kjøpte eit av disse akvariene i heilglass på tropehagen/bystasjonen. Det sprakk få minutt etter at det var fylt med vatn.

Sannsynlegvis er det eit problem med sjølve heilglas-konseptet. Når smelta glas størkner, trekker det seg litt saman og bøyen kan kanskje sette opp spenningar i glaset. Akvariet mitt sprakk langs dei fire bøyde kantane på botnen.
Men hvis alle karene hadde vert så ille, så ville de vel trukket de inn.
De er veldig fine og har perfekt mål, alle kan jo vel ikke være like dårlige, eller?
Ikkje godt å seie
Tropehagen hadde ikkje høyrd om liknande tilfeller, så kan godt vere at sprekken i mitt var tilfeldig, men mona o nevner også at resten av utstyret var av dårlig kvalitet når det vart solgt som sett, så eg er litt skeptisk.

Men jo, eg kjøpte det av same grunn som nevnt her. Fordi det var fint og hadde akkurat rette måla. Slikt held salet deira gåande.
Mufcy
Men hvis alle karene hadde vert så ille, så ville de vel trukket de inn.

He-he, når hørte du sist om en produsent av et billigmerke som trakk varen fra markedet fordi det ikke var særlig høy kvalitet på det?
har ikke hørt at noen har hatt problemer med sine Resun akvarier... at de sprekker kan være en ren tilfeldighet.. akvastabil sine sprekker de og... man kan jo aldri garantere at et akvarium ikke sprekker!
men det akvariet jeg syns er meget bra er Eheim sitt MP akvarium..
Det koster flesk og da.. f.eks 20.000,- for et 270L :/ m/bord og lys..

Men man får jo det man betaler for..
Jeg forventer ikke at en sjokolade på Nille til 10,- smaker like godt som Freia sin Melkesjokolada
Mufcy
Takk for svar:) Noen som har andre erfaringer med Resun? Jeg syns de er veldig rimelige (et akvarie på 83,5x37x52cm 160l? med bord pumpe og annet for 2200kr, er ikke det billig?)

Billig jo da... Men karet er vel ikke 160 liter?
Er rimelig sikker på at det karet du beskriver her er det samme som jeg selv har, og det er faktisk bare 121 l. Men det er sånn det blir når de som lager reklamen regner ut målet på eskene.......
Am-top pumpe?
men det akvariet jeg syns er meget bra er Eheim sitt MP akvarium..
Det koster flesk og da.. f.eks 20.000,- for et 270L :/ m/bord og lys..

Eller ca 14000 for et 720liter med 8xT5 armatur og bord, dersom du henter det på havna i Tyskland.
Marekatt
[QUOTE=Mufcy]Takk for svar:) Noen som har andre erfaringer med Resun? Jeg syns de er veldig rimelige (et akvarie på 83,5x37x52cm 160l? med bord pumpe og annet for 2200kr, er ikke det billig?)

Billig jo da... Men karet er vel ikke 160 liter?
Er rimelig sikker på at det karet du beskriver her er det samme som jeg selv har, og det er faktisk bare 121 l. Men det er sånn det blir når de som lager reklamen regner ut målet på eskene.......

Men hva er de virkelige målene da?
Mufcy
Men hvis alle karene hadde vert så ille, så ville de vel trukket de inn. De er veldig fine og har perfekt mål, alle kan jo vel ikke være like dårlige, eller?

Kanskje jeg heller kjøper en Juwel 125, det er jo nesten de samme målene, men jeg får jo ikke m bord for samme prisen, heller ikke runde kanter. Hva syns dere?
Om målene du oppgir stemmer, stemmer også volumet på karet. Enkel matematikk

Jeg ville uten ett fnugg av tvil valgt ett Juwel-akvarie i stedet for Resun. Du får bedre filter\ varme (selv om det ikke er optimalt i mine øyne), mye bedre lys, og ett kar som generelt er bedre gjennomført
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap