Juwelrockbakgrunnen min er blitt rosa.

I går gikk det ene lysrøret til akvariet mitt, og var i dag på dyrebutikken og kjøpte et daglysrør og et plantelysrør.
Det er tydeligvis mye blått og rødt i plantelysrøret for bakgrunnen ble helt rosa.
Er alle plantelysrør i denne fargen, eller finnes det også i andre farger?
Lysrørene er av merket Sera.
Inaktiv bruker
Rødt og blått er det lyset som plantene klarer å utnytte best til fotosyntese, så jeg vil tro at de fleste planterør kun har disse fargene. Men visst du finner et rør med kun en av fargen vil nok ikke bakgrunnen bli rosa.
Tusen takk for svar.
Det er vel kankje en fordel for plantene at begge de fargene er med i lyset da?
Får se om jeg klarer å venne meg til den rosa fargen, ellers får jeg finne et med bare en av fargene.
Jeg er ikke veldig glad i rosa, iallefall ikke så mye.
De fleste rene plantelysrør har et svakt rosaskjær i fargen. Dette har med hvilke farger i lyset plantene best kan utnytte i sin fotosyntese. Det er bare slik det er

Jeg har gjerne kun et rør i noen armaturer, og da nettopp et slikt plantelysrør. Jeg bryr meg ikke om at de er rosa i skjæret, for min erfaring er at de gir velsignet lite alger Så jeg liker dem, jeg
Jeg bruker Hagen Flora-Glo i mange kar, og de karene er stort sett algefrie. F.eks. i en 63 liter har jeg brukt kun Flora-Glo i snart ett og et halvt år, og det har aldri vært alger i det karet.

I en 128 liter strevde jeg i månedsvis med fæle, lange svaiende alger overalt. Jeg holdt på å bli sprø! Så demret det litt for meg at problemene begynte da jeg satte inn lysrør nr to der... I dette armaturet satt det tidligere kun et Flora-Glo rør. Men så skulle jeg liksom bedre lysforholdene da, og kom på "den gode idèen" å sette inn et dagslysrør med 6500 K, i tillegg det Flora-glo som satt der. Algene innvaderte karet og tok kvelertak på plantene. Alt så ut til å gå rett vest, og jeg var i ferd med å gi opp kampen...

Til slutt tok jeg ut dagslysrøret, og etter bare en uke var alle algene borte! Plantene ser friske og fine ut, og selv om det ikke er rasende fart på veksten, så klarer de seg bra med et rør merkelig nok. Jeg synes faktisk planteveksten har tatt seg opp nå som de kun har ett rør, og alt ser friskt og grønt ut.
Tusen takk for svar.
Dette er et 240 liters akvarium med 2 lysrør på 38W hver.. Igår, da det ene lysrøret var borte syntes jeg det var veldig mørkt der. Hadde bestemt meg på forhånd at når jeg måtte skifte, så skulle jeg prøve å få tak i et plantelysrør.Da det er 38W, så er ikke utvalget veldig stort, så jeg fant bare det ene.
Anbefaler du meg heller å ha to slike i stedet for 1 dagslys og 1 plantelys for å hindre algevekst?
Har fått en god del grønnalger der den siste måneden. (Monterte reflektorer der for 1 måned siden). Mulig det er blitt veldig lyst etter det og at jeg burde gå ned på lystiden?
Ellers tror jeg ikke man kan ha tilkoblet bare 1 lysrør der, tror det må være to. Det er et Juwelarmatur.
38W rør er 1047mm, altså det samme som en del av Hagens rør på 40W (disse 2 W-ene er ikke noe problem for elektronikken).
Hagen kan skaffes i følgende varianter:
Flora-glo (planterør, 2800K)
Sun-glo (4200K, meget varmt lys, med mye gult)
Life-gloII (6700K, dagslys, svært bra rør)
Power-glo (høykelvinsrør, 18000K, men fremdeles ett behagelig lys)
Aqua-glo (høykelvinsrør, 18000K, men med "høyt" innslag av rødt. Jeg likte ikke dette lyset spesielt godt).

Har forresten linket rett til rette lengdene\W for din del.

Har selv brukt alle, utenom flora-glo (denne kommer snart den og). Er meget fornøyd med SG, LG, og PG.
Hjertlig takk for svar.
Det andre lysrøret, dagsysrøret som jeg satte inn er på 6000K og ganske nøytralt i fargen.
Hvilken av de du linket til ville du ha kombinert med dette?
Tenker også utifra planter og alger.

De stakkars Indiske glassmallene er også blitt rosa.
Rosa glassfisk :p Nå har jeg hørt det og

Jeg ville gått for LG, dersom du vil ha normalt lys i karet.
Om du vil ha ett varmere lys, er SG flott.
Ett noe kaldere lys, som også holder plantene litt nede (tettere, mer naturlige planter), er PG konge.

For de aller fleste, er LG det mest ideelle valget
Tusen takk.
Da får jeg forsøke å holde ut den rosa fargen til det blir lønningsdag.
Gleder meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap