Giftig akvarieutstyr?

I går hadde jeg en tragisk dag med overflytting av noen tetra til nytt kar pga yngel.
Karet ble vasket med svamp og rent vann, og alt utstyr ble skylt under rennende vann. Det samme med sanden. Av vann benyttet jeg 60% fra etablert akvarie og resten nytt vann med aquasafe. Temperaturen var også rett. Etter noen timer begynte de å stryke med som fluer.
I dag har jeg gått over utstyret og på enden av varmekolben(Resun) er det en avtagbar gummi knott. Denne lukter det veldig gummi av: Nærmest stinker. Det kan umulig være bra. Vet ikke helt hva jeg skal tro. De som ble tatt ut lever.
Var dette brukt utstyr? Tenker spes på sand og filter. Hvis dette blir stående for lenge uten å være i bruk, så råtner det, og blir rene giften...
Alt var nytt. Kjøpte en sånn pakke siden jeg trengte det litt fort.
Sanden var til overs etter de andre karene mine. Har ikke hatt problemer med den tidligere.
Det virker som at du har hatt en klassisk nitrit forgiftning.

Testet du vannet for nitrit?
Jeg har testet vannet.
Nitrit tar tid. Umulig etter 2 timer uten foring på 50 liter vann. Fisker tåler jo flere timer i en liten plastpose. De stresset heller ikke rundt.
Når jeg stakk nesen oppi karet var lukten av kjemikaler mer fremtredende enn lukten av akvarievann. Kjente det også når jeg åpnet esken. Det luktet veldig nytt. Satte derfor ikke på den heldekkende toppen.
Og du er sikker på at du ikke introduserte fiskene til et temperatursjokk?
Jeg har forresten lest et sted at svarte gummideler kan avgi giftstoffer... Tror det sto på en lysbilde-visning fra et stort oppdrettsanlegg... Hvis det er en feilproduksjon, så er det jo mulig at den avgir mer giftstoffer enn normalt...
Det kan være mye lugubert i den sanden du har brukt hvis den har vært i et kar uten vann i en stund, men det har den kanskje ikke?

Det høres litt drøyt ut at noe som lages for et akvarium skal avgi masse farlige giftstoffer, men man vet jo aldri. Dog er neppe lukta noe å gå på, det meste i et akvarium lukter jo lugubert :P
Ikke noe temperatursjokk heller. Og sanden var tørr fra posen før vasking.
Jeg la merke til at noen av fiskene begynte å oppholde seg i overflaten før de begynte å krepere. Tyder på at det er noe feil med vannet, men PH og nitrit er det ikke.
Dette var en nødløsning, men siden jeg har både akvarievann og filterslam, regnet jeg med det burde gå bra.
Det er kanskje flere gode grunner til å la et nytt akvarium godgjøre seg enn nitritproblematikken? Ikke vet jeg om de bruker giftfri silikon i Kina og om gummiknotter er problemfrie. Nå har jeg tatt av knotten på kolben, men satt på toppen. Åpner jeg luken og stikker nesen nedi, lukter det plast. Tør ikke ha fisker i her før dette har gitt seg. Men synes også det er rart at akvarieutstyr skal være giftig.
Svart gummi
Jeg har også den varmekoblen som følger med Resun karene og har ikke opplevd noe dårligt med den. Fiskene mine liker godt og ligge under den og sove.......
Jeg og er inn på det at de er sanden
Jeg har vondt for å tro at det er denne gummien som er synderen. Du skal ha mektig stor utsikkelse av eventuelle gifter (som jeg tviler på finnes i en vare beregnet og designet for akvarier) for at fiskene skal daue så fort.

Jeg tenker følgende mulige årsaker:
-Den brukte sanden inneholder haugevis med døde bakterier. Disse skal brytes ned slik alt annet biologisk i karet. Dette gir en rask og voldsom stigning av ammoniakk, spesielt om en benytter noe som inneholder filterbakterier i tillegg. Disse starter omgående jobben, og verdiene kommer ut av kontroll i løpet av kort tid.
-Vannet inneholdt alt for lite O2. En del tappevann er så og si uten surstoff, og da skal det gjennomluftes en stund før dette er fiskevennlig.
-Variasjon i temp, ph, gh, og forurensinger ble for brå for fiskene, kombinert med stress fra flytting+++

Hvilken av disse som er mest trolig, er ikke enkelt å si uten å ha fått målt tingenes tilstand selv.
Da må en vel trekke konklusjonen at avgassing fra nytt kar og utstyr ikke er årsak nok i seg selv.
Sanden var ubrukt, men kan kanskje inneholde bakterier alikevel. Og kanskje ble det for mye nytt vann. Eller en kombinasjon av flere ting. Det er ikke godt å si.
Jeg får starte på nytt og bruke god tid denne gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap