Fluval-pumpe
Inaktiv bruker
Hei. Har akkurat anskaffet oss en ny fluval-pumpe til det nye akvariet vårt, men det støyer noe helt forferdelig! Er dette vanlig? Og i tilfellet ikke, hva kan være årsaken til alt bråket?
Og så er det en ting til. I Juwel-akvariet vårt er det veldig dårlig strømning gjennom pumpa. Vi har nettopp renset HELE pumpa og byttet filtre, er det likevel normalt at de medfølgende pumpene ikke fungerer like bra som de man kjøper separat? Hvis ikke, hva tror dere er grunnen til at pumpa vår i Juwel-akvariet ikke fungerer så bra?
Tusen takk for alle svar
Og så er det en ting til. I Juwel-akvariet vårt er det veldig dårlig strømning gjennom pumpa. Vi har nettopp renset HELE pumpa og byttet filtre, er det likevel normalt at de medfølgende pumpene ikke fungerer like bra som de man kjøper separat? Hvis ikke, hva tror dere er grunnen til at pumpa vår i Juwel-akvariet ikke fungerer så bra?
Tusen takk for alle svar
Postet 20.05.07 kl 00:30
Postet 20.05.07 kl 00:35
Inaktiv bruker
Fluval 3+, er det detaljert nok? :S :P
Postet 20.05.07 kl 00:44
Fluvalpumpa støyer nok litt, men siden du reagerer på lyden er det nok noe feil. Den skal ikke bråke nevneverdig mye. En svak summing er ikke uvanlig, men når det karaktiriseres som støy er det nok noe galt med den. Er den kjøp0t helt ny, hadde jeg nok levert den tilbake. Er det en brukt pumpe kan det være en idè å bytte impeller på den.
Postet 20.05.07 kl 01:13
Fluvalpumper skal ikke støye! Jeg vet vel ikke av noen mer stillegående innvendige pumper (jeg kan ha akvarium på soverommet når jeg bruker denne pumpa!). Det er likevel noen ting jeg vet om som kan få pumpa til å støye:
- Hvis du bruker diffusoren (den som gjør at du får med luft i vannet som strømmer ut).
- Hvis du har utstrømmen over vannoverflata
- Hvis pumpa er møkkete rundt rotoren/impelleren
- Hvis pumpa er i ferd med å gå tett (har egentlig ikke opplevd dette så mye med Fluval, men på Juwelfilteret høres det veldig godt).
- Hvis noe ligger og vibrerer oppå akvariet, evt. at pumpa vibrerer mot noe
- Hvis det er luft inni pumpa som ikke kommer ut. Dette har jeg egentlig bare opplevd på eldre Fluvalpumper (de jeg har kjøpt brukt), og ikke de jeg har kjøpt som nye. Men, da har også vannstrømmen ut ikke vært den beste heller.
Når det gjelder Juwel-pumper, har jeg hørt flere klage over at disse pumpene er altfor dårlige. Selv har jeg kun en slik, og den fungerer greit nok, ihvertfall når den ikke tettes igjen av sandsnegler. Men det må jeg til gjengjeld rense opp i nesten hver uke. Hersens møkkasnegler! Så, ja, jeg tror det er normalt at Juwel-pumper fungerer dårligere enn de man kjøper inn ved sidenav.
- Hvis du bruker diffusoren (den som gjør at du får med luft i vannet som strømmer ut).
- Hvis du har utstrømmen over vannoverflata
- Hvis pumpa er møkkete rundt rotoren/impelleren
- Hvis pumpa er i ferd med å gå tett (har egentlig ikke opplevd dette så mye med Fluval, men på Juwelfilteret høres det veldig godt).
- Hvis noe ligger og vibrerer oppå akvariet, evt. at pumpa vibrerer mot noe
- Hvis det er luft inni pumpa som ikke kommer ut. Dette har jeg egentlig bare opplevd på eldre Fluvalpumper (de jeg har kjøpt brukt), og ikke de jeg har kjøpt som nye. Men, da har også vannstrømmen ut ikke vært den beste heller.
Når det gjelder Juwel-pumper, har jeg hørt flere klage over at disse pumpene er altfor dårlige. Selv har jeg kun en slik, og den fungerer greit nok, ihvertfall når den ikke tettes igjen av sandsnegler. Men det må jeg til gjengjeld rense opp i nesten hver uke. Hersens møkkasnegler! Så, ja, jeg tror det er normalt at Juwel-pumper fungerer dårligere enn de man kjøper inn ved sidenav.
Postet 20.05.07 kl 12:53
Postet 20.05.07 kl 12:56
Postet 20.05.07 kl 19:12