Reklamasjon på filter, hva burde man ha krav på?

Hei alle, jeg har hatt problemer med støy på et Tetratec EX 1200 utvendig filter, har hatt litt om selve problemet i en egen tråd..

Kort sagt er saken at jeg kjøpte et filter som støyer kraftig, har vært hos noen andre som har samme filter og hørt på det med egne ører for å si det slik.. og det er helt stillegående.
Det samme skriver alle her inne som har samme filter.
Det skal være stillegående så det burde ikke være noe tvil
om at det er noe galt med mitt filter.

Butikken nekter å sende meg et nytt filter uten at jeg sender
inn mitt først, fordi de vil feilsøke på det før de leverer ut et nytt.
Greit nok, men da skal vel butikken dekke kostnadene mine som vil være:

1. returporto
2. evt svamper jeg må kjøpe til et midlertidig filter for å holde akvariet i drift mens man venter på nytt filter, samt mens bakteriekulturen bygger seg opp på nytt igjen.
Dette må jo gjøres, man må jo ha et fungerende filter i akvariet!

Er ikke dette riktig, har noen returnert et filter før og hvordan foregikk det?

Må jo lure litt på hvordan det vil gå for noen som kun har ett filter som de er nødt til å returnere..!

Alternativt så kunne butikken sende meg kun et nytt pumpehode slik at jeg kan prøve å bytte ut det med en gang og slippe at bakteriekulturen dør ut.
Men da må jeg gå med på å betale for dette pumpehodet om det skulle
vise seg at feilen ikke ligger her, ikke helt heldig det heller.

Jeg vet ikke nok om utvendige filter til å si om et problem med skarp støy skyldes motoren, men vil jo tippe det, men da må jeg altså ta sjangsen på dette og risikere å måtte betale om jeg tar feil.

Tror noen at et problem med støy kan ligge i bøtta eller er det med ganske stor sikkerhet motorhodet?
Kjekt å vite om jeg må ta sjansen på la de kun sende meg motorhodet..

Hadde vært veldig greit å få noen meninger eller erfaringer rundt dette, det er jo tross alt litt spesielt å reklamere på ting som et akvariefilter iom dette er noe man faktisk ikke kan klare seg uten.
Plussmedlem
Hei.
Synd du har problemer med Tetratec'en din.
Jeg har heldigvis vært heldig med min. Den er veldig stille. Juwel'en som leverer 1500 m3/h og som sitter innvendig i karet "bråker" mere. Den er egentlig ganske støysvak den også, egentlig.

Når det gjelder:
1. Returporto; så sier Forbrukerkjøpsloven at utbedring skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for deg. Det betyr at så lenge det er en feil på pumpa, så skal selger betale porto.

2. Når det gjelder svamper med bakteriekultur, så tror jeg ikke du kan kreve erstatning her. Selgeren har ikke solgt deg bakteriene
Du kan kreve at selgeren gir deg en ny tilsvarende gjenstand, eller at selgeren retter mangelen. Det er du som kan velge om du vil ha en ny vare, eller om den skal repareres.
MEN, selgeren kan kreve å få reparere i stedet for å gi deg en ny vare dersom det er umulig å fremskaffe en ny eller hvis dette det vil medføre en urimelig kostnad. Dette gjelder som regel dyrere produkter som tv'er, hvitevarer, mobiltelefoner etc.
Antar at du har kjøpt i en nettbutikk, for hadde du kjøpt i en vanlig forretning så hadde det sikkert vært litt enklere. Da kunne du ha fått byttet pumpehodet litt raskere - før bakteriene "tar kvelden".
Som hovedregel har du krav på at selgeren gir deg en lånegjenstand i mellomtiden dersom omlevering eller reparasjon tar mer enn en uke. Så da kan du sikkert kreve å få låne et pumpehode i mellomtiden. Og så lenge et filter er meget viktig for fiskenes ve og vel, så burde lånegjenstanden komme før du sender inn den "gamle".

Selgeren har kun to forsøk på å rette opp mangelen. Håper ikke det blir nødvendig da

Lykke til!
Kjøpsloven finner du på www.lovdata.no
Det tar en del tid å lese gjennom alt og finne akkurat det man leter etter.

Siden du snakker om å sende, antar jeg det er snakk om nettbutikk?
Jeg vet ikke helt om du liker forslaget mitt, men jeg foreslår det likevel ettersom jeg er stor tilhenger av å ha "backup" og alltid være sikret mot kriser
Jeg ville rett og slett kjøpt et helt nytt filter, brukt det gamle filtermaterialet (som er innkjørt) og brukt dette nye filteret istedet. Ikke noe problem å bare flytte over filtermedier.
Så kan du returnere det defekte filteret, og vente på nytt, eller kreve kjøpet hevet og pengene tilbake. Om du får nytt, så har du et reservefilter i bakhånd om noe skulle skje en annen gang. Eller kanskje du har flere akvarier (eller har planer om det?) så du kan bruke det der?

Jeg opplevde en gang at et Eheim filter stod dønn stille etter et vannbytte og en filter-rens. Samme hva jeg gjorde, så var det livløst og startet ikke opp igjen. Ikke en lyd, ingen motor som summet. Jeg holdt på i over to timer, sent på natten! Til slutt ga jeg opp, hentet reservefilteret mitt (et likedant Eheim-filter) og flyttet over alt filtermaterialet og satte det i gang.
Det er i sånne tilfeller man priser seg lykkelig over å ha en reserve

Men jeg vet at ikke alle deler den oppfatningen, siden det koster litt penger å kjøpe inn en slik backup...Men for meg er dette overhodet ikke bortkastede penger, men tvertimot en forsikring som er gull verdt
Lovverket sier at du skal ha dekket alle kostnader relatert til reklamasjonen. Dette være seg returfrakt, i all hovedsak.
Jeg har sterke tvil til at noen butikker vil dekke kostnader til andre filtersystemer, siden dette er noe de må ta av egen lomme. For tetra kommer ikke til å betale for ett annet midlertidig filtersystem

Tilbudet du har fått om nytt pumpehode, tilsendt uten mer dall, er ett godt tilbud. Sjangsen for at problemet ikke befinner seg i denne delen av pumpa er vel 5% eller så.
Dette er en modell på reklamasjon jeg mer enn en gang selv har benyttet, spesielt innenfor data.
Forholdet blir der det samme; ryker en av minnebrikkene, som var kjøpt i sett, får jeg tilsendt ett nytt sett.
Viser det seg at det ikke var minnet som var defekt, sitter jeg der med dobbelt sett minne, og noen kroner i fraktutgifter.
Det er en sjangs jeg tar, for å holde maskinen i live
Tilfeldig bekjentskap
© Susann Wedul Gundersen
Reklame for plussmedlemskap