Flubenol 15/PraziPro

Hva er forskjellen på disse?
Er begge gode å ha i bakhånd?

Når man medisinerer med Flubenol kan man da ta fisken i et mindre kar, eller må man medisinere i det karet de går i?
Donald
Når man medisinerer med Flubenol kan man da ta fisken i et mindre kar, eller må man medisinere i det karet de går i?

Du må selvfølgelig medisinere der de går. Ellers er det stor risiko for at hva de nå enn lider av for parasitter bare smitter tilbake igjen når fiskene settes tilbake igjen.
Ja, høres logisk ut det

Eneste jeg tenkte på var tarmparasitter og lignende.
Er disse nødvendigvis i selve karet også?

Jeg kjørte nylig en kur mot orm på noen Kardinaltetra. Dette var bare et problem på Kardinalene(i hvert fall foreløpig).
Det var full suksess.
Donald
Ja, høres logisk ut det:-) Eneste jeg tenkte på var tarmparasitter og lignende. Er disse nødvendigvis i selve karet også? Jeg kjørte nylig en kur mot orm på noen Kardinaltetra. Dette var bare et problem på Kardinalene(i hvert fall foreløpig:-D). Det var full suksess.

Jeg går alltid ut fra at de fiskene som er mest belastet av parasitter, er den som har tatt det med inn i karet... Men parasitter er veldig smittsomme, så hadde du bare behandlet de som var synlig belastet, så ville du nok ikke blitt kvitt problemet...
Donald
Ja, høres logisk ut det:-) Eneste jeg tenkte på var tarmparasitter og lignende. Er disse nødvendigvis i selve karet også?

Ja du fjerner ikke problemet ved å fjerne fisken Parasitter formerer seg, og gjerne utenfor kroppen til den fisken du ser er rammet. Parasitt- eller innvollsmark-egg i grusen/bunnlaget, i vannet osv. Det er slik de sprer seg.

Diskus og scalare for eksempel, som på typisk ciklidevis går og beiter på bunnen etter mat, napper samtidig i seg haugevis av egg fra parasitt og innvollsmark dersom det finnes i èn smittet fisk i karet.... Er èn rammet, så er alle det. Eller de skal behandles som de er det, og karet må behandles i sin helhet.
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Aasen
Reklame for plussmedlemskap