Tetratec IN 600 pluss

Hei og god søndags morgen til alle.

Kjøpte for to uker siden et "akvariesett". Må ha et akvarie her ved datan også. Har kun hatt en yngel kar her, men det er tatt ned - var så lite.

Akvariet er på 61 liter. Filterpumpa som fulgte med er en Tetratec IN 600 pluss.
Akvariet står på innkjøring. Ingen beboere ennå. Planen er å ha et par ancistrus i. (om nå forretningen klarer få dem inn....)
Utseendemessig og lydmessig ser pumpa grei ut den. Men hvorfor sitter jeg likevel her og ikke har noen god følelse for denne pumpa.....?

Føler meg dum. Men okey. For meg ser det da ut som om det er kullfilter som sitter i denne orginalt..... Eller lages det svarte filtere til denne typen pumpe?
Jeg kan selvfølgelig kjøpe filtermatter i "løsvekt" og tilpasse pumpa - så føles det mer rett.
Men disse "løsboksene" som skal være så geniale ved at man slipper ta ut pumpa av akvariet for sjekk/rens. Hvor geniale er nå de spør jeg.
Synes det virker noe "knotete" jeg. Enten sitter de så fast at man må røske slik at fremtidige partikler vil nå løsne og spre seg mindre pent i akvarievannet.
Eller. Etter litt slik behandling over tid- sitter da boksene så løst at de slett ikke vil holde seg på plass?

Noen med erfaring?

Hm. Mon tro om jeg ikke skal skaffe meg en Fluval.

mvh
Har selv hatt samme filter, eller faktisk alle de eldre IN-pumpene
De er ikke det jeg vil definere som verdens beste pumper. Dette med boksene du trekker fram, er en del av problematikken. Etterhvert som de tas ut en del ganger, løsner de bare mer og mer fra festet, og til slutt ligger de å dupper på bunnen av karet.
På den ene jeg hadde, måtte jeg til slutt lage en ordning der en nylontråd festet til sugekopper hold dritten på plass.

Pumpa er heller ikke akkurat enkel å holde ren. Fremme på denne justeringsmekanismen, vil det samle seg masser av dritt inni kanalene. Å rense disse går, men det er plundrete, og en må aliere seg med små børster.
Den saken vannet kommer ut av på toppen er ennå værre, endte med at jeg brøt fra hverandre mine (bevist) for å kunne rense.

Svampene er forresten sorte uten at de er mettet med kull

Personlig hadde jeg enten solgt filteret, eller lagt det i en skuff
Takk Frank.

Du feide bort den lille tvilen jeg hadde (til å skaffe en annen pumpe).
Jeg får ta en tur innom en nettbutikk og bestille annen filterpumpe.
Like greit å ordne dette nå, isteden for å få problemer når der er beboere i karet.

Og lærte nå at det finnes svart filtermaterialer, som ikke er med kull.

Selger ikke. Kan ikke pakke på andre problemer med viten og vilje. Nei. Pumpa får legges til i resten av samlingen med diverse utstyr som kan være kjekt å ha.

mvh
Jommen va æ hældig.
Fant ut at æ sku sjekk i diverse bortlagt utstyr før æ klikka på "kjøp".
Og hva lå der? Jo jo men sann, to Fluval 3! Og to pakka med filtersvamp.

mvh
Lillian Ulriksen
Jommen va æ hældig. :-) Fant ut at æ sku sjekk i diverse bortlagt utstyr før æ klikka på "kjøp". Og hva lå der? Jo jo men sann, to Fluval 3! :-) Og to pakka med filtersvamp. :-) mvh
Du har det sånn du også, at ting bare dukker opp uten at du viste at du hadde det fra før av, ser jeg
Er vel en del av det å være litersjuk, det

Bestilte selv 3 proflow svamper nylig, og hva tror du jeg finner når jeg skal legge de sammen med annen filtermasse som er på "vent" ? Joda, der lå det 3 nye slike å ventet
Litersyke eller Alzheimer ligth - vet ikke riktig. Men godt å høre at det er et normalt symptom for akvarister.
Etter to år som akvarist har man fått litt kunnskap (mye via dette forum) og endel utstyr har blitt byttet ut - til noe bedre.
Fluval innvendig ble til Eheim utvendig etter en tid.
Er nok en "samler", vanskelig å kaste/selge/gi bort. Ting kan være kjekke å ha....
Så Tetrac pumpa havner på samme plass i kjellerboden som alt annet kjekt å ha utstyr har havnet.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap