NY: Fisketransport-kasse med håndtak
Fishbox system
Denne boksen så utrolig smart og gjennomtenkt ut. Med håndtak og alt.
Nesten som en fiskekoffert Transporten blir langt enklere enn å bale med poser osv. Den finnes i tre størrelser.
Denne har jeg bestilt meg, og akter å ta med på neste auksjon!
Jeg har bestilt både str SMALL og LARGE, for med den lille følger det med isoporkasse og det passer perfekt når jeg skal kjøpe Corydoras på en desember-auksjon.
Den i str small koster ca en hundrelapp (13,40 Euro)
Den er sannsynligvis ypperlig å ta med seg når man reiser langt for å kjøpe fisk fra butikk også, og oppbevare dem i på hjemreisen.
(Engelsk varebeskrivelse følger nedenfor bildet)
Article Description:
The Fish Box large with handle is a plastic tank, moulded from either polystyrene or polycarbonate, designed to keep fish in individual enclosures. The tank have inbuilt inlet and outlet port and can easily be combined with other tanks to form large holding systems. The polycarbonate version is suitable for laboratory use. Inside the tank is a partition wall. This partition wall makes 2 separate areas for filtering and outflow. The outflow can be closed by a plug and therefore the Fish Box can be use as an carrying box. In the partition wall are lockable flow holes. Also in the cover of the tank are lockable openings for feeding the fish or adding liquids to the water in the Fish Box. A practical carying handle makes this Fish Box idela for tranportation, e.g. from the dealer to your home.
The Fish box Sytsem is ideal for quarantine or for the treatment of diseases.The Fish Box can be built into large holding facilities where the water is treated in centralised filter systems. The side panels of the Fish box are unpolished, so that animals in basins standing next to each other cannot see themselves.
Fish Box System large:
+ Tank made from Polycarbonate
+ Dimensions: width: 35 cm, depth: 27 cm, height: 39 cm
+ Partition wall with lockable openings
+ Outflow pipe and plug
+ Cover with 3 lockable openings
+ unpolished side panels
+ incl. a practical carrying handle
+ The polycarbonate Fish Box can be autoclaved at 120°C
Fish Box System small:
+ Dimensions: width: 12 cm, depth: 16,5 cm, height: 17,5 cm
+ including a styrofoam box with removeable cover for longer transportation
+ Outflow pipe and plug
+ unpolished side panels
Denne boksen så utrolig smart og gjennomtenkt ut. Med håndtak og alt.
Nesten som en fiskekoffert Transporten blir langt enklere enn å bale med poser osv. Den finnes i tre størrelser.
Denne har jeg bestilt meg, og akter å ta med på neste auksjon!
Jeg har bestilt både str SMALL og LARGE, for med den lille følger det med isoporkasse og det passer perfekt når jeg skal kjøpe Corydoras på en desember-auksjon.
Den i str small koster ca en hundrelapp (13,40 Euro)
Den er sannsynligvis ypperlig å ta med seg når man reiser langt for å kjøpe fisk fra butikk også, og oppbevare dem i på hjemreisen.
(Engelsk varebeskrivelse følger nedenfor bildet)
Article Description:
The Fish Box large with handle is a plastic tank, moulded from either polystyrene or polycarbonate, designed to keep fish in individual enclosures. The tank have inbuilt inlet and outlet port and can easily be combined with other tanks to form large holding systems. The polycarbonate version is suitable for laboratory use. Inside the tank is a partition wall. This partition wall makes 2 separate areas for filtering and outflow. The outflow can be closed by a plug and therefore the Fish Box can be use as an carrying box. In the partition wall are lockable flow holes. Also in the cover of the tank are lockable openings for feeding the fish or adding liquids to the water in the Fish Box. A practical carying handle makes this Fish Box idela for tranportation, e.g. from the dealer to your home.
The Fish box Sytsem is ideal for quarantine or for the treatment of diseases.The Fish Box can be built into large holding facilities where the water is treated in centralised filter systems. The side panels of the Fish box are unpolished, so that animals in basins standing next to each other cannot see themselves.
Fish Box System large:
+ Dimensions: width: 35 cm, depth: 27 cm, height: 39 cm
+ Outflow pipe and plug
+ unpolished side panels
Fish Box System small:
+ Dimensions: width: 12 cm, depth: 16,5 cm, height: 17,5 cm
+ including a styrofoam box with removeable cover for longer transportation
+ Outflow pipe and plug
+ unpolished side panels
Postet 09.09.07 kl 00:35
Endret: 09.09.07 kl 00:38
Den så fiksen ut
Men selv så frakter jeg alltid fisker i isoporkasser når det er snakk om litt avstander. En av grunnene til det er at det er bedre for fiskene å transporteres i mørke, da de roer seg mer.
Så jeg likte ikke at boksen var gjennomsiktig. Det fulgte jo riktignok med isoporkasse på den ene, men da trenger man liksom ikke boksen
Men selv så frakter jeg alltid fisker i isoporkasser når det er snakk om litt avstander. En av grunnene til det er at det er bedre for fiskene å transporteres i mørke, da de roer seg mer.
Så jeg likte ikke at boksen var gjennomsiktig. Det fulgte jo riktignok med isoporkasse på den ene, men da trenger man liksom ikke boksen
Postet 09.09.07 kl 06:54
DonaldSå jeg likte ikke at boksen var gjennomsiktig. Det fulgte jo riktignok med isoporkasse på den ene, men da trenger man liksom ikke boksen:-)
Jeg synes den største fordelen var nettopp at den var gjennomsiktig. Man vil jo SE fisken, og kunne kontrollere at de har det bra og ikke er i ferd med å flyte opp med buken i været
Boksen er tryggere enn poser. Lettere å bære også, innbiller jeg meg.
En fordel at man slipper poser Poser kan gå hull i, de kan bli lekk og spesielt ved frakt av maller o.l. med stive finnepigger. Det skjer ikke med boksen. Boksen står støtt, en pose velter lett.
Om man vil frakte dem i mørke, ser jeg ikke noe problem - man kan tre en stoffpose rundt, legge et håndkle rundt, en søppelsekk som er klippet til, en pappeske osv osv, der håndtakene til fraktkassen likevel stikker opp og kan brukes til å bære i. Mulighetene er mange. Man kan også lage en isoporkasse selv som boksen passer akkurat nedi, om man vil isolere litt i kjølig vær og/eller få det mørkere i kassen.
En ting som alltid har irritert meg med å frakte fisk i poser, er at de velter lett og må lenes inntil noe for å stå riktig.
Postet 09.09.07 kl 10:24
Endret: 09.09.07 kl 10:25
Postet 09.09.07 kl 11:59
Fiskene og vannet skal være i boksen, ja. Posen skal man liksom slippe
Det kan også brukes som karantene-kar står det, hvis man velger den i str Large.
Det er på sett og vis et lite bærbart akvarium dette
Bakveggen er til filtreringsting, hvis man skal frakte langt, det stod noe om det. Det er derfor den ene veggen med rommet bak ikke er gjennomsiktig og har en liten rist nederst.
Det kan også brukes som karantene-kar står det, hvis man velger den i str Large.
Det er på sett og vis et lite bærbart akvarium dette
Bakveggen er til filtreringsting, hvis man skal frakte langt, det stod noe om det. Det er derfor den ene veggen med rommet bak ikke er gjennomsiktig og har en liten rist nederst.
Postet 09.09.07 kl 12:42
Endret: 09.09.07 kl 12:44
Er det noe elektrisk kobling til denne filtreringen, eller er det meningen at bevegelsen i boksen, ved transport, skal gjøre slik at vannet filtreres gjennom filteret?
Tror jeg holder meg til de gode, gamle isoposboksene jeg også, de isolerer jo både når det gjelder lys og temperatur, og jeg trenger ikke tenke på ekstra utstyr som stoffposer o.l. ikke går posene lekk heller, og de står helt stødig. Litt lat er jeg ja :0)
Tror jeg holder meg til de gode, gamle isoposboksene jeg også, de isolerer jo både når det gjelder lys og temperatur, og jeg trenger ikke tenke på ekstra utstyr som stoffposer o.l. ikke går posene lekk heller, og de står helt stødig. Litt lat er jeg ja :0)
Postet 09.09.07 kl 13:18
Til frakt av maller bruker jeg noen gjennomsiktige plastbeholdere(16 L, 10 D, 11 H) med blått lokk jeg enten kjøpte på Spareland eller Europris.
De er etter mitt syn geniale, og koster "ingenting". På lengre turer har jeg beholderene i isoporeske, som nevnt. En liten teipbit over lokket kan kanskje være en fordel, selv om jeg ikke har hatt problemer med at lokket har løsnet.
Litt OT dette, men det ble jo nevnt frakt av maller og poser.
De er etter mitt syn geniale, og koster "ingenting". På lengre turer har jeg beholderene i isoporeske, som nevnt. En liten teipbit over lokket kan kanskje være en fordel, selv om jeg ikke har hatt problemer med at lokket har løsnet.
Litt OT dette, men det ble jo nevnt frakt av maller og poser.
Postet 09.09.07 kl 13:39
Endret: 09.09.07 kl 13:40
Postet 09.09.07 kl 13:45
Postet 09.09.07 kl 13:59
Postet 21.09.07 kl 23:02
Postet 21.09.07 kl 23:51
Postet 17.02.09 kl 20:06
Hmm, fiks boks, men jeg ser ikke helt den praktiske verdien? Om man har den med på auksjon for å selge fisk må man jo også selge selve boksen og når den koster en 100-120 kroner er vel den praktiske nytteverdien relativt beskjeden? Eller er det noe jeg ikke får med meg her?
Som bruk i karanteneøyemål eller for å lage et cellekar, derimot...
Som bruk i karanteneøyemål eller for å lage et cellekar, derimot...
Postet 17.02.09 kl 20:30