Thermounderlag

Hei.
Hva er forskjellen på thermounderlagene, som blant annet webzoo selger.
Hobby Aquarium Thermounderlag og de som kun kalles Thermounderlag?
Det er ulikheter i størrelse og pris - men ellers?

mvh
Hva mener du? Vanlige thermounderlag til camping? Eller er det forskjellige typer akvarie-underlag?
Ett akvarieunderlag, er tynnere enn det en selv bruker som liggeunderlag.
Ellers er det bare prisen som er ulik
Hei.
Til akvarie.
De to "typene" webzoo selger er det altså ingen forskjell på - unntatt størrelse og pris. Ok. Takk for svar.
Den største som selges på nevnte nettbutikk, er 50x120cm. De selges kanskje ikke i større format? Da må det bli litt lappeteknikk for å tilpasse underlagene til et større akvarie da? Men de "går nok ingen vei" under tyngden av et stort akvarie, så det burde ikke bli noe problem.
Jeg driver og tenker igjennom - og samler inn priser og oversikt til et større prosjekt som endelig nærmer seg en realisering.
Ønsker være grundig - og vil bruke thermounderlag både under akvarie og også under bunnlaget.

mvh
Thermounderlag for akvarier flyter verre enn kork, så du må i så fall passe på å ha tjukt nok lag med bunnmateriale jevnt over hele nede i akvariet

Jeg bruker det ofte under helglass-kar (under karet altså, ikke oppi).
Better safe than sorry... et grovt sandkorn og bar glassbunn satt rett på, kan bli katastrofe. Et thermounderlag jevner ut slike ting. Faktisk holder det akvariets bunnlag noe varmere også, og det liker jo plantene.
Her er dama som vet å bruke mengder av grus/sand i bunn.
Takk for tips og delt erfaring Mona.
Antagelig blir det ikke et såkalt helglassakvarie. Det heller pr i dag mot et Akvastabil. (venter på svar fra "diverse" anngående pris, mål, frakt....)
Men.
Når jeg skal fylle opp med såpass store mengder vann i stua.......
Da er det bedre å overdrive litt istedenfor å spare de tross alt få kronene det vil koste å "innvistere" i thermounderlag.
Kunne vel brukt isopor. Men dama er lat, og ser heller for seg de nevnte mattene som ikke behøver noe forbehandling. (ja, må vaskes da) For om jeg har forstått dette rett, bør isopor varmebehandles noe for å unngå et akvarie "fyllt av hvite egg".
At underlagene isolerer er jo bare et pluss.

De svarte mattene under akvariet blir vel noe synlige? Ikke så pent kanskje. Men det finner vi nok en løsning på her.

mvh
Om du går for ett rammekar, trenger du ikke noe underlag her.
Karet er designet for å ha litt luft mellom flatt bunnlag, og glasset

Når det gjelder å bruke slike matter inne i karet, ville jeg nok valgt noe annet. En aquapad som det oftest kalles, er ikke spesielt tykk, og har dermed begrensede egenskaper med tanke på støtabsorbering.

En plate på 50*120 som koster ca 85 kroner, er ca 3 ganger så dyrt som en isoporplate på 60*120cm, i 3cm tykkelse
Jeg vet hva jeg hadde valgt
Takk for innspillet Frank.
Ok. Du gav meg litt å gruble på.
Selv om jeg er lat, er jeg ikke slurvete - og skal selvfølgelig legge ned alt grunnarbeidet som kan øke sikkerheten. Behandling av isopor kan jeg eventuellt finne fakta om her på forumet om jeg søker litt. Men prisen er uten betydning akkurat i denne sammenheng. Isopor eller thermo, blir bare en liten "fjert" i den samlede kostnaden for hele prosjektet.
Akvariets innbyggere og design er usikkert ennå. Min hjemplass begrenser mulighetene. Men jeg vet at jeg neppe går for et kar dekorert med mye stein. Planter og røtter er mer min stil - så langt iallfall. Og jeg har forstått det slik at det spesiellt er akvarier med mye stor stein som utgjør en større risiko for skader av bunnplata i akvariet.
Selve "møbelet" akvariet blir plassert på, blir helt spesiellt. En vegg imellom kjøkkenet og stua skal rives ned - og akvariet skal plasseres her. Veggen er 230 cm lang. Da min mann er snekker stoler jeg jeg på at han vet hva han skal gjøre i forhold til kvalitet/styrke på "benken" han bygger opp for å plassere akvarie på. Hans endelige valg av materialer og byggemetode blir avgjørende for om jeg legger underlag eller ikke.
Det jeg er nervøs for, selv om valget anntagelig blir et rammeakvarie, er at litt men jevnt vannsøl over tid, kan få foreksempel en skrue til å røre på seg.
Galskap egentlig, å hive seg ut i et for meg så stort prosjekt som dette. Men den som intet våger, intet vinner.

mvh
Må ha det inn med teskje. :-)
Hei.
Tilbake til denne min tråd igjen.
To spørsmål;

Jeg leste i svar til Caasberg under tråden Kommer dette innunder forsikring (diverse) i går -
at man ikke ikke skal legge underlag under rammeakvarier, at dette er feil, da glasset skal kunne sveve fritt.

Rett oppsett av et 720 liters Akvastabil akvarie blir da at man ikke bruker underlag under akvariet - men med fordel legger underlag oppi akvariet under grusen/sanda.
Jeg er her nå ute etter en bekreftelse på at dette med underlag under et slikt rammeakvarie er; helt feil og kan faktisk forårsake skade, ikke nødvendig da det ikke vil ha noen funksjon eller mener noen at dette skal eller bør legges?

Og.

Tre cm tykk isopor er sterkere og bedre enn de thermounderlagene man kan få kjøpt tiltenkt dette formålet?
Også når det er snakk om innredning av et akvarie uten særlig mye stein.

Valget er nå tatt. Det blir et Akvastabil 720 liters kar på meg.

mvh
"må ha det inn med teskje"
Ja, ha det avlastende underlaget inni karet. Står rammekaret på nettopp en ramme, kan en ha issolerene materiale på de åpne utvendige flatene, for å hindre varmetap dersom en ønsker det.

En 3cm plate av issopor tåler en god del mer punktbelastning før punktet når gjennom underlaget, kontra sitteunderlag.
Takk igjen Frank.
Da blir det slik, kun underlag oppi karet.

Det går i planleggning, diverse notater, undersøkelser av priser........... Og jo mer jeg setter meg ned og tenker på hver enkel ting, jo mer usikkerhet og spørsmål kommer opp. På tide å ta noen dagers pause nå.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap