Valg av Plantenæring Bunnlag
720 liter. Ved oppsetting/oppstart. Moderat med planter. Moderat vansklighetsgrad på plantene. Ikke varmekabler i bunn.
Hva slags plantenæring i bunnlag anbefales utfra egen erfaring?
Det finnes så mange ulike, i konsistens og pris;
Tropica Aquacare PLANTESUBSTRAT?
JBL Florapol?
Tetra bunnlagsnæring komplet?
Amtra Laterit granulat ?
Aqualine Busche Terralit?
Noe man bør være oppmerksom på ved bruk av plantenæring i bunnlaget?
mvh
Hva slags plantenæring i bunnlag anbefales utfra egen erfaring?
Det finnes så mange ulike, i konsistens og pris;
Tropica Aquacare PLANTESUBSTRAT?
JBL Florapol?
Tetra bunnlagsnæring komplet?
Amtra Laterit granulat ?
Aqualine Busche Terralit?
Noe man bør være oppmerksom på ved bruk av plantenæring i bunnlaget?
mvh
Postet 07.11.07 kl 15:37
Jeg har ikke brukt bunnlagsnæring rett og slett fordi jeg har flyttet mye rundt på plantene. Det er da lett å dra opp en del av næringen fra bunnlaget og det kan skape algevekst. Derfor har jeg heller brukt gjødseltabletter til de plantene som har stort rotsystem og som sjelden blir flyttet på. Stengelplanter og andre har måttet greie seg med den flytende næringen og det har fungert bra hos meg
Postet 08.11.07 kl 16:28
Takk for delt erfaring Tante Astrid.
Det ble til at jeg bestillte Aqualine Busche Terralit.
Denne brukte jeg ved oppstart av 220 literen - da jeg var helt fersking. Og det gikk bra. Greit med det man selv har god erfaring med. Men har jo ikke forsøkt andre typer, så kanskje er annet bedre å velge.
På mine andre kar, mindre i størrelse, har jeg derimot ikke brukt plantenæring i bunnlaget. Om jeg merket forskjell.... Tja vet egentlig ikke helt. Jeg velger å tro at der var en bedre start for disse plantene med plantenæring i bunnlaget. Men er ikke helt sikker egentlig. Det er jo så mange ulike forhold som spiller inn for plantenes vekst så det er litt vanskelig å trekke noen konklusjon når akvariene er så ulike i størrelse, belastning og belysning.
Jeg "er glad i grus" og har alltid et tykt bunnlag. Og jeg har flyttet lite rundt på plantene. De fleste plantene i 220 literen står der de stod da de ble satt ned. Og. De fleste har et voldsomt rotsystem etterhvert.
Men gjødselstabeletter høres ut som en god løsning som du skriver Tante Astrid. Jeg bruker i dag kun flytende plantegjødsel - og jerntilskudd.
Plantene er det jeg strever mest med i mine akvarier.
mvh
Det ble til at jeg bestillte Aqualine Busche Terralit.
Denne brukte jeg ved oppstart av 220 literen - da jeg var helt fersking. Og det gikk bra. Greit med det man selv har god erfaring med. Men har jo ikke forsøkt andre typer, så kanskje er annet bedre å velge.
På mine andre kar, mindre i størrelse, har jeg derimot ikke brukt plantenæring i bunnlaget. Om jeg merket forskjell.... Tja vet egentlig ikke helt. Jeg velger å tro at der var en bedre start for disse plantene med plantenæring i bunnlaget. Men er ikke helt sikker egentlig. Det er jo så mange ulike forhold som spiller inn for plantenes vekst så det er litt vanskelig å trekke noen konklusjon når akvariene er så ulike i størrelse, belastning og belysning.
Jeg "er glad i grus" og har alltid et tykt bunnlag. Og jeg har flyttet lite rundt på plantene. De fleste plantene i 220 literen står der de stod da de ble satt ned. Og. De fleste har et voldsomt rotsystem etterhvert.
Men gjødselstabeletter høres ut som en god løsning som du skriver Tante Astrid. Jeg bruker i dag kun flytende plantegjødsel - og jerntilskudd.
Plantene er det jeg strever mest med i mine akvarier.
mvh
Postet 08.11.07 kl 16:49
Bruker flytende gjødsel og jern jeg også, og så har jeg en liten enkel co2-diffusor med DIY gjærsats i. Må bare si at når det gjelder planter så har jeg aldri hatt noe problem annet enn at jeg har måttet luke masse. Høres kanskje imponerende ut, men så har jeg aldri prøvd meg på noen som er vanskelig å holde heller
Var inne og kikket på akvariene dine, og må bare si at jeg ikke kan skjønne at du strever med plantene. De så jo utrolig friske og fine ut. Vakre akvarium
Var inne og kikket på akvariene dine, og må bare si at jeg ikke kan skjønne at du strever med plantene. De så jo utrolig friske og fine ut. Vakre akvarium
Postet 08.11.07 kl 18:00
Takk for vennelige ord Tante Astrid.
Jeg gjør mitt beste. Er glad i planter, masse planter. Men forsøker velge den enkle ikke så kravstore sorten. Og. Det blir litt luking av stygge blader.
Men har tenkt å begrense meg noe i det nye 720 liters karet. Det blir stående som rom-deler - og bør ikke være tett i tett med buskas - slik 220 literen min ofte er i bak-kant.
mvh
Jeg gjør mitt beste. Er glad i planter, masse planter. Men forsøker velge den enkle ikke så kravstore sorten. Og. Det blir litt luking av stygge blader.
Men har tenkt å begrense meg noe i det nye 720 liters karet. Det blir stående som rom-deler - og bør ikke være tett i tett med buskas - slik 220 literen min ofte er i bak-kant.
mvh
Postet 08.11.07 kl 19:07