Skeptiske meg - luftfiltre

Kjøpte en reol og i den fulgte det med slike filtre som på linkene under :

1 slik og 4 slike

De skal festes til en luftpumpe og den delen er grei. Det jeg lurer på er om disse såkalte filtrene funker. Jeg er så skeptisk av meg at jeg allerede har bestillt opp sirk pumpe med filterpatroner til alle karene i reolen, men jeg vil gjerne vite om disse filtrene som fulgte med gjør jobben like bra.

Karene i reolen er på 4*42 L OG 1*85 L så de er ikke så store.

Til tross for min skeptiske holdning så virker filtrene enkle å ha med å gjøre så all info om slike tas imot med takk.

Mvh Linka
Jeg tviler på at de filterne duger til annet enn yngelkar, egentlig. Eller et kar med en enslig kampfisk eller noe. Det ene er at de knapt trekker til seg noe bøss, så det blir mye slamsuging med slike filtere. Det andre er at jeg tviler på at det holder for akvarier over noen få litere. Jeg ville nok ikke brukt et slik på noe særlig over 50 liter, og IKKE hvis det er normal fiskebesetning i det karet. Men med en eller to små fisk, f.eks. i et lekskar, så går det fint.

Jeg har selv JBL varianten av disse filterne, men der står svamppatronen på en tung fot og selve svampen er større enn de to du linket til. Jeg har brukt dem i et par akvarier, når jeg bare har hatt f.eks. et par Apistogramma i karet. Ikke noe som helst annet av fisk.

Jeg har hatt begge de modellene du linker til også, og de er ikke særlig bra. Bare til yngelkar som man likevel rengjør ofte, så hjelper de til med å filtrere biologisk.

Men som sagt; da må man slamsuge selv, for de filterne tar ikke løst rusk, de er ikke kraftige nok i suget.

Din skepsis er altså vel begrunnet her
Fungerer fint i rekekar. men til fisk er det tilnermet ubrukelig.
Driver selv å tester ut den største modellen i disse dager, i ett 11L kar... Her er den etter min mening passe, med lett belastning fra reker

Jeg ville på ingen måte brukt denne typen filtrering i karene dine. Til det må du pøse på så store mengder luft for å få akseptabelt sug i svampene, at du kommer til å bli klin koko av boblinga før adventsstaken er tent
Takker for flotte svar. Var redd for at de ikke ville funke så jeg har begynt bestilling av sirkulasjonspumper i forskjellige størrelser med slike filterpatroner som jeg fikk tips om i en annen link. Karene mine er nå på 4*42 l og 1*85 l så jeg regner med at sirk pumpene+ patron vil passe i disse karene.

Har satt i gang disse filterene jeg linket til i karene for å prøve å få litt sirkulasjon, men det bobler bare så vidt det er. Så fort mine nye filtere kommer i posten så skal de byttes ut. Må for poengets skyld føye til at det IKKE går fisk i karene enda.

Mvh Linka
Kast dem for all del ikke!
De kan være kjekke å ha i nøden F.eks hvis du må sette opp en balje på badet med karantenefisk, eller yngel. Man må selvsagt ta styrken på luftpumpa og fiskebelastning med i betraktning, slik som Mona og Frank sier, men filterne fungerer iallefall bedre enn bare en brusestein. -Og det er langt fra de dåligste luftdrevne filterne som er på markedet
Hehe.. skal nok ikke kaste de nei, men de blir forsvarlig pakket ned.Gleder meg til de nye filterene kommer.

Mvh Linka
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap