JBL har kommet med ny serie high-tec utv. filtere

JBL har sluppet sin nye serie utvendige tønnefiltere i Tyskland, og det finnes i 3 størrelser.
De ser jo sannelig ganske så lekre og stilige ut

Det største, JBL CristalProfi e1500 finner du her (tysk nettbutikk). Jeg antar bokstaven "e" i navnet står for elektronisk, altså en type som det finnes diverse elektroniske finesser ved.

Hadde det ikke vært for at jeg har mer enn nok Eheim utv. filtere (har til og med 3 stk som ikke er i bruk), skulle jeg kjøpt et av disse nye fra JBL og testet det ut

Dette er tekn. info for det største, som passer for akvarier opptil 600 liter eller 150 cm lengde. Jeg har oversatt fra tysk så godt jeg kan....

* Klart til oppstart; alt filtermateriale og slanger medfølger
* Startknapp for innsug, så filteret fyller og starter problemfritt
* Stort filtervolum på 12 liter
* L x B x H: 20 x 23,5 x 46 cm
* Slangedimensjon: 16/22 mm
(Det stod også noe om forfilter for lettere vedlikehold/rengjøring, men jeg skjønte ikke helt den tyske setningen

Finnes også i størrelsene ;
JBL CristalProfi e700 (for akvarier opptil 160 liter eller 100 cm lengde)
JBL CristalProfi e900 (for akvarier opptil 300 liter eller 120 cm lengde)

[External Image]
Ser jo meget bra ut! Godt filtervolum og meget hyggelig pris. Men hvilket rykte har JBL på filter da? Jeg er ikke så bevandret i filterverden akkurat.
JBL er relativt ferske på dette med filtre på det norske markedet, det er ikke alt for lenge siden at jeg for første gang så CristalProfi her.
Her er en omtale om disse, kan ikke akkurat si at jeg er så fornøyd med dette som mye av det andre JBL leverer.

Kan allerede ut fra den vesle infoen som ligger online si at jeg neppe kommer til å kjøpe ett slikt filter.
Det jeg savner, er tykkere slanger som ikke gror igjen før en får montert f..skapet, og hurtigkoblinger som ikke er av typen som ødelegges lett når en skal ha av slangene.
I tillegg til at jeg da er en tanke skeptisk så snart en begynner å støffe filtrene med alskens elektronikk og trøblete godbiter
Frank Angell
I tillegg til at jeg da er en tanke skeptisk så snart en begynner å støffe filtrene med alskens elektronikk og trøblete godbiter ;)


Enig med deg på den Jo mere fintfølende elektronikk og finesser, jo mere ting er det som kan streike eller gå i stykker en eller annen gang...
Frank Angell
JBL er relativt ferske på dette med filtre på det norske markedet, det er ikke alt for lenge siden at jeg for første gang så CristalProfi her. [URLBLOCK1] er en omtale om disse, kan ikke akkurat si at jeg er så fornøyd med dette som mye av det andre JBL leverer. Kan allerede ut fra den vesle infoen som ligger online si at jeg neppe kommer til å kjøpe ett slikt filter. Det jeg savner, er tykkere slanger som ikke gror igjen før en får montert f..skapet, og hurtigkoblinger som ikke er av typen som ødelegges lett når en skal ha av slangene. I tillegg til at jeg da er en tanke skeptisk så snart en begynner å støffe filtrene med alskens elektronikk og trøblete godbiter ;)


verden går vidre på alle andre områder, så vi må nok bare venne oss på tanken at nye fiter kommer til å fornye seg de og.
Så elektronikken har nok kommet for å bli i nye pumper.

Husker selv når FX5 kom, og jeg kjøpte den-hørte vannvittig mye negativt om den pumpen-men har nå selv hatt den i drift i snart 2 år, og har bare positive ting og si om filteret.
Så jeg skulle gjerne prøvd ut JBL sine filter, før de blir dømt nord og ned
Jeg har selv 2 stk JBL cristalprofi 500 pumper på min 600 L. Jeg er meget fornøyd med disse filterene. Og den omtalen som Frank ga disse filterene er jeg ikke enig i. Bare posetivt å si fra min side her.
Jeg vil si det er en fordel med ventiler på slangen, siden hevert funksjonen er i slangen da, og man kan ta av hele topppen vaske/skylle filteret for så og fylle det opp igjen uten problem, Men smaken er som baken, den er delt.

Anderas
Andreas Bjørvik
Jeg vil si det er en fordel med ventiler på slangen, siden hevert funksjonen er i slangen da, og man kan ta av hele topppen vaske/skylle filteret for så og fylle det opp igjen uten problem, Men smaken er som baken, den er delt.
Det er det vel ingen som er uenig i Det jeg mener, er at blandt annet Eheim har funnet en markant bedre måte for brukeren for å kunne montere\ demontere slanger, uten at en må sloss med motvillige mutre.
I tillegg har som kjent Eheim fra Profesjonell og opp en hutrigkobling som tillater mye enklere montering\ demonering av slanger - med kranene stengt - enn blandt annet JBL

Ken Myrseth
verden går vidre på alle andre områder, så vi må nok bare venne oss på tanken at nye fiter kommer til å fornye seg de og. Så elektronikken har nok kommet for å bli i nye pumper.
Joda, ingen tvil om det. Men at jeg misliker det? Det er det liten tvil om.
Se f.eks Eheims Pro3 e- serie. Det er ikke alt for mange som har shoppa denne, og det er alt for mange som plages med disse. Bare den siste uka har det vært tråder om brukere som sliter med sine.

Ken Myrseth
Så jeg skulle gjerne prøvd ut JBL sine filter, før de blir dømt nord og ned;)
Jeg dømmer ingen, er bare utrustet med naturlig skepsis

Kan si at den største fordelen med disse nye filtrene er at de faktisk er utrusta med merkbart mye kraftigere motor.
Dette vil etter alt å bedømme luke ut problemer som liten vann-gjennomstrømming.
Riktignok blir den årlige kostnaden med filteret større, men for min del skiter jeg en lang marsj i om filteret koster en tier eller 4 i drift
Jeg har én JBL og tre Eheim utvendige filtre.

Eheim har vært problemfrie.

JBL
- Bråker mer.
- Slangen hoppet av når det ble satt under litt strekk og parketten ble våt. Så lå jeg der halveis inni skapet med tommelen i røret og ropte på kona.
- Vanskeligere å starte.

Ut fra dette stoler jeg alltid på Eheim, og er mer skeptisk til JBL.

Trenger ikke mer elekronikk i pumpene. Det eneste er det som trenges i de fine termopumpene til Eheim. Alt det andre tøyset er ting vi ikke visste at vi trengte før reklamen kom.
Dag Alan Killi
Alt det andre tøyset er ting vi ikke visste at vi trengte før reklamen kom.


*knegg*
Det har du så rett i
Kan man beregne alderen til folk ut fra skepsisen til elektronikk?
Sikkert Alderen har lært oss å være skeptiske til alt for mye elektroniske dingser
Er selv meget fornøyd med JBL sine pumper.

Her er min erfaring med JBL.

Har pr i dag 5 stk JBL CristalProfi. 2stk 500, 2stk 250, 1stk 120.

1 stk 500, ca 3 år. Denne går i en 250 liter der det har vært litt varierende fiskebelastning.
Åpnet for sjekk etter ca 1 år, renset kun filtervatt.
Første gangs renhold etter ca 2 år, da gjennomstrømning ble merkbart dårligere, lett skylling av kurvene, byttet filtervatt + rens av slanger.

1 stk 500, ca 2 år. Denne går i en 222 liter, ikke stor fiskebelastning men med noen grisete maller.
Denne pumpa har kun hatt rens av filtervatt to ganger.

1 stk 250, ca 4 år. Denne går i en 112 liter der det har vært litt varierende
fiskebelastning.
Første 2 åra kun bytte / rens av filtervatt.
Første gangs renhold etter ca 2 år, da gjennomstrømning ble noe dårligere, lett skylling av kurver + rens av slanger.
Andre gangs renhold etter ca 3 1/2 år, kun lett skylling + ny filtervatt.

1 stk 250, ca 1 år. Denne går i en 63 liter med reker. Liten belastning.
Ikke åpnet enda.

1 stk 120, ca 1 år. Denne går i en 45 liter med 25 stk Galaxy og noen Amanoreker. Liten belastning.
Ikke åpnet enda.

Det som virkelig imponerer meg med JBL sine filter, er hvor gode de er til å ta til seg og holde på partikler.

Begge 250 + 120 filterne går med svamp på innsug.

Alle pumpene har enten eheim eller jbl substrat i kurvene.


Et annet stort + er at pumpene er stillegående, helt lydløse.

Prisen på disse pumpene er jo også ganske grei.

Min erfaring så langt er bare +++, så gjenstår det bare å se hvordan holdbarheten på disse pumpene er om x antall år frem i tid.

Når det gjelder disse nye pumpene så er vel også jeg, slik som andre, litt skeptisk til elektronikken de putter inn.



Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap