Juwel akvarier?

Jeg har et overtatt et juwel akvarie fra min bror og er nokså fornøyd med det, men jeg vurderer å kjøpe et nytt større kar på ca. 200-300 liter. Er Juwel å annbefale? Hvis ikke detter er tilfellet hva annet er å annbefale? Og hva koster et kar på 300 l juwel i butikk, eller andre merker for den grunn
3998,-
Hos Dyrego har de Rio 240 til kr. 3998,- og Vision 450 til 7398,-

mvh PA
Føller alt med på det rio 240 karet? Vet du om de har rio 300? Har du noen meninger om juwel?
Alt følger med i Juwel akvariene, altså med filter og varmekolbe samt lys topp. Det innvendige filteret er ikke noe å satse på, og i mitt rio 240 så bruker jeg et utvendig eheim 2028. Jeg er ellers veldig fornøyd med mitt.

Betalte ca 4500,- hos Krizoo i Stokke.
Mener og huske at noen her kjøpte Rio 240 for litt over 2000 kroner på Dahl's i Moss=)
Men er de kvalitetskar? Er det annbefalt og ha en ekstern pumpe?
Vel, jeg har et Juwel 125l kar, og i løpet av 1 1/2 år har varmekolben blitt ødelagt, samt to armatur (ett som jeg kjøpte nytt). Og det innvendige filteret er noe drit.

Som kar og som møbel er det meget bra, og mange er fornøyde med det, men jeg synes det innvendige filteret er pes å rense og tar mye plass, og karet er egentlig på generell basis litt for høyt.

Så det er en vurderingssak, hva man er ute etter. De er jo meget prisgunstige da.
Tja, hmmmm, kanskje osv.
Har ikke helt sansen for juwel.
Årsakene er enkle:
-Karene leveres nå med T5 lys. Dette er vel og bra - helt til du trenger nytt rør, og oppdager at Juwel ikke følger noen strandare for rørene sine. Du er med andre ord avhengi av å kjøpe juwel sine rør til evig tid, med mindre du bytter ut lysarmaturet.
-Filter\ varme. Filteret er oftest for lite etter min mening. Det er ikke volumet, men filtermediet det skorter mest på. Svamp har meget liten overflate til bakterier i forhold til skikkelig filtermateriale som en bruker i utvendige filtre. Varmekolben har ingen indikator for hva den er stilt inn på, så det blir ren gjetting hvor tempen havner til en får denne justert.
I tillegg er den sorte, svære boksen bøtt øgly.
-Bordene har vært så som så. Enten tåler de alt, eller så rakner lamineringen ved første gangs vannsøl. Ett akvariemøbel bør tåle litt vann
-Jeg slet med at glasset i det jeg hadde ripa seg for ett godt ord. Har en del billige polske kar, med markant bedre glasskvalitet.

Selv foretrekker jeg å kjøpe kar som er helt strippa, slik at jeg kan velge den varmekolben, det filteret, og det lyset som trengs til karet.
Blir fort dyrt å kjøpe ett sett, der en bytter ut alt utenom glass og silicon på sikt
Juwel er fine kar det, kanskje litt korte men høye. noe som kan være fint det og :P
ellers så er jo alltid innvendige filtere bøtt øgly, men det er ikke noe problemer med å bruke bioballer eller makaroni i de innvendige juwel filterne. dette funker helt supert. har selv hatt filtermatte i bunn, bioballer i midten og en filtermatte på toppen i mitt juwel filter. dette virka helt fint det. ble bedre trykk i pumpa og.

på mine juwel rekord 110 kar er det forøvrig temperatuskala på varmekolben. denne stemmer og veldig bra...
Hos meg er det også temperatur skal på varmekolben. Men det eneste jeg har å utsette er at 200w kolben ikke klarer å holde 26 grader i mitt 240l akvarie, når romtemperaturen ellers ligger på 21. Så måtte sette inn en 150w kolbe til for å hjelpe til.
Er Eheim akvarier bedre enn Juwel sine? Mtp på hele pakken og pris
har ikke mye greie på hvilke kar som er best. men jeg er veldig glad i akvastabil. de er pene og så innbilder jeg meg at de er skikkelig bra. wromak er også kar jeg ikke har noe negativt å si om. rimelig billige er de og.
ellers så virker det som jebo er rimelig billig. men de pumpene jeg har sett følger emd i noen sett, ser veldig lego aktig ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap