Virker algo-stop fix?

Jeg kjøpte [URL=http://webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=427&HKatID=]ALGO-stop fix [/URL]for lenge siden, men har ikke brukt den, for jeg vet ikke om den virker, eller om den kan gjøre noe skade. Er det noen her som har prøvd denne?

Kjøpte den fra Webzoo.

Hei Malin!

Har aldri funnet noe vidundermiddel som fungerer.

Hadde en 180 liter for noen år siden som jeg brukte som test. Ikke noen av de stoffene som jeg prøvde fungerte i det hele tatt. Har derfor mere tro på mørklegging, hurtigvoksende planter og redusert næringstilgang, med andre ord hyppig vannbytte.

Tror ikke jeg prøvde den du har.

Jeg har som Geir testet ut en del forskjellige vidunderkurer. Det er i beste fall dårlig effekt av slike.
Det var en som faktisk tok knekken på alger, men også det som var av annet grønt i karet. Mener den het noe sånt som algweg3.

Selv har jeg gått helt over på naturmetoden; har arter som beiter ned alger, og trimmer vekk det som ellers måtte dukke opp
Vel, det finnes ting som virker. Har selv hvert plaget med uante mengder skjegg alger og pensel alger. Så jeg bestemte meg får og prøve Easycarbo. Denne er litt "risky" spør du meg. Overdosering må absolutt ikke forekomme. Jeg kjørte denne i en 112 liter og i 375 literen. Algene blir røde og så dør de. Selv på planter som var infisert slapp de taket, hadde også en del trådalger som ble borte. Jeg så meg nødt til å prøve dette da det det var så mye alger at uansett hvor mye planter jeg puttet oppi der tok algene lurven på de, de fikk rett og slett ikke sjangsen til å starte å vokse. Så får meg var det enten tømming eller dette.


Som jeg nevnte, denne er litt risky, opplevde at en del planter som hornblad, vasspest, cryptocoryne, rett og slett tok kvelden. De bare smuldret bort.
Vannet blei også grått i en periode. Nå skal de sies at jeg kjørte på maks av annbefalt dosering. For mye av dette stoffet tar knekken på filterbakteriene dine. Det finnes en del info om produktet om du googler litt. Gjør du dette kontrolert vil det virke, om du bruker for mye dreper du alt du har i karet. Nå er ikke dette noen garanti for at algene ikke kommer tilbake. Det må du finne årsaken til og gjøre noe med.] Easycarbo





Når du har en slik bakvegg på 150x50 cm er du ille ute. Du ser tydelig at algene blir rød/lilla og slipper taket etter hvert. De blir mye "fos" under denne tiden, slik at vannskifte og slamsuging er viktig.

[External Image]




[External Image]
Tusen takk for alle svarene

Hvis dere har prøvd mange forskjellige "algedrepermidler", og nesten ingen har funka, så tror jeg at jeg lar være å prøve den jeg har. Får se om jeg kan prøve den i en annen gang.

Har en sånn ekkel alge i et yngelakvarie, en brun slimete alge. Den er lett å vaske bort fra glasset, men den tetter pumpa og kommer tilbake på glasset etter noen dager. Skifter vann flere ganger i uka, for vannet er så "støvete".

Noen av dere som vet hvordan man kverker de algene? Kan godt ta bilde av algene senere hvis det hjelper.
Kan det kanskje være den algen som heter Brunalge? :P
Malin.P
Kan det kanskje være den algen som heter Brunalge? :P


Brunalger kommer stort sett i nystartede akvarier, og forsvinner av seg selv etterhvert som karet blir etablert. De kan også dukke opp i kar med for dårlig lys. Brunalger trives i dårlig belysning.

Kan noe av dette passe med karet du opplever denne algen i?

Jeg har forsøkt algefjernermiddelet på flaske som ESHA produserer. Det hjalp ikke en dritt, for å si det mildt... Jeg fikk heller sjokk etter kuren, for da blusset søren meg penselalgene opp istedet for å daue! Det var nok eneste gang jeg gidder å bruke penger på et algefjerningsmiddel..
Ja, karet er ganske nystarta egentlig. Så det er vel derfor. Da går vel algen bort etterhvert. Men det som er så dumt er jo at pumpa er tett nesten hele tiden..

Men tusen takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap