Artemiaklekker

Jepp, den har jeg. Brukte den en periode for 2 år siden i karet for å gi fiskene litt snacks

Dessverre er den ikke spesielt praktisk i bruk. Det kan bare fylles på egg i 4-5 dager før hele greia må ut og rengjøres før en setter opp nytt igjen. Det tar da halvannet døgn før neste klekking er i gang. Dessuten ble det ikke store mengdene med artemia som kunne klekkes i gangen. Helt greit til mitt bruk, men er nok mer praktisk å sette opp en hjemmelaget variant hvis en er avhengig av stabil tilgang på artemia til yngel.

En annen ting er at det er vanskelig og kronglete å få rengjort den, en må ha luftpumpe i tillegg og den lufta bråker når den kommer ut. Ikke særlig morsomt å ha gående på stua, kan du si
Det der var nesten for enkelt, så det var nødt til å være ulemper, ja

Jeg kunne godt tenke meg å fôre opp et kull scalare, og har da også prøvd litt spedt. Men jeg synes ærlig talt det der med artemiaklekkinga er noe dritt... Jeg må jo kjøre med to klekkerier for å ha mat til enhver tid, og det pleier alltid å være noe som skjærer seg. Ikke vet jeg liksom når jeg skal "høste" artemiaene eller noe...

Hvis man hadde to slike duppeditter gående i karet - med påfylling til ulike tider - så burde det vel fungere? Da ser jeg bort i fra bråket og litt plunder og søl med rengjøringa - det har jeg jo også med separate klekkerier
Ja du sier noe der.. Men nå Må jeg lage en selv pga kampfiskene mine fant plutselig ut at de skulle legg egg, så nå har jeg lagt bananskall oppi lunkent vann som jeg skal fore med i 1 uke, så må jeg jo over på artemia etterpå.. stress dette her.. uff uff.
Lissi87
Ja du sier noe der.. Men nå Må jeg lage en selv pga kampfiskene mine fant plutselig ut at de skulle legg egg, så nå har jeg lagt bananskall oppi lunkent vann som jeg skal fore med i 1 uke, så må jeg jo over på artemia etterpå.. stress dette her.. uff uff.

men hyggelig stress vel


Leifur, det kan muligens fungere om du har to klekkerier og ikke altfor mange yngel, men vil likevel anbefale "vanlig" måte. Mye bedre kontroll over hvor mye artemia du gir også. Glemte å nevne en annen ulempe med klekkeren. Den må nemlig stå ganske dypt nedi vannet så den fungerer ikke i lave/små kar.

Når det gjelder "høsting" så er artemiaen mest næringsrik rett etter klekking, og de lever bare et par-tre dager. Det er derfor smart med to kulturer som settes opp slik at det hele tiden kan høstes nyklekkede nauplier. Mange tråder om dette på forumet, men de viktigste elementene for en bra klekkeprosent er: Bra kvalitet på eggene, riktig mengde salt, riktig mengde natron (noen sløyfer den), riktig temperatur, lys og oksygenrikt vann (luftpumpe). Når det gjelder formen på klekkebeholderne så finnes det masse forskjellige utforminger, ser jeg. Kanskje du bare ikke har funnet din måte å gjøre tingene på
Ja selvfølgelig er det hyggelig stress=) Alltid kjekt med yngel og egg=)
Jeg synes stort sett at alt "arbeidet" rundt akvarieholdet er hyggelig, jeg. Vannbytting og slikt går som en lek! Men akkurat det der med den artemiaklekkingen har jeg absolutt ikke fått draget på, nei... Nå har jeg ikke prøvd så VELDIG mye heller, da. Jeg har et scalarepar som legger egg hver fjortende dag, og da har jeg sånn plutselig fått lyst til å iverksette oppfôring ved et par anledninger (helst superbrått akkurat når jeg ser svømmende yngel). Hastverk er som kjent lastverk - og jeg tror at jeg snart har funnet alt som da kan gå galt... F.eks. de forskjellige varianter av at artemiaeggene blir skyllet opp på veggene i beholderen (for mye luft etc.) og blir liggende der til tørk.

Jeg synes det så utrolig makelig ut med en slik automat-sak, men jeg får vel bare planlegge & tilrettelegge litt bedre før jeg prøver på nytt med "vanlig" måte.

Lissi: Lykke til, forresten!
Takk takk=) Lykke til selv med oppforing av scalarer
Hvis det er til scalareyngel kan du ihvertfall glemme denne. Disse holder seg vel mye ved bunnen som yngel og pga av utformingen på klekkeren så kommer artemiaen ut ganske høyt i karet. Siden de trekkes mot lyset, som selvfølgelig er sterkest øverst, så er det veldig lite sannsynlig at det forviller seg nok mat ned til bunnen av karet.

Og selvfølgelig må jeg huske å ønske deg lykke til Lissi, glemte det i sted
Tusen takk Tante astrid=) Får vel holde dere oppdatert om hva som skjer framover=) Får lage en egen tråd til dette=)
Leifur
Jeg må jo kjøre med to klekkerier for å ha mat til enhver tid, og det pleier alltid å være noe som skjærer seg.
Pøh, hva er vel to klekkere å sutre over ?
Kjører selv med en slik sak for tiden, og klekker vel fram noen millioner artemia i uka i denne.
Takke f... for at den henger på veggen i gangen, hadde tørna av boblinga om den var ett annet sted :p
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap