Ang. dråpetester.

Alle sier man absolutt bare må ha Dråpetester og ikke sånne strips.
Jeg skjønner ikke helt hvorfor, har selv kh/gh og ph i dråpetester, jeg syntes det er veldig vanskelig og finne ut av kh/gh og ph'n, f.eks ph'n, der skal man sammenligne fargen i ''glasset'' med en sånn ph farge greie..
Det er jo nesten umulig og ikke bomme 1 ph grad..

noen som har noe tips hvordan få det helt nøyaktig, uten og bruke flere 1000,- på en elektrisk ph måler?
fordi dråpetester er nøyaktig, det er langt ifra strips..
Ja, men det er jo vanskelig og sammenligne fargene.

Var nettopp oppe for 1 min sider og testet og tok 3 bilder, her viser det jo helt forskjellige farger etter hvor jeg holder ''glasset'' det kan jo lkike godt være 7,5 som 9..
Du skal holde røret mot den hvite bakgrunnen, mellom farvene, og lese av i godt lys. Dagslys er best, men det er det jo lite av på disse tider av året.

Bruker den samme testen selv, og det kan noen ganger være litt vanskelig å bestemme farven om den er rett mellom to - men da blir jo egentlig svaret litt mer enn den laveste av de to verdiene og litt mindre enn den høyeste.

0,3 ph er en dobling/halvering av surhetsgraden av vannet, skalaen er logaritmisk.
jeg har den samme testen, og har ikke noe problem med å måle pc, du skal holde den i det hvite feltet i midten, og hvis fargen er midt imellom for eksempel 7,5 og 8, så vat du jo att du har ca 7,75 i ph, og hvis du trenger mer nøyaktig testing en det, så må du nok invistere ett par kroner!
Jeg tror de fleste tester skal vurderes mot hvit bakgrunn, som området i midten av fargekartet ditt. Det står hvertfall i instruksjonene til de testene jeg bruker (JBL)

Edit: Litt for treig på tastaturet
annema
Jeg tror de fleste tester skal vurderes mot hvit bakgrunn, som området i midten av fargekartet ditt. Det står hvertfall i instruksjonene til de testene jeg bruker (JBL) Edit: Litt for treig på tastaturet :)

Hehe, det stod ikke noe sånt i instruksene, tror jeg (a)
nei, sant det, det står ikke i tetra testene
Det er nokså logisk da. Og som sagt, presser man det inntil der og holder det opp mot lyset så ser man lett hvilken farge den hører hjemme på.

Når det er sagt så bruker man strips til andre ting som nøyaktighet er noenlunde viktig på, så at de til akvariebruk er unøyaktige har ikke nødvendigvis med strips i seg selv å gjøre. Men man eliminerer mye usikkerhetsmomenter med dråpetestene.
Dette er grunnen til at man skal bruke dråpetester og ikke strips.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap