Breathing bags - pustende poser

Jeg legger inn et par linker som jeg kom over, i tilfelle noen er interessert: Breathing bags.
Mer om posen
Sitat: These Breathing Bags are based on an invention that uses an unique ethylene plastic in the bags to exhale through the wall of the bag the carbon dioxide that builds up in the water, and to inhale oxygen from the air outside into the water in the bag. This allows safe, long-term handling of aquatic life.

Mirakel-pose?

Jeg må innrømme at jeg ikke ser helt vitsen med en slik, med mindre det er snakk om transport over flere dager. Det er ikke mangel på oksygen som tar livet av fisk under transport. Det er stress, stressgift (hos corydoras), temperatursvingninger/kulde og avfallsstoffer (som igjen gir ammoniakk) som tar livet av dem. Jeg har selv reist langt med fisk flere ganger, uten problemer. Selv med en temmelig velvoksen kulefisk. Denne hadde jeg riktignok i en bøtte, men det var pga. faren for at kula skulle forsøke å bite seg ut av posen. Jeg har nemlig opplevd det før, og ville ikke at det skulle skje under en 9 timers lang transport.
De fungerer Holder hva de lover, med andre ord.

Jeg har sett slike poser på akvarieauksjoner. De har faktisk en viss nytte når man vil ha en del vann med, sånn at fisken klarer seg lenger i pose. Vanligvis med ordinære poser må man jo spare en god del av posens volum til luft.

Ofte er jo problemet at vannvolumet er så lite og derfor blir så skittent ved lange transporter, eller fiskene får langt opphold i posen i påvente av auksjon (gjerne pakket tidlig morgen, og ikke satt ut i akvarie før sent på kveld). Med pustende poser slipper jo ikke fisken opp for oksygen heller. Men det viktigste tror jeg er med disse posene at de ikke bare slipper inn oksygen, men også ut Co2 (brukt luft). Fisk kveles jo av Co2 om nivået blir for høyt.

De "pustende posene" jeg har sett, er litt større i bredden enn vanlige transportposer for fisk. Mulig disse pustende posene finnes i flere størrelser også?
De er litt "rare" å ta i, fikk nesten en litt sånn "silikonfølelse" Og det ser unektelig litt merkelig ut med en pose som er smekkfull av vann, og ikke en eneste liten luftlomme Har hørt en del forskrekkede kommentarer fra folk som går forbi slike poser på auksjonsbordene, og de ikke har hørt om slike pustende poser før...

Nå skal det nevnes at jeg ikke har transportert corydoras over så fryktelig lange avstander, og coryer er litt spesielle. Drøye to timer er det lengste jeg har reist med dem.
Gammel tråd, men jeg lurer på om jeg skal prøve å få tak i noen slike. Er det noen flere som har erfaringer med disse? De virker jo helt geniale?

Jeg lurer også på hvor de er å få kjøpt? I linkene i første innlegg her så er det en nettbutikk som såvidt jeg kan se ikke sender utenfor statene...


Inger Anne
Nå skal det nevnes at jeg ikke har transportert corydoras over så fryktelig lange avstander, og coryer er litt spesielle. Drøye to timer er det lengste jeg har reist med dem.


Nå vil jo det faktum at man kan ha posene smekk fulle med vann også gjøre at evt. stressgift som skilles ut blir vesentlig mer utvannet enn vanlig.
Jeg har lest at slike poser ikke må pakkes inn, for da stopper oksygenutvekslingen. Det høres jo logisk ut, men hva da, når man trenger å isolere posen mot kulde?
Aggi
Jeg har lest at slike poser ikke må pakkes inn, for da stopper oksygenutvekslingen. Det høres jo logisk ut, men hva da, når man trenger å isolere posen mot kulde?


Pakke dem inn i en ullgenser kanskje? 8) Det burde jo gi "pust" nok i hvert fall.
Hehehe.. Nytt juleønske man kan presentere: Fiskeposegenser.
Man kan jo lage forskjellige moter, så blir man like sær som Chiuauaene til Paris Hilton...
Øh jeg mener man blir like sær som Paris Hilton...
Inaktiv bruker
De er å få tak i her. Finnes visst i forskjellige størrelser også.
Jeg har disse posene, og har lurt på å importere dem, men må da ta ganske stort kvantum.
Jeg har lest all instruksjon fra fabrikken og testet dem ut i praksis over 1 1/2 års tid.
Kan gi en kortfattet info om bruken.
Posene finnes i flere størrelser.

Fisk skal pakkes i så små poser som mulig. Det høres helt sprøtt ut. men årsaken er at relativ overflate på posen da blir større pr mengde vann og oksygen inn og CO2 ut blir relativt større. Altså mye vann og flere fisk i posen har mye dårligere effekt. Ikke min påstand, men fabrikkens.

Posene skal ikke inneholde luft. (fordi det med denne teknologien er unødvendig). En vesentlig fordel med dette er at fisken faktisk ligger rolig i posen og blir ikke skvalpet rundt. Mye mindre stress.

Posene kan/ skal pakkes inn. Men det er viktig at posene ikke ligger an mot annen plast/ isopor eller mot hverandre. Der plast ligger mot plast stopper gassutvekslingen.

Avispapir kan brukes. Bølgepapp brukes av de som frakter stort. Tøyfiller eller håndklær, klær, you name it, er fint for hobbybrukerne.
For større transporter medfører systemet at man kan få 3 - 4 ganger flere fisk i hver kasse, fordi man ikke frakter luft inni posene.
For meg høres det litt rart ut at det skal bli nok luft igjen i kassa til at det virker, og akkurat det har jeg ikke prøvd og kan ikke bekrefte. Det er leverandørens beskrivelse.

Oppholdstiden i slike poser reduseres betydelig akkurat som i andre poser hvis fisken nylig har spist.

En annen besynderlig ting som jeg har lest og testet er at hvis det går bittesmå hull i posene så de begynner å dryppe vil disse tette seg selv og posen holder helt hjem. Men det anbefales ikke av produsenten å frakte piggete fist i dem.

Noen eksempler.
Test 1:
Jeg kjøpte 4 stk 5-6 cm Mystus. Pakket dem i hver sin pose med snaue 2 dl vann i hver pose. Disse har veldig spisse brystfinner og to av posene begynte å dryppe under pakking. Men jeg pakket de bare ned.
Kjøpte også 10 kobbertetra, pakket i to poser av snaue 2 dl.
Og 2 sverddragere, pakket i to poser og snaue 2 dl.
Fikk fisken i vanlige poser i butikken og pakket dem om på hotellet.
Fisken ble kjøpt helt syd i Frankrike.
Pakket posene i brukte klær og badehåndklær og stappet dem i kofferten for å fly hjem. Altså 8 poser tok ikke mer enn ca 1,5 liter plass i bagasjen.
Hjemreisen med bil, fly og overnatting tok ca 2 1/2 døgn.
Vedlagt bilde av alle posene ved hjemkomts. All fisken frisk og rask, og ingen lekasje på Mystusposene.
At jeg kjøpte slik fisk i Syd-Frankrike var egentlig bare fordi jeg ville teste systemet.

Test 2.
Puttet 7 stk 3 cm Leoparddanio i en pose med 1 1/2 dl vann.
La denne posen på et håndkle oppå et dekkglass for at de skulle ha passe temp. Denne posen lå der i 3 uker. Jeg tuller ikke. Da begynte vannet å bli så grått at jeg slapp dem tilbake i akvariet og de svømte greit videre.

Test 3.
Tok med et "lommeakvarium" på langweekend til Danmark.
5 Guppy og Sverddragerunger i 1 1/2 dl vann. Reiste hjemmefra torsdag ettermiddag. Hadde den i lomma på hele turen for å vise den til deltagerne på symposiet. Søndag gikk det desverre hull på posen fordi den kom i konflikt med en kulepenn i lomma, så sprek fisk måtte avlives.

Har ellers pakket fisk til auksjoner i slike poser av og til, og det skaper forundring hver gang.


I USA er det nærmest påkrevd med slike poser til ømtåelige skapninger som reker ol. Ser du på aquabid og andre steder, vil du se at det poengteres at de bruker pustende poser.

Kjøpte noen via ebay.co.uk og er så langt godt fornøyd.

En fin ting med dem er at de egner seg godt til å sveises sammen, slik at man kan lage små "puter" med en fisk i hver.

Såsant man har litt avispapir rundt dem, er det nok til at de får puste fint. Husk at i vann måler man oksygen i ppm (Parts per million) mens i luften måler man det i prosent. 20ppm er bra oksygennivå i vann, mens 20% er det vanlige i luft, dvs luften inneholder 10.000 ganger så mye luft som vann om jeg har hoderegnet riktig.

En viktig ting som Mona var inne på, er at co2'en slipper ut. Dette betyr (i tillegg til at fiskene ikke kveles) at PH'en ikke vil falle pga økt mengde co2. Man unngår derfor PH sjokk når posen åpnes.

På den annen side, er vel ammoniakken farligere jo høyere PH'en er. Så dersom fiskene sendes i vann med høy PH, vil det gjerne kunne slå andre veien. Dette skal kunne motvirkes med stoffer som er laget for å brukes til å binde ammoniakk.

Mener å ha lest at noe av ammoniakken skulle forsvinne ut av posen på samme måte som co2'en. Men det er godt mulig at det er feil siden det ikke står noe om dette i beskrivelsen fra Kordon.

Selv har jeg testet med å sende en bitteliten pose med oksygenkrevende ferskvanns tanglopper til nord-norge.
Noen dager etter jeg hadde pakket dem, ble de sent nordover. Der fikk de være i noen dager før de ble sendt tilbake. Jeg beholdt dem da i et par dager før jeg skulle på en liten reise, sendte dem da opp igjen til nord-norge. Der ble de liggende et døgn i postkassen(med temperatursvingningene det medfører) før de ble tatt inn i varmen.
Resultatet var at det meste av javamosen de hadde med som niste var spist opp, og at et par stykker(av over 20) hadde dødd (mest sannsynlig pga temperaturen).

Dersom jeg skulle få muligheten til å fange fisk i utlandet, og skal ha disse med meg hjem, kommer jeg absolutt til å bruke pustende poser. Man kan forresten få kjøpt små posesveisere som passer i hånden og ikke tar stor plass, billige er de også.

Men dersom det er snakk om å frakte fisk fra en person til en annen innen 24t, er det nok like greit å bruke vanlige poser.
Selv om de pustende posene kan brukes om igjen såsant de behandles pent, koster de jo litt mere enn vanlige poser.
Hvor får man kjøpt slike poser? Har sett på ebay, men de ser ikke ut til å sende til Norge.
Plussmedlem
Hvis du spør pent så sender mange til Norge selv om det kun står United States.
Har du en del positive tilbakemeldinger fra før så er det sjelden et problem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap