Elos-vanntester. noen synspunkter/erfaringer med disse?

Jeg er ofte innom diverse Dyrego-butikker, og der finner jeg ofte dråpetester fra Elos. Jeg finner ikke disse testene i nettbutikker og jeg ser de sjelden nevnt på akvaforum.

Jeg lurer derfor på om noen har erfaring med eller synspunkter på disse testene?
Jeg bruker Elos test for ph og nitritt, og må si jeg er veldig fornøyd med dem!

Siden jeg er rimelig fersk i denne bransjen, var det tilfeldigheter som førte til at jeg har litt forskjellige merker av tester. De jeg har er Tetra og Elos.

Når det gjelder nitritt-test, har jeg både Tetra og Elos, og det er ikke tvil om hvem av merkene jeg kommer til å prioritere i fremtiden: Elos!

Hvorfor?: Jeg synes Elos sine tester er både mer bruksvennlige, hva gjelder både bruksanvisning og selve prøvetakningen. De har i tillegg en enkel bildeserie på selve fargestripsen om vann i ml, dråper, minutter osv, sånn at man ikke trenger å dra frem masse papir for å finne ut om det var fem eller ti ml og dråper på denne I tillegg, synes jeg fargescalaen er enklere å lese av, har vel noe med type farge og gradering.

Det viktigste, hva gjelder nitritt-testen, er også graderingen. Den graderes fra 0.00 til 2, med de første avlesninger: 0.00, 0.02, 0.05, 0.1, 0.2 og deretter til 0.5, 1 og 2. Dette synes jeg har vært betryggende i oppstartsfasen, da jeg har kunnet få et tidligere varsel om at nitritt er på vei! (har kontrollmålt av og til med Tetra, som viser bare mindre enn 0.3) Det meste jeg har vært oppe i er 0.05, og det føler jeg har stemt bra i forhold til belastning, foring etc. Har hatt hyppige og små delvannsbytter hele veien, og slik kunnet forebygge. I dag er jeg faktisk omtrent 0.00 ) Denne scalaen er også veldig enkel å lese av i fht fargeskifter!

Ph-testen er enkel å bruke, og etter det jeg vet, nøyaktig, den holder seg rimelig bra på samme farge hele tiden. (7,2) (og jeg tilsetter ikke noe for ph)

Dessverre er det de eneste Elos testene jeg har, har nitrat, GH, KH og O2 fra Tetra. Ingen tvil om at jeg i fremtiden velger Elos!! (Minnes å huske at de er ørlite grann dyrere, men de er verdt det!!)
Interessant, må prøve dette merket? Men rart at det ikke skal finnes i noen nettbutikker? Må jo være noen kroner å spare da?
Elos blir importert av Dyrego som er skandinavisk forhandler for produktene, disse blir og finne på Dyrego sin nettbutikk etterhvert, men til samme pris som i butikkene.

Rune
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap